Ø.L Startet 4.September.2021 Del på Facebook Startet 4.September.2021 Har en 17 tonns stål motorbåt med 1000w vinsj med 8mm kjetting og et 20kg patentanker. Vi er ikke fornøyd med ankertypen og kjøpte (mulig overkill) et 50kg delta. Men jeg ble usikker nå før konverteringen om jeg har stor nok vinsj. Ønsker ikke å bli stående i ei uthavn med ankeret fast i bunn, kjettingen ute og ikke få dette opp. Er 1000w for lite til ankervekt mm.? Alternativt har jeg et leddet ploganker på 25kg. Er dette tilstrekkelig? Utstyret er montert i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2021 Del på Facebook Svart 4.September.2021 Det hele kommer an på winchens utveksling og fabrikantens anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.September.2021 Del på Facebook Svart 4.September.2021 Du bruker vinsj til å heise opp kjetting og anker, ikke til å dra løs ankeret. Når du skal ha opp anker, så kjør båten mot anker på motorkraft, ta inn slakken på vinsjen. Når du har sig i båten og er rett over ankeret med stram kjetting så brekker båten ankeret løs og du heiser det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.September.2021 Del på Facebook Svart 4.September.2021 Har også 1000W vinsj, 8 mm kjetting og et beist av et anker - ikke 50 kg men mener det er 40. Går helt greit. Strammer opp litt så setter kjettingen sig i båten. Og lar vinsjen pause litt innimellom for å være snill med den. Har dedikert batteri ved vinsjen. Det er nok ikke dumt når en røyner den mye. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Problemet er kanskje at du ikke vet hva du har. Muligens har du en slik? Da titter du på spec.'en og finner at den trekker 1250 kg. Ikke mer hokus pokus enn det. Så kan du regne ut hvor stort anker du har i kg. Så legger du til antall vertikale meter kjetting du med rimelighet kan legge ut. Hulda har 10 mm kjetting og den veier vel rundt 2 kg/m. Jeg legger sjelden ut mer enn 30 kg kjetting og et anker på 20 kg. Da har jeg 1200 kg trekkraft til overs. Om jeg hadde hatt winchen som jeg linker til. Og har tilstrekkelig kvadrat på ledningene og derav strøm nok frem til winchen. Sitér dette innlegget Link to post
Ø.L Svart 5.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2021 Hulda skrev for 3 timer siden: Problemet er kanskje at du ikke vet hva du har. Muligens har du en slik? Da titter du på spec.'en og finner at den trekker 1250 kg. Ikke mer hokus pokus enn det. Så kan du regne ut hvor stort anker du har i kg. Så legger du til antall vertikale meter kjetting du med rimelighet kan legge ut. Hulda har 10 mm kjetting og den veier vel rundt 2 kg/m. Jeg legger sjelden ut mer enn 30 kg kjetting og et anker på 20 kg. Da har jeg 1200 kg trekkraft til overs. Om jeg hadde hatt winchen som jeg linker til. Og har tilstrekkelig kvadrat på ledningene og derav strøm nok frem til winchen. Delvis rett der Hulda. Vet ikke hvilken vinsj jeg har, ikke vet selger det heller, og det er ikke lengre synlig Specs på vinsjen som forteller noe om merke. Skal ta bilde av vinskapet så kanskje noen gjenkjenner og dermed bidrar til at jeg har grunnlagsdata. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Blir spennende å se hva du har i vinskapet. Tømmer du det så drar sikkert vinsjen opp hva som helst også 😜 Sitér dette innlegget Link to post
Ø.L Svart 5.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2021 Var en tur innom havna uten å bli så mye klokere på den vinsjen. Er det noen som klarer å identifisere hva dette er? Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Kan det være en eldre utgave av lofrans tigres? https://www.lofrans.com/product/71-horizontal-windlasses/5017-tigres https://www.trawlerforum.com/forums/s42/anyone-have-lofrans-tigres-cayman-horizontal-windlass-8040-2.html Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Jeg vet hva det er! Det er maken til den som sitter på Hulda. Rundt 1985 eller nyere Lofrans Tigres, 1000 W og sterk som en hest. Og ikke veldig rask. Dine problemer er over. Sitér dette innlegget Link to post
Ø.L Svart 5.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2021 Supert Hulda! Full tillit til din ekspertise 🤩 og bytter anker! Et lite spørsmål på sidelinjen: skal bygge baugapyd med to ankeruller i vinter. har da Delta på den ene rullen, men hvilket burde jeg ha som alternativ på rulle nr 2: - Patentanker? - Bruce? - Skålanker? -osv? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Vulcan. Eller Excel, men dette ankeret tror jeg ikke du finner i Norge. Vulcan får du greit fatt i. Du ligger og vipper mellom 25 kg Vulcan og 33 kg. Men i og med at det er motorbåt uten 20 meter rigg, vil jeg mene at 25 kg holder i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Budsjett på anker? Det billigste "ok" ankeret man får er bruce. Det "beste" billige ankeret man får er nok Bügel eller lignende: https://www.svb24.com/en/bracket-anchor-galvanized-steel.html Patentanker funker hvis det veier mange hundre kilo. Skålanker kan du løpe skrikende vekk fra :) Vulcan er konge, men nokså dyrt. Et billigere Vulcan lignende anker er Lewmar Epsilon: https://www.maritim.no/lewmar-epsilon-galvanisert-anker Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ø.L Svart 5.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2021 Tenkte som sagt å beholde 50kg delta, så da ble jeg usikker på om det nå ble foreslått å bytte eller supplere? Er ikke både Vulcan og Excel ploganker på lik linje med Delta og med samme egenskaper i løs bunn? i mine farvann er det stort sett sandbunn og/ eller steinbunn, og tenkte et supplerende anker som utfyller ankringstrygghet på steinbunn. ØL Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 De to foreslåtte danker vel ut Delta når de testes i samme vektklasse. Jeg vet ikke om jeg hadde tatt utgiften med å bytte/ supplere om jeg hadde vært fornøyd med 50 kg Delta. Det blir i det hele tatt så mye synsing at fakta drukner. Hulda på 17 tonn og 19 meter mast over vann, ankrer med 20 kg Bruce kopi. Jeg velger ankerbunn og har aldri dregget. Uansett vurderer jeg 20 kg til å være minimum. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 (redigert) Ø.L skrev On 5.9.2021 at 18.12: dentifisere hva dette er? En topp vinsj , har en svakhet kablene går inn i plastdekslet fra undersiden (eldre modeler) sjekk at den er tett Ellers ender det slik etter 37 år. Noe Lofrans har tatt lærdom av i dag går kablene inn i Vinsjehuset. Orginal Bruse 20kg 16T båt har ankret fra Bergen - Tønsberg svenskekysten og Danmark rundt sitter i all slags vær. Ps. Kabularet liker litt vedlikehold og sjekk oljenivået 0,5l. Oil type range recommended for all Lofrans’ models is, SAE 90 – SAE 140. Redigert 7.September.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Huset på min er aluminium. Eller så er problemet at man prøver å dytte på plass kabler med for stort kvadrat. Tror jeg monterte med 6 kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 (redigert) <Du har rett dekslet var i aluminium problemet var at pakke nippelene var av et materiale som aluminiumen ikke tålte så Korrosjon utvidet hullene. Jeg brukte 1,5m 35mm2 til 1500W og bruker en myk kabel gikk det greit å få dekslet på plass. Men det er som sagt historie nå går kablingen gjennom huset. Redigert 8.September.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 (redigert) Ø.L skrev On 5.9.2021 at 20.37: skal bygge baugapyd med to ankeruller i vinter. har da Delta på den ene rullen, men hvilket burde jeg ha som alternativ på rulle nr 2: Jeg ser ingen grunn til å ha to ankere foran. Ankring i antarktis kan jeg se behovet, men i Europa forstår jeg ikke hvilke steder det kan være behov. Ellers holder det med ett godt. Ville heller brukt pengene på rocka eller vulkan. Jeg hadde sovet bedre med 30 kg rocka enn 50 kg delta. Har brukt begge mye. Redigert 8.September.2021 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 På Hulda har jeg lagt det opp slik at jeg i nødsfall kan bruke to ankre. Og jeg har to stk 20 kg om bord. Så langt har det ikke vært nødvendig. Reserveankeret ligger surret nedi bånn. Og så har jeg 50 meter blytau som kan brukes på dette ankeret. Drømmen er 25- eller 33 kg Rocna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.