Lazyjack Startet 2.September.2021 Del på Facebook Startet 2.September.2021 (redigert) Jeg har satt inn 200 Ah LiFePo4 batterier i båten. Dette i tillegg til startbatteriet som er et blybatteri på 100 Ah. Dynamoen skal kunne gi 60 A og det leverer den omtrent til LiFePo4 batteriene er fulladet. Jeg har målt temperaturen på utsiden av dynamoen med IR termometer og den ligger i overkant av 90 grader. Målingen ble gjort ved et motorturtall på rundt 1.500 og det kan tenkes at den, med økt viftehastighet, vil ligge lavere ved marsjturtall som er rundt 3.000 for min motor. Spørsmålet mitt er om 90 grader er for varmt og vil kunne skade dynamoen på sikt? Redigert 2.September.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 (redigert) Ut fra det jeg har sett hjelper det definitivt med turtall på kjølingen ja. Men det løser jo ikke problemet med varmgang på tomgang ved start. Hadde en lignende tråd med samme spørsmål selv og satt vel igjen med at 90 er en slags grense. Vi endte opp med å sette sense direkte på B+ på dynamo for å gjøre regulatoren så lite aggressiv som mulig. Det hjalp en del. Siden det hang klar 3’’ ubrukte slanger ned i motorrom fra inntak så ble det også hengt på en termostatstyrt inline vifte til hver dynamo (kjøpt på Aliexpress), men det synes ikke å gjøre så veldig stor forskjell. Sense på B+ var det som hjalp mest. Redigert 2.September.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 3.September.2021 Del på Facebook Svart 3.September.2021 Fant et dokumet fra Balmar som sier at maks arbeidstemperatur for deres dynamoer er ca 107°C (225°F). Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2021 shipahoy skrev for 12 timer siden: Fant et dokumet fra Balmar som sier at maks arbeidstemperatur for deres dynamoer er ca 107°C (225°F). 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.