Jump to content

For stort anker til vinsj

Ø.L

Recommended Posts

Har en 17 tonns stål motorbåt med 1000w vinsj med 8mm kjetting og et 20kg patentanker. 
Vi er ikke fornøyd med ankertypen og kjøpte (mulig overkill) et 50kg delta. 
Men jeg ble usikker nå før konverteringen om jeg har stor nok vinsj. 
Ønsker ikke å bli stående i ei uthavn med ankeret fast i bunn, kjettingen ute og ikke få dette opp.

Er 1000w for lite til ankervekt mm.? 
Alternativt har jeg et leddet ploganker på 25kg. Er dette tilstrekkelig?

Utstyret er montert i baugen. 

Problemet er kanskje at du ikke vet hva du har. Muligens har du en slik?

Da titter du på spec.'en og finner at den trekker 1250 kg. Ikke mer hokus pokus enn det. Så kan du regne ut hvor stort anker du har i kg. Så legger du til antall vertikale meter kjetting du med rimelighet kan legge ut. Hulda har 10 mm kjetting og den veier vel rundt 2 kg/m. Jeg legger sjelden ut mer enn 30 kg kjetting og et anker på 20 kg. Da har jeg 1200 kg trekkraft til overs. Om jeg hadde hatt winchen som jeg linker til. Og har tilstrekkelig kvadrat på ledningene og derav strøm nok frem til winchen.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Problemet er kanskje at du ikke vet hva du har. Muligens har du en slik?

Da titter du på spec.'en og finner at den trekker 1250 kg. Ikke mer hokus pokus enn det. Så kan du regne ut hvor stort anker du har i kg. Så legger du til antall vertikale meter kjetting du med rimelighet kan legge ut. Hulda har 10 mm kjetting og den veier vel rundt 2 kg/m. Jeg legger sjelden ut mer enn 30 kg kjetting og et anker på 20 kg. Da har jeg 1200 kg trekkraft til overs. Om jeg hadde hatt winchen som jeg linker til. Og har tilstrekkelig kvadrat på ledningene og derav strøm nok frem til winchen.

Delvis rett der Hulda. Vet ikke hvilken vinsj jeg har, ikke vet selger det heller, og det er ikke lengre synlig Specs på vinsjen som forteller noe om merke. 
Skal ta bilde av vinskapet så kanskje noen gjenkjenner og dermed bidrar til at jeg har grunnlagsdata. 

Budsjett på anker?

Det billigste "ok" ankeret man får er bruce.

Det "beste" billige ankeret man får er nok Bügel eller lignende:

https://www.svb24.com/en/bracket-anchor-galvanized-steel.html

Patentanker funker hvis det veier mange hundre kilo. Skålanker kan du løpe skrikende vekk fra :)

Vulcan er konge, men nokså dyrt. Et billigere Vulcan lignende anker er Lewmar Epsilon:

https://www.maritim.no/lewmar-epsilon-galvanisert-anker

Jeg er en slags gjest

Tenkte som sagt å beholde 50kg delta, så da ble jeg usikker på om det nå ble foreslått å bytte eller supplere?

Er ikke både Vulcan og Excel ploganker på lik linje med Delta og med samme egenskaper i løs bunn?

i mine farvann er det stort sett sandbunn og/ eller steinbunn, og tenkte et supplerende anker som utfyller ankringstrygghet på steinbunn. 

ØL

De to foreslåtte danker vel ut Delta når de testes i samme vektklasse. Jeg vet ikke om jeg hadde tatt utgiften med å bytte/ supplere om jeg hadde vært fornøyd med 50 kg Delta. 

Det blir i det hele tatt så mye synsing at fakta drukner. Hulda på 17 tonn og 19 meter mast over vann, ankrer med 20 kg Bruce kopi. Jeg velger ankerbunn  og har aldri dregget. Uansett vurderer jeg 20 kg til å være minimum. 

Ø.L skrev On 5.9.2021 at 18.12:

dentifisere hva dette er?

En topp vinsj , har en svakhet  kablene går inn i plastdekslet fra undersiden (eldre modeler) sjekk at den er tett

image.png.0ac684242613f6dd219695941be9ebe9.png

Ellers ender det slik etter 37 år.  Noe Lofrans  har tatt lærdom av  i dag går kablene inn i Vinsjehuset.

Orginal Bruse 20kg    16T  båt  har ankret  fra Bergen - Tønsberg svenskekysten og Danmark rundt

sitter  i all slags vær. 

Ps.

Kabularet liker litt vedlikehold og sjekk oljenivået  0,5l.

Oil type range recommended for all Lofrans’ models is, SAE 90 – SAE 140.

20140607_195015.jpg.b768a9702785a6db0d885ee3c20a0a74.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

<Du har rett  dekslet  var i aluminium problemet var at pakke nippelene var av et materiale  som aluminiumen ikke tålte så Korrosjon utvidet  hullene.

Jeg brukte 1,5m 35mm2  til 1500W og bruker en  myk kabel gikk det greit å få dekslet på plass.

Men det er som sagt historie nå går kablingen gjennom huset.

image.png.82f9dc200973ac85809db35817370222.png

image.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ø.L skrev On 5.9.2021 at 20.37:

skal bygge baugapyd med to ankeruller i vinter. 
har da Delta på den ene rullen, men hvilket burde jeg ha som alternativ på rulle nr 2:

Jeg ser ingen grunn til å ha to ankere foran.  Ankring i antarktis kan jeg se behovet, men i Europa forstår jeg ikke hvilke steder det kan være behov.  Ellers holder det med ett godt. Ville heller brukt pengene på rocka eller vulkan. Jeg hadde sovet bedre med 30 kg rocka enn 50 kg delta. Har brukt begge mye. 

Redigert av pacuare (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...