Jump to content

Tips til båt som liten hytte/hybel + Båtplass i indre Oslofjord?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Jeg bor nordpå, jobber som kommersiell fotograf, og gjør stadig fler jobber i Oslo. Økonomisk sett er det best å leie hotellrom, men jeg får stadig mer lyst på en båt jeg kan reise til, og både bruke som hybel når jeg jobber i sommerhalvåret, og kunne være i Oslofjorden en uke nå og da, som værflyktning. Da har jeg to spørsmål.

Er det noen som vil komme med input på hvilken båt jeg bør velge? Jeg tenker 0-200.000 kr, helst under 120-130.000 kr. Vi skal tidvis være to personer ombord, men er ikke superkravstore, vi har en veteranvogn på under 5 meter vi bruker med veteranbilen om sommeren, og jeg har tidligere kjørt langtransport, og er vant til å bo en uke i lastebil. Jeg tenker en plasseffektiv båt for litt lettere vedlikehold og potensielt billigere havneleie. Jeg har aldri vært i båt i Oslofjorden før (har båt nordpå), så vet ikke helt hvor langt det er vanlig å legge på tur, men ser for meg at jeg ikke trenger en båt som gjør så mye knop, så jeg trenger ikke så stor og dyr motor, jeg vil heller at pengene skal gå til at båten skal være velholdt, enn sliten og stor motor. Følger med på Finn, men mye selges på Facebook, og da er det greit å ha noe konkret å søke etter. Har vært å sett på en Bayliner 2556 med flybridge, en båt som jeg egentlig syntes var akkurat stor nok - problemet var toalet/dusjrom, som var ekstremt lite. Jeg syntes akkurat det biten er viktig å ha sånn at det faktisk kan brukes på en fornuftig måte. Så er det noen som vil komme med tips på type båt, så setter jeg pris på det.

Det andre er at jeg har undersøkt en del tidligere om båtplass i Oslofjorden, men da som helårsplass som bobåt. Jeg har ikke så lyst til å ha noe liggende ute i vinterstormer og selv være i en annen landsdel. Får jeg mange fler muligheter til havner siden jeg ikke lengre skal bo i båten? Jeg tenker at en typisk bruk vil være å komme ned en Onsdag, jobbe et par dager, også kanskje være til Søndag før man reiser igjen, med et par småturer ut i båten underveis. Da klarer jeg meg jo med en 16A kurs, pluss jeg syntes nesten det må være et anlegg som har toalett - helst dusj også. Er det noe veldig mange havner i indre Oslofjorden har? Jeg hadde tenkt å ikke ha bil der nede, så det må være noe kollektivt i nærheten, men Nesodden, Hovedøya etc med båt fungerer nok også fint for meg. 

Spent på om noen har noe å bidra med! Håpet er å ha noe på plass til våren, og at jeg klarer å kjøpe i et marked som har ristet av seg covid-galskapen. 

Det finnes en fcebookgruppe som heter "vi som bor i båt", ville prøvd med et innlegg der også. Det er jo noen få steder hvor det bor folk i Oslo, men det er stor rift om plassene og ganske stive priser. Selv hadde jeg båtboerplass sist vinter hos Maritim båtforening ved Skøyen. Der er det i hvertfall fint (om du får plass). Ellers er det vel Aker Brygge som er rosinen i pølsa om man vil være litt urban.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

I denne prisklassen så tenker jeg en seilbåt må være greiest å bo i mtp innvendig plass. Se bort i fra seil, men se etter en med motor i god stand, samt at båten er tørr innvendig. Da kan du tøffe rundt i den når du har tid til det. Å få plass er ikke lett. Selv meldte jeg meg inn i en liten båtforening som ligger 10 min med buss fra Oslo sentrum. Jeg fikk båtplass samme år, da det alltid er noen medlemmer som skal selge båt, tar en pause etc. Da betaler man dobbel pris av hva det koster for fast plass. Men i dagens marked så er det nærmest gratis. Husk at mange foreninger har bra med vinterplass da det ikke er så blest om disse. Vår forening har dog ikke wc/dusj fasiliteter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...