Roger og Olina Startet 5.September.2021 Link til dette innlegget Startet 5.September.2021 Når jeg skal ha noe elektrisk snadder, så kjøper jeg som regel dette av Joerg Becker. I sommer, så kom jeg over en brukt dynamolader og kjøpte den. Den var ikke pakket ut av esken engang og den har fungert smertefritt. Denne helgen, så har vi brukt godt med strøm. 2 kjøleskap, dieselvarmer + + +. Så når vi tuslet hjemover i dag på morgenen, så var batteriene nede på 70% Vi har 2 stk Ritar AGM 260AH til forbruk som ble kjøpt i sommer. Etter 10-15 min, så ser jeg på batterimonitoren at den lader på 72AH. Trallala tenker jeg, men når jeg så ser igjen - så er det -12AH på monitoren. Jeg regnet med at jeg hadde satt i for liten sikring og tenkte ikke noe mer på det før vi kom til land. Når jeg så sjekker, så ser jeg at kapselen til sikringsholderen, har vært så varm at den har boblet i plasten og sikringen på 80AH er gått filleveien. Det første som slår meg, er at jeg har brukt for tynne kabler. Men når jeg monterte dette, så brukte jeg samme tykkelse som var på dynamoladeren. Så hvorfor skjer da dette? Det er denne dynamoladeren jeg har og denne sikringholderen jeg har brukt. Sikringsholderen og sikring til plusskabel, er like fin.. Så hva gjør jeg feil her? Når det er sagt, så går jordkabelen inn på en felles jordskinne om det kan være en viktig opplysning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Bare for å rydde litt opp i begrepsverdenen: Dynamoen lader med A, ikke Ah. Batteriet inneholder en mengde strøm som kan lades ut med antall amper (A) i antall timer (h). Ledningene er en pluss (+) og en minus (-). Det er ikke 'jord' i et likestrømsanlegg i en båt. Den sikringsholderen og den sikringen er designet for varmgang. Pælm den pokkerivold og ikke kjøp maken igjen. Når jeg nærmer meg 100 A, bruker jeg denne. Vanligvis (en-polet) sikrer man plusslederen så nær der strømmen kommer fra som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Hulda skrev 6 minutter siden: Bare for å rydde litt opp i begrepsverdenen: Dynamoen lader med A, ikke Ah. Batteriet inneholder en mengde strøm som kan lades ut med antall amper (A) i antall timer (h). Ledningene er en pluss (+) og en minus (-). Det er ikke 'jord' i et likestrømsanlegg i en båt. Den sikringsholderen og den sikringen er designet for varmgang. Pælm den pokkerivold og ikke kjøp maken igjen. Når jeg nærmer meg 100 A, bruker jeg denne. Vanligvis (en-polet) sikrer man plusslederen så nær der strømmen kommer fra som mulig. Takker for det Hulda og ja, jeg roter med begrepene her Men den liken du la inn, var til en vinsj Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Da fortjener du en slik winch også. Finere enn min. Prøv denne her. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Her er sikringene til vinsjene på baug/akter hos meg. Store dimensjoner og tåler varme. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Den filosofien blir feil. Sikringene er der for å beskytte ledningene og beskytte mot 'varmgang' og brann. Så når kablingen er korrekt, må sikringer og holdere tilpasses lasten. I Hulda stopper flatsikringene og 'billigholdere' på 30 A. Dog må jeg bekjenne at TMC-dassen har en defekt 15 A glassikring inntullet i aluminiumsfolie. Planlegger å gjøre noe med det. Dog er hele kretsen også nedstrøms sikret med 15 A flatsikring. Kablingen her er 2,5 kvadrat, og tåler 'mer' enn 15 A over kort periode. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) Hulda skrev for 1 time siden: ... Så når kablingen er korrekt, må sikringer og holdere tilpasses lasten... Det er vi enige om, Hulda. Kabling, last og sikringsstørrelse må henge sammen. Så har du grovt sett to typer sikringer, raske og trege. Sistnevnte kan med fordel brukes blant annet på vinsj-installasjoner da de tåler en del høyere startstrøm. Edit: Beklager, jeg leste dette som at det gjaldt sikring til vinsjen. Redigert 5.September.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Hulda skrev for 3 timer siden: Da fortjener du en slik winch også. Finere enn min. Prøv denne her. Da blir det innkjøp av denne. I og med at dynamoen er på maks 80A, så skal vel sikringen også være på 80A? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) Roger og Olina skrev for 2 timer siden: Da blir det innkjøp av denne. I og med at dynamoen er på maks 80A, så skal vel sikringen også være på 80A? Ja, forutsatt at ledningsnettet tar 80 A. Egentlig kan sikringen være et hakk høyere, men det er ledningsnettet som styrer. Ut fra Hulda: Jeg har ikke sikring på dynamoen. 16 kvadrat ledning går rett bort til batteribryteren som er 1 meter unna. Motoren er utstyrt med 79 A dynamo som har hjernedød regulator. Jeg har aldri registrert høyere ladestrøm enn drøyt 60 A. Dette er ikke et optimalt opplegg. Men det koster ikke mer enn 500 kroner. Prisen på dynamoremmen kommer i tillegg. Redigert 5.September.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Kanskje et dumt spørsmål, men hvis du har en sikring på ledningen fra dynamo til batteri, vill ikke dynamoen kunne ødelegges hvis sikringen ryker? På samme måte som om du vrir hovedstrømbryter til av? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Kallethekid skrev 17 minutter siden: Kanskje et dumt spørsmål, men hvis du har en sikring på ledningen fra dynamo til batteri, vill ikke dynamoen kunne ødelegges hvis sikringen ryker? På samme måte som om du vrir hovedstrømbryter til av? I manualen, så står det at en skal bruke sikring. Faktisk står det at en skal bruke en 40% større Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Ja, enig i det. Følg manualen. Om sikringen ryker eller ledningen brenner av, er det en dritt for dynamoen. When the shit hits the fan konker uansett diodebroen. Jeg har konka så mange diodebroer på Hulda med sveisejobber at det vet jeg noe om :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Hulda skrev 53 minutter siden: Ja, enig i det. Følg manualen. Om sikringen ryker eller ledningen brenner av, er det en dritt for dynamoen. When the shit hits the fan konker uansett diodebroen. Jeg har konka så mange diodebroer på Hulda med sveisejobber at det vet jeg noe om :-) Høres ikke "snadder ut" @Hulda. Denne dynamoen koster kr 13.500,- og det er det rimeligste jeg har funnet dem til. Jeg har ikke lyst til at dynamoen ryker filleveien Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Det var nesten det jeg betalte for hele motoren :-) Men om en diodebro ryker, er ikke det ensbetydende med at dynamoen er vrak. Til min dynamo koster vel en diodebro under en femtilapp, sist gang jeg kjøpte. Og det er en del år siden. Moralen er: Følg bruksanvisningen. Om du da ikke med sikkerhet vet at dette kan du bedre enn produsenten. Eller at du er i en sits som produsenten ikke har forutsett, og dette har du full kontroll på. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Hulda skrev for 1 time siden: Moralen er: Følg bruksanvisningen Jepp, det har du rett i og dessverre har jeg en tendens til å lese 50% av den, se på tegningene for så å montere. Så her blir det skjærpings Takker for gode råd @Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Jeg har ikke sikring på pluss mellom dynamo ogA2B kader. Merk at laderen er en skillediode med lader på utgang på forbruksbanken. Man kan ha sikring her, men må ikke. men en kommentar om hvor mye strøm som går her. Når du ser 72 amp så er det etter fradrag for forbruket ditt. Om det er 15 amp så går det faktisk 72+15 amp gjennom kabelen. jeg har samme lader. Bruker 35mm2 kabler på korte strekk for å være på sikre siden. Jeg byttet også fra16mm2 til 35mm2 mellom dynamo og A2B lader Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Bitteliten skrev for 7 timer siden: jeg har samme lader. Bruker 35mm2 kabler på korte strekk for å være på sikre siden. Jeg byttet også fra16mm2 til 35mm2 mellom dynamo og A2B lader Takk for det Ok, men har du da loddet av de to korte kablene som sitter originalt på laderen? De er vel ca 50cm lange? For når jeg har fulgt med og lest på andre innlegg her, så har jeg lært nå P1: pluss og minus kabel må ha samme mm2 og P2: setter du på en tykkere kabel på en tynn kabel, så har du høyere motstand i den tynne og kan få varmgang.? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Ikke tro alt du leser... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 (redigert) Nei, ikke tro alt du leser. Men stort sett er vel det som har blitt presentert her nokså rett frem. Vil bare heve en liiiten generell pekefinger. Og fullstendig avhengig av utstyr og oppkobling: 1) Ikke vær ukritisk med å øke dimensjonen på plussleder/minusleder fra dynamo. Hos meg er bolten som fester ledningen til dynamoen 6- eller 7 mm. Motorens vibrasjon vil kunne gi brudd. Slik sett har jeg i mitt opplegg vurdert 16 kvadrat som maks. 2) Slik det er koblet opp hos meg, leser shunt'en strømmen som går inn/ut av batteriet. Faktum er at strømmen går fra minus til pluss. Derfor må jeg endre på oppfatningen min. Slik sett at når dynamoen dytter elektroner inn gjennom shunt'en, vil forbuket som er til stede i systemet ikke telles med. Så når jeg leser lading 60 A og har et forbruk på 15 A, så leverer dynamoen 75 A. Tror jeg bevilger meg en kopp kaffe til. Redigert 6.September.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 (redigert) Roger og Olina skrev for 2 timer siden: Takk for det Ok, men har du da loddet av de to korte kablene som sitter originalt på laderen? De er vel ca 50cm lange? For når jeg har fulgt med og lest på andre innlegg her, så har jeg lært nå P1: pluss og minus kabel må ha samme mm2 og P2: setter du på en tykkere kabel på en tynn kabel, så har du høyere motstand i den tynne og kan få varmgang.? Loddet av kabler som sitter originalt på laderen? Er ikke noe sånt på min lader. manualen er her https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a På ene siden av laderen går det hos meg pluss fra dynamo og en tynn minus til felles jord. Ut på andre siden går pluss til startbatteri og pluss til forbruksbank. temp sensor dynamo er tilkoblet i tråd med manualen. Samme er en «ignition» kabel fra dynamo til lader (den måtte jeg sette på da jeg byttet fra Hitachi til Balmar dynamo) Sterling har en liten boks som kan kjøpes for å redde dynamo om den plutselig ikke har noe sted å gjøre av strøm ut. https://sterling-power.com/products/alternator-open-circuit-protection-device Redigert 6.September.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Bedre at dynamo / diodebro ryker enn at båten brenner. Gitt at man kabler og sikrer fornuftig så skal ikke sikringen ryke så lenge det ikke skjer noe feil. Min største frykt er at + løsner fra dynamo. Da er det masse gods som går til - i nærheten som den kan slå borti, og uten sikring blir det varmt og mye dyrere enn ny dynamo. Skal innrømme at jeg tror båten er uten sikring der nå, er i alle fall original fra fabrikk. Om det er sikring er den så godt gjemt at det også er et problem, men det står på planen når jeg kommer til den delen av anlegget i båten om en sommer eller 2. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2021 Takker for gode tilbakemeldinger. Skal sjekke litt mer til helga. Har nettopp kommet hjem fra en jobbreise og fullt trøkk på jobb om dagen. Så får bytte sikring`holder til helga og gjøre som @Hulda anbefaler vedr kabling og kaste tidligere sikring`holder filleveien Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 tenker du kommer langt med å lese manualen og sjekke om din lader har blitt modifisert av forrige eier. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 O_K skrev On 9/6/2021 at 23.45: Min største frykt er at + løsner fra dynamo. Da er det masse gods som går til - i nærheten som den kan slå borti, og uten sikring blir det varmt og mye dyrere enn ny dynamo. Det er sant. Men samtidig: Når du setter inn en ny sikringsboks introduserer du fire nye kontaktpunkter som kan irre og gi dårlig kontakt med påfølgende varmgang. Samt at ledning inn til sikringsboksen selvfølgelig kan løsne og forårsake det samme som dynamoledningen din. Så det er slett ikke sikkert at du reduserer risikoen med en slik endring... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 I så måte er det vel så viktig med periodisk kontroll og ettersyn. Jobber meg gjennom Hulda nå. Jeg har ikke funnet noe elektrisk, men diverse på vannsystemene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.