index Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Hvorfor så mye aversjon mot å snu båten? Det er mange timers arbeid som skal utføres under der, og det å snu båten er fort gjort. Fagfolk er bra det, men det koster jo da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
borisboris Svart 9.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Ingen aversjon,men slippe å invistere i løftekran osv. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 (redigert) Her er det vel bare tunnelbunnen som er skadet og ikke skroget. Vil tro at dette kan fikses med bunnen ned. Men det er vel litt triks å jobbe under opp. Redigert 9.September.2021 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Allan E skrev for 2 timer siden: Her er det vel bare tunnelbunnen som er skadet og ikke skroget. Vil tro at dette kan fikses med bunnen ned. Men det er vel litt triks å jobbe under opp. Selv om det bare er tunellbunnen, så er det der de fleste belastningene er. Støpe opp/ned på en trang tilhenger er ikke noe jeg ville anbefalt en nybegynner, man må som kjent lære seg å gå før man løper for og si det sånn. Hvis ikke du vil investere i noe til å løfte motoren av med for å snu båten, så ville jeg faktisk satt jobben bort til fagfolk. Hvis du sier ifra til de som tar jobben, at du vil ha en finish som er klar for primer/bunnstoff så blir det ikke så dyrt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 evt gjør som Teerex nevnte, tapp oljen av motoren (den skal sikkert skiftes uansett) , og vinsj båten av hengeren og inn på en pallestabel i passende høyde , og så få den lagt opp slik at den ligger passelig på sida. Eventuelt kan du gjøre som, host, en venn gjorde. Jekka opp båten på hengeren for å komme litt bedre til for å sparkle slitne steglister. Kjekt at naboen har traktor når båten skal opp på hengeren igjen da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Høres vel strengt tatt ut som om dette er en jobb du bør la noen som kan det, ta seg av. Når du kjenner at det blir litt mye styr å løfte av motoren og legge båten på siden, så er det ingenting i forhold til å forsøke å reparere den skaden opp ned under en henger... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Catosan Svart 13.September.2021 Link til dette innlegget Svart 13.September.2021 Jeg har selv reparert skader langs kjølen på min båt uten å ta av motor og snu den opp ned. Det var en 10-15 cm lang skade. Å ta av og på motor er for meg en kronglete jobb jeg ikke vil gjøre, men glassfiberarbeid er helt kurant. Det hører med at jeg hadde litt erfaring med glassfiber fra før av, men ikke reparasjon, og ihvertfall ikke støping "opp ned". Hvis du får tilgang er dette gjennomførbart, men sjekk først at du kommer til ved å faktisk legge deg under båten på hengeren, og se om du kommer til. Du bør kunne plassere skadestedet rett over brystkassen, da er det lettere for armene og du får ikke alt sølet i ansiktet. Husk å dekke hengeren med pakketape, da sitter ikke polyester/epoxysøl fast i hengeren ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.