Hedwig Startet 6.September.2021 Link til dette innlegget Startet 6.September.2021 Har sagt jeg skal prøve å hjelpe brodern med et rart problem han har med sin båt, men det ville vært dumt å ikke konsultere visdommen her før jeg startet. (Har ikke selv sett på båten ennå.) Båten er en Bella 530 excel, og motoren en 115 hk Mercury, tror fra ca. 2017, men er litt usikker. Problemet er at båten krenger mot babord i plan. Båten gikk tidligere helt jevnt, og det oppsto ganske plutselig, uten forklaring. Båten ligger rett når den er stille og før den går opp i plan. Den har ikke trimplan. Det er ikke groer under, og ikke noe som stikker ned i vannet. Noen som har noen ideer hva det kan være eller hva vi bør sjekke? Motor skal være montert av forhandler og siden dette oppsto nokså plutselig tipper jeg den er montert riktig. Kan andre ting på motor forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Overplaner...? Er det samme om han slakker litt av...? Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Mistet trimfinneanode? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Hvis dette skjedde plutselig kan det være at styrefinnen over propellen er kommet ut av stilling. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Alle planende båter legger seg på siden i plan pga vingeeffekten, spessielt merkbart i motvind Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 -morten- skrev 23 minutter siden: Alle planende båter legger seg på siden i plan pga vingeeffekten, spessielt merkbart i motvind Side vind mener du vel.... Det er for at en svinger litt i mot for å holde ønsket kurs... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Ida Marie III skrev 7 minutter siden: Side vind mener du vel.... Det er for at en svinger litt i mot for å holde ønsket kurs... Planende båter legger seg som en MC i en sving... Deplesament båter legger seg som en bil i en sving....motsatt vei ... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 6.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Ida Marie III skrev 1 time siden: Overplaner...? Er det samme om han slakker litt av...? Mulig teori. Skal sjekke når jeg kommer ombord. Men jeg tror han er båtvant nok til å identifisere det. TwisT skrev 1 time siden: Mistet trimfinneanode? Ruby skrev 1 time siden: Hvis dette skjedde plutselig kan det være at styrefinnen over propellen er kommet ut av stilling. Tror dere er inne på noe. Så vidt jeg forsto når jeg snakket med ham skal den være der, men godt poeng at den kan være kommet ut av stilling. Noen som vet hvilke verktøy man trenger for å stille på denne på nyere Mercury-motorer? @Ida Marie IIIDu har rett :) Men jeg tror ikke det er tilfelle her. Igjen tror jeg han er båtvant nok til å identifisere det, og han har vel uansett forsøkt dette på "en rundtur" og da burde den ikke krenge mot en side under hele tiden. Tror jeg... Vi får se ;) Sitér dette innlegget Link to post
HTM Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 Hadde samme problemet, båten lå helt fint i sakte fart men la seg mot babord i plan. Min båt har også styrehus med en del vindfang, så med vindkast inn fra babord ble det rett og slett ubehagelig til tider. Forsøkte å justere på styrefinnen, det hadde null effekt. Endte opp med å konkludere med at det er vrimomentet fra propellen som er årsaken, løste det med å montere trimplan med automatisk kontroll (Mente Marine). Kjempefornøyd med denne løsningen, bonusen er at jeg synes båten går mykere og bedre i motsjø også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2021 Link til dette innlegget Svart 6.September.2021 etpar kompiser av meg meldte om samme "fenomenet" på forgjengeren , Bella 512 Excel. Men der kunne båten legge seg til begge sider. Tenker at trimflaps er beste medisinen, slik HTM beskriver Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.