Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Jeg tror du skal lete lenge etter en båt under 40 fot, og i den prisklassen - og som har to ratt. Jeg har selv to ratt høyt på listen over "kjekt å ha" - og har det på dagens båt. Men, i alle tilfeller har jeg måttet krype opp i 42 fot - om ikke båten skal bli veldig "ny" (les: dyr) - da kommer du unna med 40 fot.

 

Mange båter i 36-37-fotsklassen forsøker å presse for mye inn av funksjonalitet og komfort - som gjør at bordet alltid fanger ett eller annet sted - og på en måte som kan drive deg til vannvidd. Dette kan feks kreve at man er et slangemenneske for å presse seg ut mellom teltstengene når cockpittelter er slått opp. Lurer du derfor på om du bør presse deg opp til 40 fot har du fått trefottssyken før du i det heletatt har kjøpt båt. Gå for 40 fot, først som sist - om du har råd. Trefotssyken er sjelden omvend, og en som har kjøpt en båt på 40 fot vil sjelden angre på å ikke ha gått for 37. Men motsatt derimot???

 

Når det kommer til familie på tur trumfer komfort over seilegenskaper - mener nå jeg. Tre doble lugarer med dør gir mange kombinasjonsmuligheter. Barna vil vokse til og vil ikke like å dele lugar. De vil også ønske å ha med seg venner/kjærester.

 

Av komfort mener jeg cockpit er særs viktig. Cokcpitteltet bør ha full ståhøyde, og løygangen bør være på hyttetaket og ikke i cockpit. To ratt er fint, men som nevnes her så vil et ratt som kan tas av også fungere fint for de fleste. Du skal heller ikke kjimse av rorkult som gir mye bedre og raskere respons og utslag, og definitvt best plass i cockpit. 

 

Stor kapasitet på septik, batteri og ferskvann er et absolutt must og kan aldri bli for stor. Er du skipper ombord og har gjester/familie som er mindre vante vil du drives til vannvidd når de tømmer disse ressursene på et blunk. To bad, hvorav ett går rett i sjø - vil gjøre at septiken ikke fylles så fort. Men, du kan oppnå samme fordel med en y-ventil om du kun har ett bad.

 

Vinsj både akter og forrut mener jeg er et must på en seilbåt i denne størrelsen - og da med kjetting. Baugpropell med batterier montert forrut er også et must om hele familien etterhvert skal ta del i styringen av båten og noen av disse mangler erfaring.

 

Ellers er det et must med autopilot, tridata, logg, kartplotter, vhf, 12v sigarettenneruttak (også i cockpit).

 

Ofte oversett, og undervurdert, er baugspyd med kasettstige. Med en båt i denne størrelsen er det langt ned fra baugen til vannflaten. Skal man ligge med baugen mot land - noe de fleste vil, så må denne stikke såpass langt fram at det ikke blir så høyt ned. Båter i denn størrelsen stikker også dypt - så at det stikker ut en ekstra halvmeter eller så forrut, og at man har en stige - det vil gjøre livet veldig mye enklere. Men, det er mange ankre som utgår - feks Rocna. 

 

En famile på tur vil gjerne ha en jolle med påhengsmotor. Kanskje det etterhvert også kommer en hund inn i bildet som skal i land to ganger om dagen? En kort jolle vil ikke gå i plan med familien ombord - og alle vil bli kliss våte. En jolle på ca 3m og 10-15hk totakter er noe du vil kunne komme til å ønske å ha etterhvert? Mange oppbevarer jolla på dekk (inkludert meg selv) - men da må du også ha plass til den - altså ingen babystag e.l. Jolla på dekk vil da alltid komme i veien og irritere, og skjøtene hekter seg fort fast på de minst gunstige tidspunkt. Du må også ha plass til motoren på pushpit - og man kan fort gå trøtt på å løfte den - spesielt om den er litt tung. Da vil du øsnke en motordavit - som du også må ha plass til på pushpit - sammen med motorfestet. Du kommer også til å gå lei av å løfte jolla opp og ned på dekk hver dag - og da vil du kanskje etterhvert ønske daviter, som du også vil behøve plass til på pushpit. Tenk at du trenger plass på fordekket til jolle, og at du i framtiden kan ønske plass til å kunne oppgradere med både ankervinsj OG daviter på hekken. Det spøker i så fall for veldig mange båter under 40 fot - spesielt de med stor nedfellbar badeplattform. Kort fortalt - gå for +40 fot om du kan.

 

Nå vet ikke jeg hvor høy den høyeste i familien er - men ståhøyde i byssa bør stå svært høyt på komfortlista.

 

Varmtvann med både landstrøm og fra motor er veeeeldig fint å ha.

 

Varmeapparat er et must.

 

Mellom langsgående bysse og klassisk bysse/salong - så har jeg hatt begge deler. Med en familie på tur blir det kamp om godhjørnet i salongen. Da vil familien trives best med lang sofa på begge sider med minst ett L-hjørne - og et bord som kan felles ned på begge sider.

 

Rullestorseil vs Lazybag - jeg har hatt begge deler og liker bekke deler like mye/lite. Rullestorseil er bedre for gjensalg - men så betaler man også ofte mer for det i utgangspunktet. Må du fire på noe for å få budsjettet til å strekke til - så ville jeg droppet rulleseilet til fordel for Lazybag. Tilsvarende for selvslående fokk - men furlex er et must.

 

AIS, radar, og liknende utstyr tenker jeg de aller fleste klarer seg veldig godt uten 99,9% av tiden. Nyttetrafikk skrur ofte av AIS for fritidsbåter når de ikke er på havet. Radar er for tåke. Ellers - en skipper som ikke ser rundt seg vil vel heller ikke se på skjermen? Med mindre du planlegger lengre havseillas i overskuelig framtid er dette et sted jeg godt kunne spart. Tilsvarende også for targabøyle, vindgenerator, eføy, water maker, vindror, og annet utstyr som er kjekt å ha om man skal dra på skikkelig langtur. Elektriske toaletter klarer man seg også godt uten.

 

Det virker ellers som at færre og færre benytter papirkart i nevneverdig utstrekning. Et stort kartbord er derfor kanskje ikke så viktig?

 

Å kunne ta seg en varm dusj, om så kun på badeplattformen - så er det noe mange vil sette pris på.

 

Så hvilken båt nkan du håpe på å finne med det meste av det du er ute etter? Jeg tror kanskje en litt eldre bavaria 42, eller en litt nyere bavaria 40 - kan gi deg to ratt og det meste annet. Men budsjettet ditt vil sprekke ganske mye.

 

Dropper du to ratt vil det åpne seg langt flere muligheter for å finne noe innenfor budsjettet ditt som tikker av de fleste andre boksene. Man betaler veldig uforholdsmessig mye for to ratt. Du får ikke pose og sekk for det budsjettet du har.

zooper

zooper

Jeg tror du skal lete lenge etter en båt under 40 fot, og i den prisklassen - og som har to ratt. Jeg har selv to ratt høyt på listen over "kjekt å ha" - og har det på dagens båt. Men, i alle tilfeller har jeg måttet krype opp i 42 fot - om ikke båten skal bli veldig "ny" (les: dyr) - da kommer du unna med 40 fot.

 

Mange båter i 36-37-fotsklassen forsøker å presse for mye inn av funksjonalitet og komfort - som gjør at bordet alltid fanger ett eller annet sted - og på en måte som kan drive deg til vannvidd. Dette kan feks kreve at man er et slangemenneske for å presse seg ut mellom teltstengene når cockpittelter er slått opp. Lurer du derfor på om du bør presse deg opp til 40 fot har du fått trefottssyken før du i det heletatt har kjøpt båt. Gå for 40 fot, først som sist - om du har råd. Trefotssyken er sjelden omvend, og en som har kjøpt en båt på 40 fot vil sjelden angre på å ikke ha gått for 37. Men motsatt derimot???

 

Når det kommer til familie på tur trumfer komfort over seilegenskaper - mener nå jeg. Tre doble lugarer med dør gir mange kombinasjonsmuligheter. Barna vil vokse til og vil ikke like å dele lugar. De vil også ønske å ha med seg venner/kjærester.

 

Av komfort mener jeg cockpit er særs viktig. Cokcpitteltet bør ha full ståhøyde, og løygangen bør være på hyttetaket og ikke i cockpit. To ratt er fint, men som nevnes her så vil et ratt som kan tas av også fungere fint for de fleste. Du skal heller ikke kjimse av rorkult som gir mye bedre og raskere respons og utslag, og definitvt best plass i cockpit. 

 

Stor kapasitet på septik, batteri og ferskvann er et absolutt must og kan aldri bli for stor. Er du skipper ombord og har gjester/familie som er mindre vante vil du drives til vannvidd når de tømmer disse ressursene på et blunk. To bad, hvorav ett går rett i sjø - vil gjøre at septiken ikke fylles så fort. Men, du kan oppnå samme fordel med en y-ventil om du kun har ett bad.

 

Vinsj både akter og forrut mener jeg er et must på en seilbåt i denne størrelsen - og da med kjetting. Baugpropell med batterier montert forrut er også et must om hele familien etterhvert skal ta del i styringen av båten og noen av disse mangler erfaring.

 

Ellers er det et must med autopilot, tridata, logg, kartplotter, vhf, 12v sigarettenneruttak (også i cockpit).

 

Ofte oversett, og undervurdert, er baugspyd med kasettstige. Med en båt i denne størrelsen er det langt ned fra baugen til vannflaten. Skal man ligge med baugen mot land - noe de fleste vil, så må denne stikke såpass langt fram at det ikke blir så høyt ned. Båter i denn størrelsen stikker også dypt - så at det stikker ut en ekstra halvmeter eller så forrut, og at man har en stige - det vil gjøre livet veldig mye enklere. Men, det er mange ankre som utgår - feks Rocna. 

 

En famile på tur vil gjerne ha en jolle med påhengsmotor. Kanskje det etterhvert også kommer en hund inn i bildet som skal i land to ganger om dagen? En kort jolle vil ikke gå i plan med familien ombord - og alle vil bli kliss våte. En jolle på ca 3m og 10-15hk totakter er noe du vil kunne komme til å ønske å ha etterhvert? Mange oppbevarer jolla på dekk (inkludert meg selv) - men da må du også ha plass til den - altså ingen babystag e.l. Jolla på dekk vil da alltid komme i veien og irritere, og skjøtene hekter seg fort fast på de minst gunstige tidspunkt. Du må også ha plass til motoren på pushpit - og man kan fort gå trøtt på å løfte den - spesielt om den er litt tung. Da vil du øsnke en motordavit - som du også må ha plass til på pushpit - sammen med motorfestet. Du kommer også til å gå lei av å løfte jolla opp og ned på dekk hver dag - og da vil du kanskje etterhvert ønske daviter, som du også vil behøve plass til på pushpit. Tenk at du trenger plass på fordekket til jolle, og at du i framtiden kan ønske plass til å kunne oppgradere med både ankervinsj OG daviter på hekken. Det spøker i så fall for veldig mange båter under 40 fot - spesielt de med stor nedfellbar badeplattform. Kort fortalt - gå for +40 fot om du kan.

 

Nå vet ikke jeg hvor høy den høyeste i familien er - men ståhøyde i byssa bør stå svært høyt på komfortlista.

 

Varmtvann med både landstrøm og fra motor er veeeeldig fint å ha.

 

Varmeapparat er et must.

 

Mellom langsgående bysse og klassisk bysse/salong - så har jeg hatt begge deler. Med en familie på tur blir det kamp om godhjørnet i salongen. Da vil familien trives best med lang sofa på begge sider med minst ett L-hjørne - og et bord som kan felles ned på begge sider.

 

Rullestorseil vs Lazybag - jeg har hatt begge deler og liker bekke deler like mye/lite. Rullestorseil er bedre for gjensalg - men så betaler man også ofte mer for det i utgangspunktet. Må du fire på noe for å få budsjettet til å strekke til - så ville jeg droppet rulleseilet til fordel for Lazybag. Tilsvarende for selvslående fokk - men furlex er et must.

 

AIS, radar, og liknende utstyr tenker jeg de aller fleste klarer seg veldig godt uten 99,9% av tiden. Nyttetrafikk skrur ofte av AIS for fritidsbåter når de ikke er på havet. Radar er for tåke. Ellers - en skipper som ikke ser rundt seg vil vel heller ikke se på skjermen? Med mindre du planlegger lengre havseillas i overskuelig framtid er dette et sted jeg godt kunne spart. Tilsvarende også for targabøyle, vindgenerator, eføy, water maker, vindror, og annet utstyr som er kjekt å ha om man skal dra på skikkelig langtur. Elektriske toaletter klarer man seg også godt uten.

 

Det virker ellers som at færre og færre benytter papirkart i nevneverdig utstrekning. Et stort kartbord er derfor kanskje ikke så viktig?

 

Å kunne ta seg en varm dusj, om så kun på badeplattformen - så er det noe mange vil sette pris på.

 

Så hvilken båt nkan du håpe på å finne med det meste av det du er ute etter? Jeg tror kanskje en litt eldre bavaria 42, eller en litt nyere bavaria 40 - kan gi deg to ratt og det meste annet. Men budsjettet ditt vil sprekke ganske mye.

zooper

zooper

Jeg tror du skal lete lenge etter en båt under 40 fot, og i den prisklassen - og som har to ratt. Jeg har selv to ratt høyt på listen over "kjekt å ha" - og har det på dagens båt. Men, i alle tilfeller har jeg måttet krype opp i 42 fot - om ikke båten skal bli veldig "ny" (les: dyr) - da kommer du unna med 40 fot.

 

Mange båter i 36-37-fotsklassen forsøker å presse for mye inn av funksjonalitet og komfort - som gjør at bordet alltid fanger ett eller annet sted - og på en måte som kan drive deg til vannvidd. Dette kan feks kreve at man er et slangemenneske for å presse seg ut mellom teltstengene når cockpittelter er slått opp. Lurer du derfor på om du bør presse deg opp til 40 fot har du fått trefottssyken før du i det heletatt har kjøpt båt. Gå for 40 fot, først som sist - om du har råd. Trefotssyken er sjelden omvend, og en som har kjøpt en båt på 40 fot vil sjelden angre på å ikke ha gått for 37. Men motsatt derimot???

 

Når det kommer til familie på tur trumfer komfort over seilegenskaper - mener nå jeg. Tre doble lugarer med dør gir mange kombinasjonsmuligheter. Barna vil vokse til og vil ikke like å dele lugar. De vil også ønske å ha med seg venner/kjærester.

 

Av komfort mener jeg cockpit er særs viktig. Cokcpitteltet bør ha full ståhøyde, og løygangen bør være på hyttetaket og ikke i cockpit. To ratt er fint, men som nevnes her så vil et ratt som kan tas av også fungere fint for de fleste. Du skal heller ikke kjimse av rorkult som gir mye bedre og raskere respons og utslag, og definitvt best plass i cockpit. 

 

Stor kapasitet på septik, batteri og ferskvann er et absolutt must og kan aldri bli for stor. Er du skipper ombord og har gjester/familie som er mindre vante vil du drives til vannvidd når de tømmer disse ressursene på et blunk. To bad, hvorav ett går rett i sjø - vil gjøre at septiken ikke fylles så fort. Men, du kan oppnå samme fordel med en y-ventil om du kun har ett bad.

 

Vinsj både akter og forrut mener jeg er et must på en seilbåt i denne størrelsen - og da med kjetting. Baugpropell med batterier montert forrut er også et must om hele familien etterhvert skal ta del i styringen av båten og noen av disse mangler erfaring.

 

Ellers er det et must med autopilot, tridata, logg, kartplotter, vhf, 12v sigarettenneruttak (også i cockpit).

 

En famile på tur vil gjerne ha en jolle med påhengsmotor. Kanskje det etterhvert også kommer en hund inn i bildet som skal i land to ganger om dagen? En kort jolle vil ikke gå i plan med familien ombord - og alle vil bli kliss våte. En jolle på ca 3m og 10-15hk totakter er noe du vil kunne komme til å ønske å ha etterhvert? Mange oppbevarer jolla på dekk (inkludert meg selv) - men da må du også ha plass til den - altså ingen babystag e.l. Jolla på dekk vil da alltid komme i veien og irritere, og skjøtene hekter seg fort fast på de minst gunstige tidspunkt. Du må også ha plass til motoren på pushpit - og man kan fort gå trøtt på å løfte den - spesielt om den er litt tung. Da vil du øsnke en motordavit - som du også må ha plass til på pushpit - sammen med motorfestet. Du kommer også til å gå lei av å løfte jolla opp og ned på dekk hver dag - og da vil du kanskje etterhvert ønske daviter, som du også vil behøve plass til på pushpit. Tenk at du trenger plass på fordekket til jolle, og at du i framtiden kan ønske plass til å kunne oppgradere med både ankervinsj OG daviter på hekken. Det spøker i så fall for veldig mange båter under 40 fot - spesielt de med stor nedfellbar badeplattform. Kort fortalt - gå for +40 fot om du kan.

 

Nå vet ikke jeg hvor høy den høyeste i familien er - men ståhøyde i byssa bør stå svært høyt på komfortlista.

 

Varmtvann med både landstrøm og fra motor er veeeeldig fint å ha.

 

Varmeapparat er et must.

 

Mellom langsgående bysse og klassisk bysse/salong - så har jeg hatt begge deler. Med en familie på tur blir det kamp om godhjørnet i salongen. Da vil familien trives best med lang sofa på begge sider med minst ett L-hjørne - og et bord som kan felles ned på begge sider.

 

Rullestorseil vs Lazybag - jeg har hatt begge deler og liker bekke deler like mye/lite. Rullestorseil er bedre for gjensalg - men så betaler man også ofte mer for det i utgangspunktet. Må du fire på noe for å få budsjettet til å strekke til - så ville jeg droppet rulleseilet til fordel for Lazybag. Tilsvarende for selvslående fokk - men furlex er et must.

 

AIS, radar, og liknende utstyr tenker jeg de aller fleste klarer seg veldig godt uten 99,9% av tiden. Nyttetrafikk skrur ofte av AIS for fritidsbåter når de ikke er på havet. Radar er for tåke. Ellers - en skipper som ikke ser rundt seg vil vel heller ikke se på skjermen? Med mindre du planlegger lengre havseillas i overskuelig framtid er dette et sted jeg godt kunne spart. Tilsvarende også for targabøyle, vindgenerator, eføy, water maker, vindror, og annet utstyr som er kjekt å ha om man skal dra på skikkelig langtur. Elektriske toaletter klarer man seg også godt uten.

 

Det virker ellers som at færre og færre benytter papirkart i nevneverdig utstrekning. Et stort kartbord er derfor kanskje ikke så viktig?

 

Å kunne ta seg en varm dusj, om så kun på badeplattformen - så er det noe mange vil sette pris på.

 

Så hvilken båt nkan du håpe på å finne med det meste av det du er ute etter? Jeg tror kanskje en litt eldre bavaria 42, eller en litt nyere bavaria 40 - kan gi deg to ratt og det meste annet. Men budsjettet ditt vil sprekke ganske mye.



×
×
  • Create New...