Jump to content

Seilbåt skal kjøpes – råd og tips ønskes


Lundstad

Recommended Posts

zooper skrev 38 minutter siden:

Jeg tror du skal lete lenge etter en båt under 40 fot, og i den prisklassen - og som har to ratt. Jeg har selv to ratt høyt på listen over "kjekt å ha" - og har det på dagens båt. Men, i alle tilfeller har jeg måttet krype opp i 42 fot - om ikke båten skal bli veldig "ny" (les: dyr) - da kommer du unna med 40 fot.

.................

................

Så hvilken båt nkan du håpe på å finne med det meste av det du er ute etter? Jeg tror kanskje en litt eldre bavaria 42, eller en litt nyere bavaria 40 - kan gi deg to ratt og det meste annet. Men budsjettet ditt vil sprekke ganske mye.

 

Dropper du to ratt vil det åpne seg langt flere muligheter for å finne noe innenfor budsjettet ditt som tikker av de fleste andre boksene. Man betaler veldig uforholdsmessig mye for to ratt. Du får ikke pose og sekk for det budsjettet du har.

Dette innlegget oppsummerer veldig godt de betraktningene vi gjorde før valg av båt i fjor. Landet på en Bavaria 40 Cruiser fra 2008 men 3 lugarer, 2 ratt og 2 bad. Fyller ut alle behovene osv, men blir fort i overkant av ditt budsjett. 3 lugarer med 2 unger trumfer i mitt hode det meste. Det gjør det mye lettere å få med seg venner etc, og hvis de deler rom så er det et greit rom til puter og stasj.

 

Men vær obs på at det koster en del når båten nærmer seg 40 fot og mer. Alt blir mye dyrere. Så å svi hele budsjettet på en båt og ikke ha noe til vedlikehold/reparasjoner ut over nødvendig drift/vedlikehold kan føre til noen leie overraskelser. Mange ting kan være i slutten av sin levetid selv om det er godt vedlikeholdt. Det er ofte en grunn til at forrige eier selger.

 

Selv kjøpte vi for rett under millionen og regnet med 200-250 i utskiftning av utstyr etc de første sesongene. Avhengig av hva du kan gjøre selv og hva som er gjort så kommer ting på rekke og rad på en eldre båt. Elektronikk (50.000 ++), belg (25.000 på verksted), skroggjennomføringer (30.000 på verksted), nye seil (100.000 ?) osv osv. Så lurt å ha en plan for oppgraderinger fremover hvis det er en del som må gjøres. Men har aldri angret på at det ble 40 fot og ikke 35-37 fots båter som vi også kikket på.

 

Link to post
trixie2 skrev for 1 time siden:

En båt originalt satt opp med selvslående fokk, vil gjerne også ha større storseil, lengre bom, høyere mast og tyngre/dypere kjøl, enn en båt som originalt er satt opp med stor genoa.

Setter du en genoa på en slik båt får du også mere seilføring enn originalt.

Akkurat, var ikke klar over det, men det gir jo mening!

 

trixie2 skrev for 1 time siden:

Hvilken fart ønsker du?

Tja, har ikke tenkt så mye på dette, men hadde vel håpet på 6-7 knop. Tar gjerne i mot råd og tips på hva jeg må se etter for å være innenfor dette.

 

@zooper takk for godt og grundig innlegg. De fleste tingene du peker på har jeg også selv brukt en del tid på å tenke på og vurdere. Fint å få bekreftet at jeg har tenkt ganske likt som en som åpenbart har mer erfaring enn meg selv! Ser at flere henger seg opp i dette med to ratt. Det er ikke veldig viktig for oss, var av meg nevnt som et pluss. Nei, vi får ikke i pose og sekk. Og det er helt greit. Dette er vår første seilbåt og det er et bevisst valg å holde et lavt budsjett. Nå gjenstår det å se hvilken størrelse vi ender opp med, men jeg opplever ikke 37 fot som lite, det er nok en størrelse vi vokser inn i. Denne båten skal i hovedsak tjene to formål: gode opplevelser på sjøen for alle i familien og at vi skal lære oss å seile. I den prosesen vil vi også lære oss å bruke diverse utstyr, finne ut hva slags utstyr vi vil trenge/ønsker oss og også hva som er viktig for oss mtp båtens egenskaper. I tankeprosessen har jeg hele tiden tenkt 37 fot (ish), men lukker ingen dører hva angår større (eller mindre). 

Link to post
Renzir skrev 42 minutter siden:

Dette innlegget oppsummerer veldig godt de betraktningene vi gjorde før valg av båt i fjor. Landet på en Bavaria 40 Cruiser fra 2008 men 3 lugarer, 2 ratt og 2 bad. Fyller ut alle behovene osv, men blir fort i overkant av ditt budsjett. 3 lugarer med 2 unger trumfer i mitt hode det meste. Det gjør det mye lettere å få med seg venner etc, og hvis de deler rom så er det et greit rom til puter og stasj.

 

Men vær obs på at det koster en del når båten nærmer seg 40 fot og mer. Alt blir mye dyrere. Så å svi hele budsjettet på en båt og ikke ha noe til vedlikehold/reparasjoner ut over nødvendig drift/vedlikehold kan føre til noen leie overraskelser. Mange ting kan være i slutten av sin levetid selv om det er godt vedlikeholdt. Det er ofte en grunn til at forrige eier selger.

 

Selv kjøpte vi for rett under millionen og regnet med 200-250 i utskiftning av utstyr etc de første sesongene. Avhengig av hva du kan gjøre selv og hva som er gjort så kommer ting på rekke og rad på en eldre båt. Elektronikk (50.000 ++), belg (25.000 på verksted), skroggjennomføringer (30.000 på verksted), nye seil (100.000 ?) osv osv. Så lurt å ha en plan for oppgraderinger fremover hvis det er en del som må gjøres. Men har aldri angret på at det ble 40 fot og ikke 35-37 fots båter som vi også kikket på.

Joda, dette er viktige betraktinger og vi (i hvert fall jeg :rolleyes:) er klar over at det ikke bare er kjøpet som koster. Men økonomien i dette er jeg ikke bekymret for, vi har helt bevisst satt et lavt budsjett og litt av poenget er at det ikke skal koste for mye å prøve ut dette og bygge erfaring. 

Link to post
Lundstad skrev 13 minutter siden:

Om storseilet er dimensjonert med tanke på en selvslåer vil vel man få en annen balanse i båten om man velger å benytte en genoa?

..uten å være båt-designer vil jeg tro.. Dimensjonering av stående rigg (forhindre at rigg blåser på sjøen) er gjort for sterk vind, og da har man revet allerede. Balanse på kryss i lett vind: Folk setter jo på en Code 0 på en Hanse for å krysse i lett vind, fort 3 x seilareal til en selvslåer. Så ser ikke problem med å sette på en 130% genoa. Jeg er vant til å tenke at storseil gir høyde på kryssen, forseil gir fart. Har seilt Hanse 42-foter med stor genoa, det gikk som et tog på kryss, savnet ikke selvslåer. Den kommer frem i hardt vær på kryss. På slør under 10m/s er det for lite med selvslåer IMHO.

 

Man rever jo også storseil, så man har mange muligheter for å balansere seil-planet. Min seilføring er i stigende vind på kryss er først rulle inn til 3-er størrelse på forseil, så et rev i storseil, så bytte til 4'er forseil, dvs selvslåer, så 2-rev i stor, så stormfokk, så tryseil og stormfokk, evt bare stormfokk om det er plass, så bare riggen, evt med drivanker / trosser på slep, avhengig av skrogform og sjø.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Jo, ser den. Mulig jeg tenker helt feil; at båten er «tilpasset» fullt storseil og største forseil. Og at man kombinerer rev i storseilet med mindre forseil. Men om man går med fullt storseil og selvslåer har man ikke noe å gå på på storseilet om man slenger opp en større genoa? Men det gjør kanskje ikke noe?

Link to post
Lundstad skrev 24 minutter siden:

Jo, ser den. Mulig jeg tenker helt feil; at båten er «tilpasset» fullt storseil og største forseil. Og at man kombinerer rev i storseilet med mindre forseil. Men om man går med fullt storseil og selvslåer har man ikke noe å gå på på storseilet om man slenger opp en større genoa? Men det gjør kanskje ikke noe?

https://no.wikipedia.org/wiki/Genoa

 

Tror ikke du skal overdrive problemstillingen, de første båtene som fikk Genova seil fikk de ettermontert.

Poenget var mer å prøve å se forskjell på båter.

Seil trimmer man. Balansen i båten kan tas med storseilet.

Link to post

For å kunne ha stor genoa må røstjernene trekkes langt inn på dekk. Nye båter har røstjern og vant så langt ut som mulig. Det gjør det umulig med overlappende genoa, men riggen kan bygges mye lettere og litt høyere. Blir da raskere og billigere. 

 

Det som er avgjørende er å teste om båten har nok seil som den selges. Finnes båter med stor genoa som har for lite seil, finnes båter med ikke overlappende forseil som har mer enn nok seil. Ikke se deg blind på teori blant oss amatører på båtplassen. Vi tar alle feil rett som det er. Du må ut og prøveseile.

 

Gøy å seile, og ikke minst livet underveis er veldig bra. Prøv å test så mye som mulig. Finnes det for eksempel tirsdags/onsdags regattaer i nærområdet ditt? 

Link to post

Jeg hadde engang en Jeanneau Rush 111 (sunshine 36) fra midten av åttitallet. Den er identisk med 38 foteren som har litt lenger sugar scoop. Den lå langt forrut for sin tid som performance cruiser og kan måle seg med langt nyere båter.

 

Disse båtene er det et stykke i mellom, og de kommer originalt med rorkult og babystag, og løygangen går ned i cockpit, og takhøyden ved byssa kunne vært noen cm høyere. Jeg er 186 og båten hadde passet perfekt om jeg var et par cm kortere. Et godt utgangspunkt for oppgradering på lavt budsjett.

 

Den seiler fantastisk, er veldig romslig ute og inne, ned tre doble lugarer 

 

Noen av disse er bygget om til rattstyring.

 

Du bør kunne finne et godt eksemplar til godt under 500.000,- kanskje godt under 400.000,- med en god del modernisering på plass. Det gir deg mye til overs til alt fra daviter, lazybsgs, ankervinsj er, m.m.

 

Jeg kjøpte min for 290 og solgte for 370. Båten var i veldig god stand, hadde autopilot, logg, varmeapparat, varmtvann, bad med dusj, furlex, fantastiske seil, m.m. Den manglet ankervinsj, thruster, daviter, ratt, løygang på hyttetaket, vindinstrument, og mye annet. Alt dette er fiksbart til en grei sum gjennom finn.no og arbeid. Hadde det ikke vært for 2cm for kort takhøyde hadde jeg beholdt den. Jeg elsket rorkulten på den båten forøvrig og kunne ikke drømt om å ha bygget om til ratt.

 

Poenget er at du kan få veldig mye båt for under 5-600.000,- (inkludert oppgraderinger) - om du er villig til å legge mye tid i å modernisere den.

Link to post

 

pacuare skrev 1 time siden:

For å kunne ha stor genoa må røstjernene trekkes langt inn på dekk. Nye båter har røstjern og vant så langt ut som mulig. Det gjør det umulig med overlappende genoa, men riggen kan bygges mye lettere og litt høyere. Blir da raskere og billigere. 

 

Det som er avgjørende er å teste om båten har nok seil som den selges. Finnes båter med stor genoa som har for lite seil, finnes båter med ikke overlappende forseil som har mer enn nok seil. Ikke se deg blind på teori blant oss amatører på båtplassen. Vi tar alle feil rett som det er. Du må ut og prøveseile.

 

Gøy å seile, og ikke minst livet underveis er veldig bra. Prøv å test så mye som mulig. Finnes det for eksempel tirsdags/onsdags regattaer i nærområdet ditt? 

Ja, det tenker jeg og. Nok teori, må prøve i praksis. Satser på at jeg får med meg en med erfaring når jeg skal prøveseile. Hvis ikke står jeg i fare for å kjøpe katta i sekken. Ingen forutsetning for å bedømme hvorvidt seilene som følger med er tilstrekkelig. 

Og ja, det er onsdagsregatta rett utenfor stuevinduet, så har et håp om å få bli med der etter hvert. Skal visstnok bare være å dukke opp på brygga og melde interesse. 

Link to post

@zooper vi er nok ikke der. En 30-40 år gammel båt kan sikkert høres romantisk ut og jeg tviler ikke på at mange kan ha svært gode egenskaper. Ikke minst flott design! Men å bruke så mye tid på oppgraderinger og løpende vedlikehold er dessverre ikke realistisk i vår hverdag. Og det har skjedd en del på layout, design og materialvalg som gjør at jeg neppe får min bedre halvdel med på et slikt prosjekt. Men for all del, tanken på en eldre klassiker har slått meg. Men så banker realismen på døren igjen… 

Link to post

Om bruk av både selvslåer og genoa - begge kan som regel ikke være montert/på rull samtidig. Da må du ha med ekstra seil som tar plass, og lære å bytte/pakke/lagre to seil. Kost/nytte sier i mitt hode at dette ikke er noe du skal trenge å tenke på med fruen og to barn med på tur.  Vi oppgraderte fra Oceanis 343 til Hanse 430. Oceanisen hadde vi fra 2007-2019. Jeg er familieseiler og trenger ikke mer enn selvslåeren, selv om vi har en 105/108% som vi ikke har brukt etter vi skiftet til selvslåer. Men vi har gått til innkjøp av code1 som er super når forholdende ligger til rette.

Link to post

Se på de vanlige masseproduserte merkene: Bavaria, Beneteau, Jeanneau, Hanse, Dufour. Dra på visninger sammen med familien og finn ut hva dere liker. Med erfaring finner du ut hva du setter pris på i din ‘drømmebåt’ - evt hva du/dere vil prioritere. Ikke tenk at du skal kjøpe en båt du skal på jordomseiling. Ta det med ro og finn ut av seiling sammen med resten av familien. Sørg for at de har det kjekt på tur. 

Link to post

Vi så på både Hanse, Beneteau og Bavaria og endte opp med sistnevnte. 2011 36 Cruiser. Har aldri hatt båt før og 2 år med båten nå. Topp for familien, to barn med venner på besøk i hver sin lugar. Rattet tar vi av, rullestor og 110% fokk er håndterbart alene. Og viktig at båten er vel av de lettere å omsette om jeg enten har skremt kona, eller hun er blitt frelst og det blir oppgradering. Foreløpig er det er godt valg for oss, selv om jeg av og til ønsker bedre seilegenskaper i lite vind. Har ikke erfaring fra leie, men støtter deg på å kjøpe en lettomsettelig båt for å teste ut en stund. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
bjorngb skrev for 10 timer siden:

Se på de vanlige masseproduserte merkene: Bavaria, Beneteau, Jeanneau, Hanse, Dufour. Dra på visninger sammen med familien og finn ut hva dere liker. Med erfaring finner du ut hva du setter pris på i din ‘drømmebåt’ - evt hva du/dere vil prioritere. Ikke tenk at du skal kjøpe en båt du skal på jordomseiling. Ta det med ro og finn ut av seiling sammen med resten av familien. Sørg for at de har det kjekt på tur. 

Dette er akkurat slik jeg tenker. Og merkene du nevner her er nok de mest aktuelle, selv om det innimellom dukker opp noen mer sjeldne som også er innenfor budsjett. Så f.en Scanner for en stund tilbake. Den likte jeg. Men ønsker ikke å kjøpe «for bra» båt heller, hvis du skjønner. Er noe med kompetanse vs utstyret som må henge sammen… 

 

dobsen62 skrev for 10 timer siden:

First 40.7 er vel en seilbåt som seiler bra.

Lavt priset er de også.

Kanskje ikke den høyeste Bling Bling faktoren innvendig.


https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=224545244

Har sett denne. Litt usikker på løygang i cockpit og lukket hekk. Selv kunne jeg nok trives med denne, men familien ville nok sette pris på en båt som er mer tur/komfort orientert enn regattaorientert. 

 

lr-80 skrev for 9 timer siden:

Og viktig at båten er vel av de lettere å omsette om jeg enten har skremt kona, eller hun er blitt frelst og det blir oppgradering.

Sentralt poeng for oss også! Var ute i Leangbukta og kikket litt i går, der lå det bl.a noen Bavaria og Beneteau på brygga, fra 38 via 40 og 42 opp til 51. Nå var det riktignok litt trangt mellom bryggene men vi oppfattet vel begge at den på 38 virket passe og at 40 begynte å bli litt stort. Som madammen sa: «kanskje vi ønsker oss en på 40 etter hvert men det er vel greit å begynne med noe rundt 37, den skal jo håndteres også». Men for all del, denne oppfatningen kan endre seg etter hvert som vi ser på flere og ikke minst prøver noen. 

Link to post
Lundstad skrev On 3.9.2021 at 12.34:

 

 

Mener å ha sett båter der man kan velge om man vil bruke selvslåer eller ikke? Er dette vanlig?

Du kan selvfølgelig sette på en genoa også på en båt som er satt opp med en selvslående fokk. Men da trenger du genoaskinner og kanskje ekstra vinsjer. Min Hanse hadde genoaskinnene montert (usikker på om det var standardutstyr fra nytt, eller tilvalg) men jeg måtte kjøpe inn 2 ekstra vinsjer. 
Å kunne velge ( men det er selvfølgelig litt jobb med å bytte seil) mellom selvslåer (suveren på ferie med mor) og genoa (regatta, eller litt action med gutta) gir flere muligheter.

Link to post

Sjekk konstruksjon nøye før en setter på genoaskinner på en båt som ikke er forsterket for det. Samme med vinsjer. Skal det gjøres riktig må distansematerialet i dekket byttes pluss litt mer glassfiber. 

 

Generelt er jeg skeptisk til mye modifiseringer på en standardbåt. Det koster mye. Vil man ha mer seil sett på en code 0. Eller kjøp en båt som har egenskapene en ønsker. 

Link to post
Lundstad skrev for 6 timer siden:

… vi oppfattet vel begge at den på 38 virket passe og at 40 begynte å bli litt stort. Som madammen sa: «kanskje vi ønsker oss en på 40 etter hvert men det er vel greit å begynne med noe rundt 37, den skal jo håndteres også».

Vår 2011 36 cruiser har samme skrog som 2021 37 Cruiser, men mangler to ratt og har mindre vinduer i overbygget. Tror cockpitbenkene har mer plass i vår. 
 

Det er nok litt mer plass inne og ikke minst noen ekstra kvadrat ute på badeplattformen sammenliknet med Bavaria fra før 2011. 
 

Hanse har nok bedre seilegenskaper, og ihvertfall den 370 jeg så på hadde bedre bad med separat dusj, og fullverdig kjøleskap med liten fryser. 
 

Jeg likte Beneteau best utseendemessig, mer praktisk cockpit men innvendig virket ting dårligere skrudd sammen enn vår Bavaria. 

Link to post

Da vi kikket i helgen synes jeg også Bavaria ga et mer påkostet inntrykk enn Beneteau. Har alltid tenkt at disse har vært ganske likeverdige mtp konsept, pris og målgruppe og ble litt overrasket. Spent på om dette også gjelder de årgangene som er aktuelle for oss. Har egentlig vært litt skeptisk til Bavaria, de har nok et ufortjent «billigstempel» på seg. Og så har jeg lest litt diverse her på forumet om finish etc. Men for all del, dette kan jo være ganske likt på de øvrige merkene nevnt her. De er jo «masseproduserte samlebåndsbåter» alle sammen. Men for en del av årgangene som er aktuelle for oss synes jeg f.eks Hanse, Jeanneau og Beneteau har vært heldigere med utseende. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...