Jump to content

Yanmar 3gm 30 - starter, strøm etc trøbel?

omikk

Recommended Posts

Hei,

har hatt noe trøbel siste tida med det elektriske tror jeg..

Var på tur siste fredag med barna, stoppa motoren i bukta og så fikk jeg ikke start på dritten igjen. ikke opplevd noe før-trøbbel. Det hele oppstå plutselig.

Starteren bare laga klikka lyd og da var det slepp til kaia....

Banke på osv. ingen resultat..

Da begynte jeg å forske.

Startmotor demontert og levert til noen som fikser slike ting. Han mener at den er ikke defekt og målte at det er i orden.

Tanke var da dårlig batteri, lite strøm...

Da har jeg byttet batteri og starteren klikker fortsatt.

Noe fortere klikke-lyd men ellers ingen hjelp...så det er ikke batteri...?

Har prøvd å koble minus på batteri med startkkabel rett på starter , uten resultat.

Har startet båten med boost starter koblet rett på batteri, det var veldig tung start, men når det endelig starta så virket "alt i orden"

...

Er noe skjult sikring på veien?

Ledninger skal være i orden , det var ikke noe problem med de før...

Motoren går rundt, ingeting sitter fast...

....

Hva kan da være lurt å prøve nå?....

Er litt lei av det hele som vanlig:))

Det du har begynt litt i feil ende, som man ofte gjør. I stedet for å skifte ut dyre ting og se om det hjelper, er det bedre å måle og feilsøke så du finner feilen før du utbedrer. Tipper du har dårlig kontakt et sted.  Kan være kabelsko, tenningslås, hovedbryter etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok.

Så lete etter dårlig kontakt med multimeter..?

da må jeg skaffe noen som kan dette...

Klarer å måle bare enkelte ting...

Til å nevne:

hoved strømbryter har jeg prøvd å koble av, uten resultat...

Hvor er da skjøten av ledninger? Noe spesifikt? 

...

Det er ikke sikkert du klarer å måle deg frem til feilen.

Vil anbefale at du begynner med å demontere kabelskoene, gjør rent anleggsflater innvendig i kabelskoene (der skoene får kontakt mot batteripolene), samt kontaktflater mellom kabler og sko. 

Det  dannes av og til belegg her som kan skape slike problemer som du beskriver.

Jeg monterte et rele på starteren. Når jeg trykker på startknappen så gir releet  strøm til innslaget på starteren og den starter. Releet tar pluss strøm fra hovedledningen som går fra batteriet og til starteren.

Dette er ikke et ukjent problem for denne motoren. Om det er brente kontakter eller tregt innslag, eller en kombinasjon av disse vet jeg ikke, men releet løste problemet. 

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...