Musikeren Startet 5.September.2021 Link til dette innlegget Startet 5.September.2021 Hallo dere som har greie på dette! Har noen innspill på forskjellen på en Mercury Verado 150 Hk 2007 og en Mariner Optimax 150 Hk 2005? Mvh Musikeren Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Kan nå starte med at en eine er to-takt og den andre fire-takt Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Legger til at den ene er en bråkebøtte uansett hvor mye du forer den, den andre er nesten lydløs til du gir den mye mat... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) Både Mercury og Mariner leverte Optimax og Verado. Eksakt samme motorer bare forskjellig farge/logo. Når det er sagt så er Verado en kompressormatet 4-takter med 4 eller 6 sylindre og 135-400 hk (de nye V8 Verado-utgavene er derimot ikke kompressormatet bortsett fra 450 hk utgaven). Mens Optimax er en direkteinsprøytet 2-takter med 3 eller 6 sylindre og 75-300 hk. Så det er i prinsippet to forskjellige motorverdener. Siden den letteste Verado R4 (av den utgåtte typen 135-200 hk) veier over 230 kg så er det Optimax 75-175 hk som er valget for de litt mindre båtene (veier 170-200 kg). Vedr. de motorene du spør om så er Verado 150 en 4-syl 1,75 liter 4-takter med kompressor, veier vel ca 235 kg. Mens Optimax 150 er en V6 2,5 liter 2-takter med direkteinnsprøytning som veier 195-200 kg. Sistnevnte har mye/tøff lyd (stryk det som ikke passer) Redigert 5.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Havarita skrev 40 minutter siden: Legger til at den ene er en bråkebøtte uansett hvor mye du forer den, den andre er nesten lydløs til du gir den mye mat... Man kan ikke kalle en såpass deilig lyd for bråk :) heis motoren så eksosen kommer over vannet så får man virkelig frem godlyden Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 valg av motor her kommer vel mye an på båt og bruksområde Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordland Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) Har en 99 opimax 150 hk. Den har en litt snål resonans lyd på rundt 3200 til 3500rpm. Etter det maler den fint som en 2takt v6. Opp mot topp og med full tilt er det en nydelig lyd i den. På tomgang hører du sladrestråla spyle i vannet, så mye tomgangslyd er det ikke. Mener det er 150 og 175 hk som har "tomgangs eksosen" ut i stammen over vann. Dette høres lite ombord i båten, men står du bak den høres det godt i forhold til 4 takt. Eg har byttet ut lyddemping i motorlokket riktignok. Med kompositt Reed ventiler, økt kompresjon i bunnpanna/innsug og de rette "blå" direktedysene har du en brutal motor som er utrolig bensingjerrig. De "nyere" 2.5liters Optimaxene har et veldig godt rykte. Redigert 5.September.2021 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Musikeren Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Takk for innspillene! Jeg er amatør. Så jeg er usikker på Havaritas innspill: "den ene er en bråkebøtte uansett hvor mye du forer den, den andre er nesten lydløs til du gir den mye mat..." Kan du konkretisere? Er det Optimaxen som bråker så mye? Og bråker 4-takteren lite inntil den kommer i høyere turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) 2-takt "bråker" alltid mest på lave og mellomturtall, men noen vil kunne oppfatte det som tøffere/råere lyd da. Smak og behag På høyere turtall vil både Verado 150 og Optimax 150 støye noe mere enn de fleste andre 150-hestere. Iallefall i forhold til vanlig 4-takt og muligens også E-tec. Pga. at den ene har kompressor og den andre er en V6 2-takter rett og slett. Men noe vil også komme an på båttypen (åpen/lukket) og hvor man sitter i båten. En 4-takter kan f.eks. høres slik ut på tomgang https://www.youtube.com/watch?v=G2xFVTsmCkY Redigert 5.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Musikeren Svart 5.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Takk. Vil en Evinrude 150 Hk fra 2004 ha noenlunde samme støynivå? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 (redigert) Evinrude fra 2004 kan være så mangt, dvs. vanlig 2-takt eller DI (direct injection). Men det er ikke en E-tec 150, den kom vel i 2006. Er det en vanlig 2-takt og ikke DI så er vel støynivået rimelig høyt. Er det en DI så kan det være en grei motor, men da må prisen være veldig lav. Evinrude er som kjent ute av markedet, og hvordan det blir med deler til såpass gamle motore er vel noe usikkert. Deleprisen er iallefall høye. Jeg ville nok ha sett på noe nyere uansett motor/merke, dvs. 2008 eller nyere. Redigert 5.September.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Her har du en 150 hk-test fra 2006, Optimax er ikke med av en eller annen grunn. https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-bm-bladarkiv/motortest-150-hk-utenbords/670546 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cerberus Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Den sure totaktsrøyken orker du ikkje likevel så bare glem alt to-takt. Det hører fortiden til og er for spesielt interesserte. Evinrude ficht er vel kansje sånn ca det aller værste du kan få kjøpt. De fleste er lite brukt og det er fordi det aldri virker. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Ja den gamle Ficht og Ficht RAM fra slutten av 90-tallet og fram til DI kom omkring 2003 bør man iallefall ikke røre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Her er en test av Mercurys sine 3 forskjellige 150hk https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-batmotorer/test-3-x-mercury-150-hk-high-tech-mot-totakter/624378 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Teerex skrev 15 minutter siden: Ja den gamle Ficht og Ficht RAM fra slutten av 90-tallet og fram til DI kom omkring 2003 bør man iallefall ikke røre. Cerberus skrev 21 minutter siden: Evinrude ficht er vel kansje sånn ca det aller værste du kan få kjøpt. De fleste er lite brukt og det er fordi det aldri virker. Kjekkt og vite, da skal jeg fortelle det til de gutta i gjengen som kjører mange problem frie timer med de. Den ene vet jeg har gått noen hundre timer på speedbåt så den har jo hatt ett hardt liv og ikke blitt skrudd på annet enn vaneligt vedlikehold. Tydeligt at ikke alle motorer kan lese på nett hvor dårlige de er Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Noen har nok vært heldige med Ficht, men tydeligvis mange som sleit. https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-batbransjen/fiklete-ficht/680918 Mens Mercurys eminente F150 3-liter som kom i 2012 har vel vist seg å være noe av det bedre på markedet i denne klassen. https://www.boatingmag.com/boats/mercury-150-fourstroke/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Godt man sjeldent kjører under 4000rpm :) tydeligvis det som er hemmeligheten for å slippe masse trøbbel Men det er vel 5-6 sånne som jeg kjenner til og det er ikke noe mer trøbbel med de enn med andre motorer Jaja Hercury er kjempe bra, ser jo hvor mange 2021 modeller som har hatt garranti saker allerede de første 50timene :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Min 2014 Mercury putrer og går iallefall Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Så du har en Jesus motor, alle har hørt om en problemfri mercury men ingen har sett det selv, bortsett fra desiplene Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Gjelder tydeligvis i høyeste grad Evinrude også. Alt fra den kanten er bare sorgen. Må selges når garantien er utløpt. Man kan ikkje seriøst anbefale noe slikt for vanlig bruk av folk som ikkje er motorinteressert. Det vil bare gå en vei og ikkje er det hjelp å få på noe verksted noe sted da det er for gammelt og ingen der har sett en engang annet enn på bilder. Det samme gjelder forsåvidt optimaxen også nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.September.2021 Link til dette innlegget Svart 5.September.2021 Cerberus skrev 1 minutt siden: Gjelder tydeligvis i høyeste grad Evinrude også. Alt fra den kanten er bare sorgen. Må selges når garantien er utløpt. Man kan ikkje seriøst anbefale noe slikt for vanlig bruk av folk som ikkje er motorinteressert. Det vil bare gå en vei og ikkje er det hjelp å få på noe verksted noe sted da det er for gammelt og ingen der har sett en engang annet enn på bilder. Det samme gjelder forsåvidt optimaxen også nå. Ikke hjelp og få på verksted ? Hvis ikke du har fått hjelp så har det kansje mer med deg å gjøre enn motormerke. Vi skrur på evinrude hver eneste dag og har fortsatt ikke vært borti noe som ikke kan fikses At alt fra evinrude er sorgen forteller mer om deg enn noe annet :) vi kjører det på speedbåter, taxibåt, dykkerbåter og fritidsbåter. Rekorden i min gjeng er 4500 timer på en 200 etec, ikke mange påhengere som slår det. Den jeg har på catta har gått 1200 timer, den trykker fortsatt båten opp imot 90knop :) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 (redigert) Musikeren skrev for 9 timer siden: Takk for innspillene! Jeg er amatør. Så jeg er usikker på Havaritas innspill: "den ene er en bråkebøtte uansett hvor mye du forer den, den andre er nesten lydløs til du gir den mye mat..." Kan du konkretisere? Er det Optimaxen som bråker så mye? Og bråker 4-takteren lite inntil den kommer i høyere turtall? Ja jeg kan være konkret: 135 & 150 Optimax er som det nevnes V6 to taktere, og har høyt støynivå. Høyere enn andre 150hk totaktere, og høyere enn andre Optimax. (F eks 90- 115hk). Jeg har intet annet negativt å si om dem. Det er gode motorer med rå kraft, og et 'rått og potent' lydbilde. Noen liker det. Optimax er populære i båtsportmiljøer. Redigert 6.September.2021 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.