Jump to content

Liten kompressor/luftpumpe/vannpumpe for å holde båten isfri

Lazyjack

Recommended Posts

Skal ligge ute i vinter med drevbåt og ønsket å ha en liten beredskap om det skulle bli is i havna (Horten). 

Vet dette har vært oppe før men det skjer jo utvikling på de fleste områder.

Tenker nedsenkbar vannpumpe, luftpumpe eller kompressor for å løse oppgaven. Jeg tenker det burde holde med en opptatt effekt på <200W og pris på <kr. 2.000

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Brukte lillebroren til denne på 125W fimbulvinteren 09-10: https://www.biltema.no/fritid/hage/pumper/nedsenkbar-pumpe-dp-252-2000038655

Hengt fra badeplattform med 4-5 meter slange stripset til tauet. Lot slangen munne ut 10-20 cm under overflaten. Holdt god råk rundt båten selv ned mot -20. Gikk kontinuerlig et par mnd pluss. Ble slengt på hylla og plukket fram for et annet formål en del år seinere og jaggu fønket den like fint.

Ser ikke ut til at 125W versjonen er i sortimentet lenger.

Jeg har brukt denne: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/senkbare-pumper/senkbar-pumpe-731100/ fra Jula i to sesonger og den fungerer fortsatt Fungerer veldig bra. Siden jeg ligger der det er grunt og mye ting i vannet valgte jeg denne siden er oppgitt å tåle litt større partikler en de andre jeg så på. Når det var kaldt kjørte jeg den med timer; 30 min på 30 min av.

Lazyjack skrev 1 time siden:

Ser Biltemas nedsenkbar pumper ikke vil ha saltvann men om du mener de  holder en vinter så er det jo greit. 

De er jo så billige at du kan pælme den etter en vinter. Eller etter bruk, fyll en balje ferskvann og kjør pumpa. Det blir ikke enklere. Hulda lå i 20 cm is og ble presset inn i kaia. Sagde hull på utsiden av båten og slapp pumpen et par meter ned. Dagen etter fløt båten fritt i råka. Hadde ikke trodd det skulle være så effektivt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...