Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

...ford trykte på feil knapp for tidelig.

Roger og Olina skrev On 5.9.2021 at 18.31:

I manualen, så står det at en skal bruke sikring. Faktisk står det at en skal bruke en 40% større

Det er viktig, gjerne 50% og kablene må kunne tåle mer.
Sikringene du brukte der før er overhodet ikke gode.
Det samme gjelder for i grunn alle myke kabel. Med mindre at festen er beregnet for slik (klammer) bør myke kabel kun monteres med hylser, enten som spline eller ringsko. Ellers er det fare at kabelen gir etter og løsner, og kan da få varmgang pga. minsket kontaktoverflate.
Med AB må en også være klar over at dynamoen kan levere mer enn en er vant til. Tilsvarende kan det bli problematisk når en ikke bygger med reserve.

Hulda skrev On 8.9.2021 at 16.02:

I så måte er det vel så viktig med periodisk kontroll og ettersyn.

Som alle burde gjøre, men det er sjelden at folk gjør.

Roger og Olina skrev On 8.9.2021 at 19.02:

Sant nok. Men dynamoladeren står i ett skap som er vegg i vegg med motor rommet. Dette skapet er i en av lugarene som stort sett er oppvarmet. Men tar til meg det du skriver.

Det bør kun gjøres når skapet er vel ventilert.
Laderen blir varm og må kunne kvitte seg med varmen.

=========================

Beklager forresten sent innblanding.
Men BP sender fortsatt sjelden beskjed når jeg blir nevnt et sted.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Roger og Olina skrev On 5.9.2021 at 18.31:

I manualen, så står det at en skal bruke sikring. Faktisk står det at en skal bruke en 40% større

Hulda skrev On 8.9.2021 at 16.02:

I så måte er det vel så viktig med periodisk kontroll og ettersyn. Jobber meg gjennom Hulda nå. Jeg har ikke funnet noe elektrisk, men diverse på vannsystemene. 

Roger og Olina skrev On 8.9.2021 at 19.02:

Sant nok. Men dynamoladeren står i ett skap som er vegg i vegg med motor rommet. Dette skapet er i en av lugarene som stort sett er oppvarmet. Men tar til meg det du skriver.

• Create New...