Jump to content

sammenligne Mercury Verado og Mariner Optimax


Musikeren

Recommended Posts

Både Mercury og Mariner leverte Optimax og Verado. Eksakt samme motorer bare forskjellig farge/logo.

 

Når det er sagt så er Verado en kompressormatet 4-takter med 4 eller 6 sylindre og 135-400 hk (de nye V8 Verado-utgavene er derimot ikke kompressormatet bortsett fra 450 hk utgaven).

 

Mens Optimax er en direkteinsprøytet 2-takter med 3 eller 6 sylindre og 75-300 hk.

 

Så det er i prinsippet to forskjellige motorverdener.

Siden den letteste Verado R4 (av den utgåtte typen 135-200 hk) veier over 230 kg så er det Optimax 75-175 hk som er valget for de litt mindre båtene (veier 170-200 kg).

 

Vedr. de motorene du spør om så er Verado 150 en 4-syl 1,75 liter 4-takter med kompressor, veier vel ca 235 kg.

Mens Optimax 150 er en V6 2,5 liter 2-takter med direkteinnsprøytning som veier 195-200 kg.

Sistnevnte har mye/tøff lyd (stryk det som ikke passer) :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har en 99 opimax 150 hk. Den har en litt snål resonans lyd på rundt 3200 til 3500rpm. Etter det maler den fint som en 2takt v6. Opp mot topp og med full tilt er det en nydelig lyd i den. 

På tomgang hører du sladrestråla spyle i vannet, så mye tomgangslyd er det ikke. 

 Mener det er 150 og 175 hk som har "tomgangs eksosen" ut i stammen over vann. Dette høres lite ombord i båten, men står du bak den høres det godt i forhold til 4 takt. 

 

Eg har byttet ut lyddemping i motorlokket riktignok. 

 

Med kompositt Reed ventiler, økt kompresjon i bunnpanna/innsug og de rette "blå" direktedysene har du en brutal motor som er utrolig bensingjerrig. 

 

De "nyere" 2.5liters Optimaxene har et veldig godt rykte. 

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post

2-takt "bråker" alltid mest på lave og mellomturtall, men noen vil kunne oppfatte det som tøffere/råere lyd da. Smak og behag :smiley:

På høyere turtall vil både Verado 150 og Optimax 150 støye noe mere enn de fleste andre 150-hestere. Iallefall i forhold til vanlig 4-takt og muligens også E-tec. Pga. at den ene har kompressor og den andre er en V6 2-takter rett og slett.

Men noe vil også komme an på båttypen (åpen/lukket) og hvor man sitter i båten.

 

En 4-takter kan f.eks. høres slik ut på tomgang

 

https://www.youtube.com/watch?v=G2xFVTsmCkY

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Evinrude fra 2004 kan være så mangt, dvs. vanlig 2-takt eller DI (direct injection). 

Men det er ikke en E-tec 150, den kom vel i 2006.

Er det en vanlig 2-takt og ikke DI så er vel støynivået rimelig høyt.

 

Er det en DI så kan det være en grei motor, men da må prisen være veldig lav. Evinrude er som kjent ute av markedet, og hvordan det blir med deler til såpass gamle motore er vel noe usikkert. Deleprisen er iallefall høye.

Jeg ville nok ha sett på noe nyere uansett motor/merke, dvs. 2008 eller nyere.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her har du en 150 hk-test fra 2006, Optimax er ikke med av en eller annen grunn.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-bm-bladarkiv/motortest-150-hk-utenbords/670546

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja den gamle Ficht og Ficht RAM fra slutten av 90-tallet og fram til DI kom omkring 2003 bør man iallefall ikke røre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 15 minutter siden:

Ja den gamle Ficht og Ficht RAM fra slutten av 90-tallet og fram til DI kom omkring 2003 bør man iallefall ikke røre.

 

Cerberus skrev 21 minutter siden:

Evinrude ficht er vel kansje sånn ca det aller værste du kan få kjøpt. De fleste er lite brukt og det er fordi det aldri virker. 

 

Kjekkt og vite, da skal jeg fortelle det til de gutta i gjengen som kjører mange problem frie timer med de. Den ene vet jeg har gått noen hundre timer på speedbåt så den har jo hatt ett hardt liv og ikke blitt skrudd på annet enn vaneligt vedlikehold. 

 

Tydeligt at ikke alle motorer kan lese på nett hvor dårlige de er 

Link to post

Noen har nok vært heldige med Ficht, men tydeligvis mange som sleit.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-batbransjen/fiklete-ficht/680918

 

Mens Mercurys eminente F150 3-liter som kom i 2012 har vel vist seg å være noe av det bedre på markedet i denne klassen.

 

https://www.boatingmag.com/boats/mercury-150-fourstroke/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Godt man sjeldent kjører under 4000rpm :) tydeligvis det som er hemmeligheten for å slippe masse trøbbel 

 

Men det er vel 5-6 sånne som jeg kjenner til og det er ikke noe mer trøbbel med de enn med andre motorer 

 

Jaja Hercury er kjempe bra, ser jo hvor mange 2021 modeller som har hatt garranti saker allerede de første 50timene :)

Link to post

Gjelder tydeligvis i høyeste grad Evinrude også. Alt fra den kanten er bare sorgen. Må selges når garantien er utløpt. 

Man kan ikkje seriøst anbefale noe slikt for vanlig bruk av folk som ikkje er motorinteressert. Det vil bare gå en vei og ikkje er det hjelp å få på noe verksted noe sted da det er for gammelt og ingen der har sett en engang annet enn på bilder. 

Det samme gjelder forsåvidt optimaxen også nå. 

Link to post
Cerberus skrev 1 minutt siden:

Gjelder tydeligvis i høyeste grad Evinrude også. Alt fra den kanten er bare sorgen. Må selges når garantien er utløpt. 

Man kan ikkje seriøst anbefale noe slikt for vanlig bruk av folk som ikkje er motorinteressert. Det vil bare gå en vei og ikkje er det hjelp å få på noe verksted noe sted da det er for gammelt og ingen der har sett en engang annet enn på bilder. 

Det samme gjelder forsåvidt optimaxen også nå. 

 

Ikke hjelp og få på verksted ? Hvis ikke du har fått hjelp så har det kansje mer med deg å gjøre enn motormerke. Vi skrur på evinrude hver eneste dag og har fortsatt ikke vært borti noe som ikke kan fikses

 

At alt fra evinrude er sorgen forteller mer om deg enn noe annet :) vi kjører det på speedbåter, taxibåt, dykkerbåter og fritidsbåter. Rekorden i min gjeng er 4500 timer på en 200 etec, ikke mange påhengere som slår det. Den jeg har på catta har gått 1200 timer, den trykker fortsatt båten opp imot 90knop :) 

 

Link to post
Musikeren skrev for 9 timer siden:

Takk for innspillene!

Jeg er amatør. Så jeg er usikker på Havaritas innspill: "den ene er en bråkebøtte uansett hvor mye du forer den, den andre er nesten lydløs til du gir den mye mat..." Kan du konkretisere? Er det Optimaxen som bråker så mye? Og bråker 4-takteren lite inntil den kommer i høyere turtall?

 

Ja jeg kan være konkret: 135 & 150 Optimax er som det nevnes V6 to taktere, og har høyt støynivå. 

Høyere enn andre 150hk totaktere, og høyere enn andre Optimax. (F eks 90- 115hk).

Jeg har intet annet negativt å si om dem. Det er gode motorer med rå kraft, og et 'rått og potent' lydbilde. Noen liker det. Optimax er populære i båtsportmiljøer.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...