Jump to content

Bella 530 excel, krenger i plan

Hedwig

Recommended Posts

Har sagt jeg skal prøve å hjelpe brodern med et rart problem han har med sin båt, men det ville vært dumt å ikke konsultere visdommen her før jeg startet.

(Har ikke selv sett på båten ennå.)

Båten er en Bella 530 excel, og motoren en 115 hk Mercury, tror fra ca. 2017, men er litt usikker.

Problemet er at båten krenger mot babord i plan. Båten gikk tidligere helt jevnt, og det oppsto ganske plutselig, uten forklaring.
Båten ligger rett når den er stille og før den går opp i plan. 
Den har ikke trimplan. Det er ikke groer under, og ikke noe som stikker ned i vannet.

Noen som har noen ideer hva det kan være eller hva vi bør sjekke?

Motor skal være montert av forhandler og siden dette oppsto nokså plutselig tipper jeg den er montert riktig. Kan andre ting på motor forårsake dette? 

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Overplaner...? 

Er det samme om han slakker litt av...?

Mulig teori. Skal sjekke når jeg kommer ombord. Men jeg tror han er båtvant nok til å identifisere det.

TwisT skrev 1 time siden:

Mistet trimfinneanode?

Ruby skrev 1 time siden:

Hvis dette skjedde plutselig kan det være at styrefinnen over propellen er kommet ut av stilling.

Tror dere er inne på noe. Så vidt jeg forsto når jeg snakket med ham skal den være der, men godt poeng at den kan være kommet ut av stilling. Noen som vet hvilke verktøy man trenger for å stille på denne på nyere Mercury-motorer?

@Ida Marie IIIDu har rett :) Men jeg tror ikke det er tilfelle her. Igjen tror jeg han er båtvant nok til å identifisere det, og han har vel uansett forsøkt dette på "en rundtur" og da burde den ikke krenge mot en side under hele tiden. Tror jeg... Vi får se ;)

Hadde samme problemet, båten lå helt fint i sakte fart men la seg mot babord i plan. Min båt har også styrehus med en del vindfang, så med vindkast inn fra babord ble det rett og slett ubehagelig til tider. Forsøkte å justere på styrefinnen, det hadde null effekt. Endte opp med å konkludere med at det er vrimomentet fra propellen som er årsaken, løste det med å montere trimplan med automatisk kontroll (Mente Marine). Kjempefornøyd med denne løsningen, bonusen er at jeg synes båten går mykere og bedre i motsjø også. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...