Rune.f Startet 3.September.2021 Link til dette innlegget Startet 3.September.2021 Hei, noen som vet/kan finne ut hvor stort volum som er skummet i en Terhi 6020 ? Tenker på hvor mange kg vann som kan "fanges" i skummet på båten etter att båt er reparert å vann er tappet ut av skroget via hull borret i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 3.September.2021 Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 (redigert) Nå kjenner ikke jeg Theri 6020. Men fjernet alt skummet i en 16 fots Four Winns. Og ifølge mine notater fjernet jeg 35 kg våt skum fra denne, 2-3 søppelsekker. Pluss noen få liter frittliggende vann. Fjernet i tillegg 150 kg våt kryssfiner som var brukt som dørk, stringere og spant. Mesteparten av vektøkningen hos meg (ikke meg, men båten min) var vanntrukket/råtten kryssfiner Redigert 3.September.2021 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 3.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2021 Jeg skal henge båten i en vekt, vet jo att den er 255kg, Terhi sier også att de benytter skum som ikke trekker vann, det kommer ikke en dråpe fra skroget fra 3 hull borret nederst/bakerst på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Skummet trekker ikke noe særlig vann , men om det blir delaminert blir båten mere og mere som en gummibåt med lite luft. Da kommer det også inn vann og skroget blir surklete og mykt. Sandwich konstruksjon med 2 tynne lag ABS plast med skum imellom. Vi fikk ny båt på garanti da dette ikke kunne reparers og båten ble betraktet som vrak. Mulig de har annen produksjonsmetode nå da dette var på slutten av 90tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 9.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 (redigert) Veide båten, den har korrekt vekt etter att vann ble tappet ut. Den var blitt reparert av tidligere eier antagelig etter att ett anker har hatg en hard landing. Reprasjonen var utført med Tec 7 og glassfibermatte underst ( også uten å rubbe ) og ett lag med spakkel på toppen, de fleste skjønner att denne kombinasjonen slår feil. Her det jeg gjorde, bilde 1, rev med hendene av det som var der, bilde 2, slipte rent og avfettet, bilde 3, hull/sprikker som må forsterkes for å unngå bevegelse under kommende reprasjon, bilde 4, rustfri Tig tråd klippes å bøyes til "sting", bilde 5, tråden varmes å stikkes gjenom abs plasten, sitter godt når den blir kald, bilde 6, "sting" på plass, bilde 7, alle er på plass, graver nå ut litt av skummet så glassfiberspakkel også kommer på innsiden av dørken, gir ekstra styrke av skadet område, bilde 8/9, klart for bunnlag=glassfiber sparkel, bilde 10, glassfibersparkel på plass, bilde 11, 4 lag glassfibermatte og Polyester på plass. Så er det bare å male med egnet maling å båten vil være sikret for mange nye år. Det var min måte å gjøre det på. Redigert 9.September.2021 av Rune.f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Byre81 Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Hvordan fikk du tappet av vannet. jeg har en terhi 6020nordic som jeg mistenker har litt vann i seg. Når dreneringspluggen er tatt ut fyller det seg med noen cm vann Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Glassfiber-reparasjon på en Terhi, som er laget av ABS-plast? Trodde man skulle reparere med TerhiFix som er som et slags sparkel. Se WestSystems hjemmesider. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 6.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 (redigert) Om du ser etter på siste bildet så ser du kanske att jeg la på ca 10lag med glassfibermatte som ble lagt over glassfibersparkel, den armerer matten tåler bevevelse veldig bra, du får også strekt forsterkningen langt ut til sidene for selve skaden. Tapping av skrog.. Gå inn på Nettbåt/andre å kjøp 2st std skrog tappe plugger, jeg brukte 30mm. Jeg borret ett hull nederst på hver side av bakspeilet, hevet baugen å vatret opp båten så vannet rant ut via begge hull, la den stå sånn ett par døgn. Sett deretter inn drenerings pluggene(sånne med skrutopp), vær nøye så du bruker hullbor med nøyaktig rett diam til tappepluggen da skruene sitter nær kanten, lim så inn drenerings pluggene med Tec 7 å skru de fast(forborr med rett diam borr til skruer), rusk opp litt rundt tappeplugg med sandpapir, avfett å smør på litt Tec 7 rundt kanten utvendig til slutt, legg på bunnsmøring over det hele. Skru ut pluggene å ha baugen høyt hver gang båten er på land, unngår da vann mellom skroget som fryser å sprenger skrogene ytterligere fra hverandre. Ser vannet står betydelig over den opphøyede dørken så mulig du har noen bøtter i skroget? Lykke til :) Redigert 6.April.2023 av Rune.f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Byre81 Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Hvor høyt står vannet i din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 23.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2023 Etter tapping å rep nådde det ikke opp til hoveddørken, hadde da en yamaha 9.9/15hk totakter på den, fikk 17knop på båten med meg, garn og liner mm ombord, gikk ned til 11knop med en onkel på 110kg sittende i baugen. Knallgod båt når de er tette, men har nå gått over til en litt større ny Pioner. Sitér dette innlegget Link to post
Byre81 Svart 27.April.2023 Link til dette innlegget Svart 27.April.2023 Jeg har lagt hull bak nå. Merket at det var lit småvått bak på den ene siden men ellers var det tørrt. tok det lang tid før det begynte å renne ut vann hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.