Steen Startet 5.September.2021 Del på Facebook Startet 5.September.2021 Heisann! Fikk en dårlig start på dagen.... Når jeg skulle starte motoren i dag gjorde jeg som vanlig å tilte motoren ned i sjøen og deretter når jeg vrei om brytern for å starte hørte jeg at startern bare dreide en omdreining før det ble slutt og strømmen til motoren gikk. Hverken powertrim eller startmotoren har strøm nå. Ingen strøm til instrumentene heller. Sjekket at batteriet hadde nok strøm og det var litt over 12v som vanlig. Tenkte først at det var en sikring som hadde gått, men gikk over alle sikringene og de var i fin stand. Etter å ha undersøkt litt med voltmeter finner jeg at det er strøm inn til motoren og at jeg måler litt over 12v inn til trimreleet. Når jeg leter etter noen løse ledninger i nærheten av releene kommer det en del klikkelyder både fra trimreleet og en annen ukjent type rele. Vedlegger et par videoer av det. Jeg finner ingen løse kontakter eller ledninger som gjør noe særlig utslag, utenom når jeg er i nærheten av releene så kommer de klikkelydene. Det må vell være noe strømproblem inn til noe hovedrele/computer av slag siden hverken trim eller starter fungerer. https://www.youtube.com/watch?v=ZqEOkUqIY8A&ab_channel=steen123 Her prøves powertrimen og man hører klikkelydene fra den. https://www.youtube.com/watch?v=4Mk6Wt5ClCc&ab_channel=steen123 Her er den klikkelyden fra det andre delen som mest sannsynlig er et relee? Noen forslag på hva som kan gjøres videre? Tror ikke det hjelper å f.eks kun bytte trimreleet, da hovedårsaken må ligge et annet sted. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 5.September.2021 Del på Facebook Svart 5.September.2021 Sjekk batteribryteren. De kan ta kveld plutselig. Sjekk også batteripoler og polsko, samt koblingene på motor. Steen skrev for 5 timer siden: Det må vell være noe strømproblem inn til noe hovedrele/computer av slag siden hverken trim eller starter fungerer. Kan det tenkes at det er dårlig kontakt i kontrollboks/startbryter? Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 6.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2021 Har byttet batteribryteren og sjekket batteripoler og polsko, flesteparten er av nyere sort, inkludert batteriet som ikke er ett år enda. Det er nok mest sannsynlig ikke kontrollboksen som er problemet, men får kanskje ta en ekstra titt på den å. Sjekket at det er riktig strøm som går inn til motoren, men i dag ser jeg at spenningen varierer veldig inn til trimreleet. Så det virker som det er noe galt etter der strømmen kommer inn til motoren og fordeler den videre. Jeg har bestilt en ny "relay assy" som det kalles, det er vell noe form for hovedrele?(Den som klikket og lagde rare lyder på en av videoene) Så får jeg starte med å bytte den før jeg går videre. Se om det hjelper på. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 Hva er spenning på batteriet _når_ du forsøker å starte motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 7.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2021 snekkerbod skrev for 17 timer siden: Hva er spenning på batteriet _når_ du forsøker å starte motoren? Problemet er at det er noen kontakter/rele som ikke fungerer, så jeg får ikke prøvd å starte den. Hvis jeg plutselig får strøm til motoren og instrumentene så hører jeg bare en ulyd i det elektriske på motoren. Men batteriet er i god form. Har prøvd å koble til en starthjelp for å teste også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2021 Del på Facebook Svart 7.September.2021 Du har nok dårlig kontakt et sted. Demonter koplinger, puss rent, monter og prøv igjen. Rett over 12 volt høres lite ut, du burde ha rundt 12,8. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steen Svart 11.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2021 Da ser det ut som problemet er funnet! Testet med starthjelpa rett på koblingene på motoren og da funket plutselig trimmen. Så da fant jeg ut at det var brudd/dårlig kontakt mellom motor og batteri. Fant ut at leverandør har laget skjøter mellom batterikablene fra motor og til batteriet mellom skroget/dekket(altså ganske godt gjemt) Den var da korrodert. Svært amatørmessig av leverandør.... Bra det skjedde i havna og ikke midtfjords. Så da blir løsningen å trekke opp nye strømkabler fra batteri til motor, uten skjøter denne gangen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.