Jump to content

Volum/liter skum i en Terhi 6020 ??

Rune.f

Recommended Posts

Nå kjenner ikke jeg Theri 6020.

Men fjernet alt skummet i en 16 fots Four Winns. Og ifølge mine notater fjernet jeg 35 kg våt skum fra denne, 2-3 søppelsekker. Pluss noen få liter frittliggende vann. Fjernet i tillegg 150 kg våt kryssfiner som var brukt som dørk, stringere og spant. Mesteparten av vektøkningen hos meg (ikke meg, men båten min) var vanntrukket/råtten kryssfiner

Redigert av Puntern (see edit history)

Skummet trekker ikke noe særlig vann , men om det blir delaminert blir båten mere og mere som en gummibåt med lite luft. Da kommer det også inn vann og skroget blir surklete og mykt. Sandwich konstruksjon med 2 tynne lag ABS plast med skum imellom.

Vi fikk ny båt på garanti da dette ikke kunne reparers og båten ble betraktet som vrak. Mulig de har annen produksjonsmetode nå da dette var på slutten av 90tallet.

Veide båten, den har korrekt vekt etter att vann ble tappet ut.

Den var blitt reparert av tidligere eier antagelig etter att ett anker har hatg en hard landing.

Reprasjonen var utført med Tec 7 og glassfibermatte underst ( også uten å rubbe ) og ett lag med spakkel på toppen, de fleste skjønner att denne kombinasjonen slår feil.

Her det jeg gjorde, bilde 1, rev med hendene av det som var der, bilde 2, slipte rent og avfettet, bilde 3, hull/sprikker som må forsterkes for å unngå bevegelse under kommende reprasjon, bilde 4, rustfri Tig tråd klippes å bøyes til "sting", bilde 5, tråden varmes å stikkes gjenom abs plasten, sitter godt når den blir kald, bilde 6, "sting" på plass, bilde 7, alle er på plass, graver nå ut litt av skummet så glassfiberspakkel også kommer på innsiden av dørken, gir ekstra styrke av skadet område, bilde 8/9, klart for bunnlag=glassfiber sparkel, bilde 10, glassfibersparkel på plass, bilde 11, 4 lag glassfibermatte og Polyester på plass.

Så er det bare å male med egnet maling å båten vil være sikret for mange nye år.

Det var min måte å gjøre det på.

20210903_115627.jpg

20210903_115821.jpg

20210903_115827.jpg

20210903_115928.jpg

20210903_121045.jpg

20210903_121857.jpg

20210903_122826.jpg

20210903_135902.jpg

20210904_180426.jpg

20210907_104856.jpg

20210908_170956.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
  • 1 år senere...

Om du ser etter på siste bildet så ser du kanske att jeg la på ca 10lag med glassfibermatte som ble lagt over glassfibersparkel, den armerer matten tåler bevevelse veldig bra, du får også strekt forsterkningen langt ut til sidene for selve skaden.

Tapping av skrog..

Gå inn på Nettbåt/andre å kjøp 2st std skrog tappe plugger, jeg brukte 30mm.

Jeg borret ett hull nederst på hver side av bakspeilet, hevet baugen å vatret opp båten så vannet rant ut via begge hull, la den stå sånn ett par døgn.

Sett deretter inn drenerings pluggene(sånne med skrutopp), vær nøye så du bruker hullbor med nøyaktig rett diam til tappepluggen da skruene sitter nær kanten, lim så inn drenerings pluggene med Tec 7 å skru de fast(forborr med rett diam borr til skruer), rusk opp litt rundt tappeplugg med sandpapir, avfett å smør på litt Tec 7 rundt kanten utvendig til slutt, legg på bunnsmøring over det hele.

Skru ut pluggene å ha baugen høyt hver gang båten er på land, unngår da vann mellom skroget som fryser å sprenger skrogene ytterligere fra hverandre.

Ser vannet står betydelig over den opphøyede dørken så mulig du har noen bøtter i skroget?

Lykke til :)

Redigert av Rune.f (see edit history)
  • 2 uker senere...

Etter tapping å rep nådde det ikke opp til hoveddørken, hadde da en yamaha 9.9/15hk totakter på den, fikk 17knop på båten med meg, garn og liner mm ombord, gikk ned til 11knop med en onkel på 110kg sittende i baugen.

Knallgod båt når de er tette, men har nå gått over til en litt større ny Pioner. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...