Jump to content

Sterling Dynamo-batterilader 12V 130Ampere. Sikkringsholder på jordkabel smeltet.

Roger og Olina

Recommended Posts

Når jeg skal ha noe elektrisk snadder, så kjøper jeg som regel dette av Joerg Becker.

I sommer, så kom jeg over en brukt dynamolader og kjøpte den. Den var ikke pakket ut av esken engang og den har fungert smertefritt.

Denne helgen, så har vi brukt godt med strøm. 2 kjøleskap, dieselvarmer + + +. Så når vi tuslet hjemover i dag på morgenen, så var batteriene nede på 70% Vi har 2 stk Ritar AGM 260AH til forbruk som ble kjøpt i sommer.

Etter 10-15 min, så ser jeg på batterimonitoren at den lader på 72AH. Trallala tenker jeg, men når jeg så ser igjen - så er det -12AH på monitoren. Jeg regnet med at jeg hadde satt i for liten sikring og tenkte ikke noe mer på det før vi kom til land.

Når jeg så sjekker, så ser jeg at kapselen til sikringsholderen, har vært så varm at den har boblet i plasten og sikringen på 80AH er gått filleveien.

Det første som slår meg, er at jeg har brukt for tynne kabler. Men når jeg monterte dette, så brukte jeg samme tykkelse som var på dynamoladeren. Så hvorfor skjer da dette?

Det er denne dynamoladeren jeg har og denne sikringholderen jeg har brukt. Sikringsholderen og sikring til plusskabel, er like fin..

Så hva gjør jeg feil her? Når det er sagt, så går jordkabelen inn på en felles jordskinne om det kan være en viktig opplysning.

Bare for å rydde litt opp i begrepsverdenen:

Dynamoen lader med A, ikke Ah. Batteriet inneholder en mengde strøm som kan lades ut med antall amper (A) i antall timer (h).

Ledningene er en pluss (+) og en minus (-). Det er ikke 'jord' i et likestrømsanlegg i en båt.

Den sikringsholderen og den sikringen er designet for varmgang. Pælm den pokkerivold og ikke kjøp maken igjen. 

Når jeg nærmer meg 100 A,  bruker jeg denne.

Vanligvis (en-polet) sikrer man plusslederen så nær der strømmen kommer fra som mulig. 

Hulda skrev 6 minutter siden:

Bare for å rydde litt opp i begrepsverdenen:

Dynamoen lader med A, ikke Ah. Batteriet inneholder en mengde strøm som kan lades ut med antall amper (A) i antall timer (h).

Ledningene er en pluss (+) og en minus (-). Det er ikke 'jord' i et likestrømsanlegg i en båt.

Den sikringsholderen og den sikringen er designet for varmgang. Pælm den pokkerivold og ikke kjøp maken igjen. 

Når jeg nærmer meg 100 A,  bruker jeg denne.

Vanligvis (en-polet) sikrer man plusslederen så nær der strømmen kommer fra som mulig. 

Takker for det Hulda og ja, jeg roter med begrepene her :rolleyes:

Men den liken du la inn, var til en vinsj :smiley:

Den filosofien blir feil. Sikringene er der for å beskytte ledningene og beskytte mot 'varmgang' og brann. Så når kablingen er korrekt, må sikringer og holdere tilpasses lasten. I Hulda stopper flatsikringene og 'billigholdere' på 30 A. Dog må jeg bekjenne at TMC-dassen har en defekt 15 A glassikring inntullet i aluminiumsfolie. Planlegger å gjøre noe med det. Dog er hele kretsen også nedstrøms sikret med 15 A flatsikring. Kablingen her er 2,5 kvadrat, og tåler 'mer' enn 15 A over kort periode. 

Hulda skrev for 1 time siden:

... Så når kablingen er korrekt, må sikringer og holdere tilpasses lasten...

Det er vi enige om, Hulda. Kabling, last og sikringsstørrelse må henge sammen. 

Så har du grovt sett to typer sikringer, raske og trege. Sistnevnte kan med fordel brukes blant annet på vinsj-installasjoner da de tåler en del høyere startstrøm.

Edit: 

Beklager, jeg leste dette som at det gjaldt sikring til vinsjen.

Redigert av TideRace (see edit history)
Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Da blir det innkjøp av denne. I og med at dynamoen er på maks 80A, så skal vel sikringen også være på 80A?

Ja, forutsatt at ledningsnettet tar 80 A. Egentlig kan sikringen være et hakk høyere, men det er ledningsnettet som styrer. 

Ut fra Hulda: Jeg har ikke sikring på dynamoen. 16 kvadrat ledning går rett bort til batteribryteren som er 1 meter unna. Motoren er utstyrt med 79 A dynamo som har hjernedød regulator. Jeg har aldri registrert høyere ladestrøm enn drøyt 60 A. Dette er ikke et optimalt opplegg. Men det koster ikke mer enn 500 kroner. Prisen på dynamoremmen kommer i tillegg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Kallethekid skrev 17 minutter siden:

Kanskje et dumt spørsmål, men hvis du har en sikring på ledningen fra dynamo til batteri, vill ikke dynamoen kunne ødelegges hvis sikringen ryker? På samme måte som om du vrir hovedstrømbryter til av? 

I manualen, så står det at en skal bruke sikring. Faktisk står det at en skal bruke en 40% større

Hulda skrev 53 minutter siden:

Ja, enig i det. Følg manualen. Om sikringen ryker eller ledningen brenner av, er det en dritt for dynamoen. When the shit hits the fan konker uansett diodebroen. Jeg har konka så mange diodebroer på Hulda med sveisejobber at det vet jeg noe om :-)

Høres ikke "snadder ut" @Hulda. Denne dynamoen koster kr 13.500,- og det er det rimeligste jeg har funnet dem til. Jeg har ikke lyst til at dynamoen ryker filleveien :nonod:

Det var nesten det jeg betalte for hele motoren :-)

Men om en diodebro ryker, er ikke det ensbetydende med at dynamoen er vrak. Til min dynamo koster vel en diodebro under en femtilapp, sist gang jeg kjøpte. Og det er en del år siden. 

Moralen er: Følg bruksanvisningen.

Om du da ikke med sikkerhet vet at dette kan du bedre enn produsenten. Eller at du er i en sits som produsenten ikke har forutsett, og dette har du full kontroll på. 

Jeg har ikke sikring på pluss mellom dynamo ogA2B kader. Merk at laderen er en skillediode med lader på utgang på forbruksbanken. Man kan ha sikring her, men må ikke. 

men en kommentar om hvor mye strøm som går her. Når du ser 72 amp så er det etter fradrag for forbruket ditt. Om det er 15 amp så går det faktisk 72+15 amp gjennom kabelen. 

jeg har samme lader. Bruker 35mm2 kabler på korte strekk for å være på sikre siden. Jeg byttet også fra16mm2 til 35mm2 mellom dynamo og A2B lader

Bitteliten skrev for 7 timer siden:

jeg har samme lader. Bruker 35mm2 kabler på korte strekk for å være på sikre siden. Jeg byttet også fra16mm2 til 35mm2 mellom dynamo og A2B lader

Takk for det :smiley:

Ok, men har du da loddet av de to korte kablene som sitter originalt på laderen? De er vel ca 50cm lange?

For når jeg har fulgt med og lest på andre innlegg her, så har jeg lært nå P1: pluss og minus kabel må ha samme mm2 og P2: setter du på en tykkere kabel på en tynn kabel, så har du høyere motstand i den tynne og kan få varmgang.?

Nei, ikke tro alt du leser. Men stort sett er vel det som har blitt presentert her nokså rett frem. 

Vil bare heve en liiiten generell pekefinger. Og fullstendig avhengig av utstyr og oppkobling:

1) Ikke vær ukritisk med å øke dimensjonen på plussleder/minusleder fra dynamo. Hos meg er bolten som fester ledningen til dynamoen 6- eller 7 mm. Motorens vibrasjon vil kunne gi brudd. Slik sett har jeg i mitt opplegg vurdert 16 kvadrat som maks. 

2) Slik det er koblet opp hos meg, leser shunt'en strømmen som går inn/ut av batteriet. Faktum er at strømmen går fra minus til pluss. Derfor må jeg endre på oppfatningen min. Slik sett at når dynamoen dytter elektroner inn gjennom shunt'en, vil forbuket som er til stede i systemet ikke telles med. Så når jeg leser lading 60 A og har et forbruk på 15 A, så leverer dynamoen 75 A. Tror jeg bevilger meg en kopp kaffe til.

Redigert av Hulda (see edit history)
Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Takk for det :smiley:

Ok, men har du da loddet av de to korte kablene som sitter originalt på laderen? De er vel ca 50cm lange?

For når jeg har fulgt med og lest på andre innlegg her, så har jeg lært nå P1: pluss og minus kabel må ha samme mm2 og P2: setter du på en tykkere kabel på en tynn kabel, så har du høyere motstand i den tynne og kan få varmgang.?

Loddet av kabler som sitter originalt på laderen?  Er ikke noe sånt på min lader. 

manualen er her 

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

På ene siden av laderen går det hos meg pluss fra dynamo og en tynn minus til felles jord.

Ut på andre siden går pluss til startbatteri og pluss til forbruksbank. 

temp sensor dynamo er tilkoblet i tråd med manualen. Samme er en «ignition» kabel fra dynamo til lader (den måtte jeg sette på da jeg byttet fra Hitachi til Balmar dynamo)

Sterling har en liten boks som kan kjøpes for å redde dynamo om den plutselig ikke har noe sted å gjøre av strøm ut.

https://sterling-power.com/products/alternator-open-circuit-protection-device

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bedre at dynamo / diodebro ryker enn at båten brenner. Gitt at man kabler og sikrer fornuftig så skal ikke sikringen ryke så lenge det ikke skjer noe feil. Min største frykt er at + løsner fra dynamo. Da er det masse gods som går til - i nærheten som  den kan slå borti, og uten sikring blir det varmt og mye dyrere enn ny dynamo.

Skal innrømme at jeg tror båten er uten sikring der nå, er i alle fall original fra fabrikk. Om det er sikring er den så godt gjemt at det også er et problem, men det står på planen når jeg kommer til den delen av anlegget i båten om en sommer eller 2.

O_K skrev On 9/6/2021 at 23.45:

Min største frykt er at + løsner fra dynamo. Da er det masse gods som går til - i nærheten som  den kan slå borti, og uten sikring blir det varmt og mye dyrere enn ny dynamo.

Det er sant. Men samtidig: Når du setter inn en ny sikringsboks introduserer du fire nye kontaktpunkter som kan irre og gi dårlig kontakt med påfølgende varmgang. Samt at ledning inn til sikringsboksen selvfølgelig kan løsne og forårsake det samme som dynamoledningen din. Så det er slett ikke sikkert at du reduserer risikoen med en slik endring...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...