Jump to content

Sterling Dynamo-batterilader 12V 130Ampere. Sikkringsholder på jordkabel smeltet.

Roger og Olina

Recommended Posts

index skrev for 5 timer siden:

Det er sant. Men samtidig: Når du setter inn en ny sikringsboks introduserer du fire nye kontaktpunkter som kan irre og gi dårlig kontakt med påfølgende varmgang. Samt at ledning inn til sikringsboksen selvfølgelig kan løsne og forårsake det samme som dynamoledningen din. Så det er slett ikke sikkert at du reduserer risikoen med en slik endring...

Sant nok. Men dynamoladeren står i ett skap som er vegg i vegg med motor rommet. Dette skapet er i en av lugarene som stort sett er oppvarmet. Men tar til meg det du skriver.

Må jo bare si det at en lærer mye av kompetansen her. Så takker til alle som bidrar.

Dette så ikke bra ut @Hulda Så gjorde som du tipset meg om. I tillegg kjøpte jeg ny kabel fra dynamoen og frem til dynamoladeren. Ble anbefalt å bruke samme kabel som sveisere bruker. Denne er også tinnforsinket, så nå håper jeg at dette skal bli bra.

20210912_165348.jpg.e431a0db500ec2817c2793826733f840.jpg

20210912_164823.jpg

20210912_164851.jpg

• 2 uker senere...
Roger og Olina skrev On 5.9.2021 at 18.31:

I manualen, så står det at en skal bruke sikring. Faktisk står det at en skal bruke en 40% større

Det er viktig, gjerne 50% og kablene må kunne tåle mer.
Sikringene du brukte der før er overhodet ikke gode.
Det samme gjelder for i grunn alle myke kabel. Med mindre at festen er beregnet for slik (klammer) bør myke kabel kun monteres med hylser, enten som spline eller ringsko. Ellers er det fare at kabelen gir etter og løsner, og kan da få varmgang pga. minsket kontaktoverflate.
Med AB må en også være klar over at dynamoen kan levere mer enn en er vant til. Tilsvarende kan det bli problematisk når en ikke bygger med reserve.

Hulda skrev On 8.9.2021 at 16.02:

I så måte er det vel så viktig med periodisk kontroll og ettersyn.

Som alle burde gjøre, men det er sjelden at folk gjør.

Roger og Olina skrev On 8.9.2021 at 19.02:

Sant nok. Men dynamoladeren står i ett skap som er vegg i vegg med motor rommet. Dette skapet er i en av lugarene som stort sett er oppvarmet. Men tar til meg det du skriver.

Det bør kun gjøres når skapet er vel ventilert.
Laderen blir varm og må kunne kvitte seg med varmen.

=========================

Beklager forresten sent innblanding.
Men BP sender fortsatt sjelden beskjed når jeg blir nevnt et sted.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker
...ford trykte på feil knapp for tidelig. (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Bitteliten skrev On 6.9.2021 at 7.16:

Loddet av kabler som sitter originalt på laderen?  Er ikke noe sånt på min lader. 

manualen er her 

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

På ene siden av laderen går det hos meg pluss fra dynamo og en tynn minus til felles jord.

For fullstendighetens skyld.

Den "tynne" er kun så tynn for sin egen lengdes skyld.

Når denne skjøtes brukes kabeldiameter som er beregnet til 60A over hele lengden (vi bruker maks .. 3% spenningsfall), dvs. over felles minus og inntil tilkoblet batteri som henger på vedkommende ladekretsen.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 9 timer siden:

Det bør kun gjøres når skapet er vel ventilert.
Laderen blir varm og må kunne kvitte seg med varmen.

Takk for god tilbakemelding @Joerg Becker

Skapet er godt ventilert og den ene døren står åpen. Så det går nok bra.

Joerg Becker skrev for 9 timer siden:

Med AB må en også være klar over at dynamoen kan levere mer enn en er vant til

Jeg har ikke fått montert den medfølgende temp måleren som skal monteres på dynamoen, da kabelen er for kort. Kan jeg skjøte denne slik at den blir lengre?

Dynamoen skal levere inntil 80A. Når jeg ser på batterimonitoren når jeg er nede på eks 70% så lader dynamoladeren helt opp mot 76A, så dynamoen får "kjørt seg" ja...

Roger og Olina skrev 9 minutter siden:
Sitat

Jeg har ikke fått montert den medfølgende temp måleren som skal monteres på dynamoen, da kabelen er for kort. Kan jeg skjøte denne slik at den blir lengre?

Ja, det kan du.
Bare gjør det ordentlig, helst uten sukkerbit, slik at det blir så lite overgangsmotstand som mulig.

Sitat

Dynamoen skal levere inntil 80A. Når jeg ser på batterimonitoren når jeg er nede på eks 70% så lader dynamoladeren helt opp mot 76A, så dynamoen får "kjørt seg" ja...

Da er sensoren nyttig å bruke. :smiley:

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...