Koffert1 Startet 8.September.2021 Del på Facebook Startet 8.September.2021 Hei! jeg har kjøpt en gammel båt som nå er helt ribbet for utstyr, og klart til å bygges opp igjen. Det jeg er litt usikker på er hvordan alt det elektriske skal kobles sammen. jeg skal ha lanterne, teinehaler, lensepumpe og elstart/tilt. I mitt hode bør alt utenom lensepumpe gå gjennom hovedstrømbryteren, mens lensepumpe bør gå rett på batteriet. Hvordan kobles da dette for å fungere optimalt, og hvordan fungerer lading av batteriet fra påhengsmotoren? 1) Lensepumpe kobles direkte på pluss og minus på batteriet 2) pluss på hovedstrømbryter kobles på pluss på batteriet 3) Rød ledning fra motor (dynamo?) kobles på pluss på hovedstrømbryter 4) Sort ledning fra motor kobles på minus på hovedstrømbryter 5) Minus på batteri jordes (i hva? Glasfiberbåt) 6) Lanterne og teinehaler kobles på pluss og minus på hovedstrømbryteren. Her er det garantert noen feil, men greit som et utgangspunkt så dere kan korrigere/justere. Viktigste er at alt utenom lensepumpe slås av med hovedstrømbryter, og at batteriet får lading. Sitér dette innlegget Link to post
aannddrreeaass Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Pluss og minus fra motoren skal rett på batteriet og det er det einaste som ikkje skal ha ei sikring, alle andre pluss ledningene skal gå igjennom ei sikring som ikkje er større enn det ledninga tåler. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Jeg gjør følgende: Motor minus samt annen minus tett på batteri minus pol. Motor pluss til hovedbryter, og derfra med godt dimensjonert kabel til batteri pluss. Man må aldri skru av hovedbryter med motor i gang. Kabel fra batteri minus til minusskinne. Kabel fra hovedbryter, stor sikring, til bryterpanel. Mellom brytere og forbrukere (vindusviskere, VHF, lamper etc) så må det være en sikring dimensjonert for lasten forbrukerne trekker. Hvis du ikke skal ha bryterpanel så kan forbrukere koples rett inn på minuspol (men gjør det ryddig med gode kabelsko) og inn på hovedstrømbryter. Plasser alltid sikring nærmest mulig koplingspunktet på pluss. Bruk god/ stor dimensjon på kabel og kabelsko til teinehaler. Bruk også kortest mulig kabel. Den bruker mye strøm... Lensepumpe, hvis automatisk, bør være koplet rett på batteri med med egnet sikring. Hvis du tar deg råd til det så ville jeg hatt batteribeskytter (monteres på minussiden og bryter kontakten dersom volt går under hva batteriet vil tåle, eller under hva som er minimum av volt motor vil trenge for å starte.) Batteri skal ikke jordes. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Det høres ikke ut som du er helt stødig i elektro. Det er veldig viktig at du gjør det helt rett, ellers kan båten din bli en brannbombe. Det er like lett å starte en brann i et 12V-anlegg som det er hjemme i ditt eget hus. Tegn deg først ett el-skjema slik du tenker du vil ha det. Så kan du legge det ut her for å få litt mer input og eventuelt forandringer av forumets mange eksperter. Det er uansett veldig lurt å ha et el-skjema og gjør jobben mye enklere om du eller en fremtidig kjøper en dag må feilsøke på anlegget. Legger ved et skjema på hvordan jeg har koblet det på min lille daycruiser. Dette er tegnet i Paint og er nok litt rotete. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Jeg gjør følgende: Motor minus samt annen minus tett på batteri minus pol. Motor pluss til hovedbryter, og derfra med godt dimensjonert kabel til batteri pluss. Man må aldri skru av hovedbryter med motor i gang. Kabel fra batteri minus til minusskinne. Kabel fra hovedbryter, stor sikring, til bryterpanel. Mellom brytere og forbrukere (vindusviskere, VHF, lamper etc) så må det være en sikring dimensjonert for lasten forbrukerne trekker. Hvis du ikke skal ha bryterpanel så kan forbrukere koples rett inn på minuspol (men gjør det ryddig med gode kabelsko) og inn på hovedstrømbryter. Plasser alltid sikring nærmest mulig koplingspunktet på pluss. Bruk god/ stor dimensjon på kabel og kabelsko til teinehaler. Bruk også kortest mulig kabel. Den bruker mye strøm... Lensepumpe, hvis automatisk, bør være koplet rett på batteri med med egnet sikring. Hvis du tar deg råd til det så ville jeg hatt batteribeskytter (monteres på minussiden og bryter kontakten dersom volt går under hva batteriet vil tåle, eller under hva som er minimum av volt motor vil trenge for å starte.) Batteri skal ikke jordes. Enig i det som skrives her. Som et alternativ, kan du i tillegg montere en ekstra hovedstrømbryter mellom batteri+ og en positiv koblingsskinne. På koblingsskinnen legger du + fra teinehaler og annet som bruker strøm. Da er du (hvertfall delvis) rigget klar om du en dag bestemmer deg for å sette inn et ekstra forbruksbatteri. Jeg ville også vurdert en negativ koblingsskinne koblet til batteri-, det baller fort på seg med ting som kobles rett på polsko. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Ruffen54 Svart 8.September.2021 Del på Facebook Svart 8.September.2021 Mener de selger ei lita blekke på Maritim som forklarer elektriske anlegg i båt. Kan kanskje være verdt kronene... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.September.2021 Del på Facebook Svart 10.September.2021 Grand Banks jr skrev On 8.9.2021 at 11.32: Mellom brytere og forbrukere (vindusviskere, VHF, lamper etc) så må det være en sikring dimensjonert for lasten forbrukerne trekke VHF skal ha minst 2,5mm2 kabel rett på forbruksbatteriet Montert sikring i tilkoblingspunktet pp VHF-radioen? Størrelse på sikring 6-8 Ampere? I følge denne. Her er sjekkliste For VHF. https://knbf.no/bibliotek/filarkiv/VHF_besiktigelse_WORD.doc Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth 81 Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Jeg koblet opp el-anlegget slik i en Biam 800 (riktignok innenbords diesel og ikke påhenger, men lading skjer likt): Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kjettingkasse Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 (redigert) https://newwiremarine.com/how-to/wiring-a-boat/ Redigert 13.September.2021 av Kjettingkasse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Koffert1 Svart 14.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2021 (redigert) Takk for alle tilbakemeldinger! Da begynner ting å bli klart her, men noen enkle spørsmål: - Når bryterpanel har egne sikringer, trenger jeg da sikring ut til hver forbruker i tillegg? - Hvor tykk kabel til arbeidslys og lanterner? - Hvor tykk kabel til teinehaler (600w med oppgitt 45a ved tung last. - Det blir jo en del kabler fra hovedstrømbryter til bryterpanel. Hvor tykke bør disse kablene være? (Én til lanterner, én til arbeidslys, én til teinehaler og én til GPS) - Hvor tykk kabel fra minusskinne til batteri? Redigert 14.September.2021 av Koffert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Nei, du trenger ikke ekstra sikring ut fra hver bryter når den har egne sikringer, men du bør ha en sikring før bryterpanelet nærmest mulig hovedstrømbryteren. Jeg har satt en 30A sikring før bryterpanelet. Arbeidslys og lanterner klarer seg lenge med 2,5mm2. 16mm2 ville jeg valgt på teinehaleren. Fra hovedstrømbryter til bryterpanel trenger du vel bare en kabel? Jeg har lagt opp 6mm2 i min båt fra hovedbryter til bryterpanel. Gps og teinehaler skal helst ikke inn på bryterpanelet, hvertfall ikke teinehaler. Teinehaler ville jeg faktisk koblet på egen hovedstrømbryter og egne ledninger fra pluss og minus på batteriet. Minuskabelen har jeg lagt opp 6mm2 og det fungerer fint hos meg. Det bør også holde hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Koffert1 Svart 14.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2021 Ok. Da kobler jeg GPS direkte på hovedstrømbryteren, med 2,5mm2 kabel og 6a sikring. Så tar jeg teinehaleren med egne 16mm2 kabler helt fra batteriet, med en egen hovedstrømbryter på veien. Det står at teinehaleren har innebygd sikring, men burde jeg likevel koble på dette et sted på veien fra batteriet? 50a? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 For å sikre kabler mot kortslutning monteres sikring (på pluss ledning) så nært batteriet som mulig. 16 mm2 kabel sikres mot overlast med 50A sikring. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Jeg tror kanskje jeg ville spandert 25mm2 på teinehaleren. Du oppgir effekt til 600W på 12V som gir 50A strømtrekk (ved tung last sikkert). Med 16mm2 vil du da kunne trekke ca 4,5m med kabel før du får et spenningsfall på 2%. Husk at kabellengden beregnes på "tur-retur", så teinehaleren kan stå maks 2,25m unna batteriet med 16mm2. Går du opp til 25mm2, øker lengden til 3,5m hver vei før du får samme spenningsfall. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Koffert1 Svart 15.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2021 (redigert) Hei! Da har jeg fått tegnet opp hvordan jeg ser for meg at dette blir. Er det noen feil her, eller ser det ok ut? En ting jeg uansett lurer på: På minus på batteriet skal det kobles til hele 4 ledninger. Hvordan kobler man alt dette best sammen? Hva slags type sikringer/sikringsholdere bør jeg velge? Redigert 15.September.2021 av Koffert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Jeg synes dette ser bra ut. Det er lurt å tegne opp disse tingene slik du har gjort, både for din egen del og for eventuelt fremtidige eiere. To kommentarer: 1. Jeg ville vurdert å legge en positiv fordelingsskinne på hovedstrømbryter og så koble bryterpanel og plotter til denne. Plasseres i konsoll nær negativ skinne dersom du har plass. Da får du 1 mindre kabelsko på hovedstrømbryter og du har ledige koblingspunkter om du senere vil montere f.eks. 12V uttak, USB, VHF eller noe annet. behold gjerne 16mm2 kabel med sikring opp til positiv skinne. 2. 16A sikring på plotter høres voldsomt ut. Sjekk i manualen hva produsenten anbefaler. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Koffert1 Svart 15.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2021 (redigert) Takk for tilbakemelding. 1. Godt forslag. Skal ta en gjennomgang og se. 2. Tja, her valgte jeg bare 16a med utgangspunkt i ledningstykkelsen, da jeg ikke klarte å finne hvor mange ampere plotteren trekker (har ikke fått den enda). Sette en mindre flatsikring her? Tenkte også å gå for AGU-sikringer på de største (60a til teinehaler og 50a til bryterpanel) men finner ikke 50a hos Biltema eller Jula. Gå ned til 40a på denne? Redigert 15.September.2021 av Koffert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 (redigert) Koffert1 skrev 1 time siden: På minus på batteriet skal det kobles til hele 4 ledninger. Hvordan kobler man alt dette best sammen? Du kan bruke en koblingsskinne/minusskinne som du setter i nærheten av batteriet. 1 kabel fra batteriet til koblingsskinna, og fra denne skinna legger du 1 kabel/ledning ut til hver av brukerne. (For lyskaster, lanterner og plotter sin del blir det til den minusskinna du har tegnet inn). Redigert 15.September.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Koffert1 skrev 40 minutter siden: Takk for tilbakemelding. 1. Godt forslag. Skal ta en gjennomgang og se. 2. Tja, her valgte jeg bare 16a med utgangspunkt i ledningstykkelsen, da jeg ikke klarte å finne hvor mange ampere plotteren trekker (har ikke fått den enda). Sette en mindre flatsikring her? Tenkte også å gå for AGU-sikringer på de største (60a til teinehaler og 50a til bryterpanel) men finner ikke 50a hos Biltema eller Jula. Gå ned til 40a på denne? Personlig ville jeg styrt unna AGU-sikringer da man ikke får terminert kablene skikkelig i sikringsholderen (på de jeg har sett hvertfall). Jeg foretrekker ANL da man kan terminere kabel med presskabelsko. Kanskje du da finner sikringer i riktig størrelse. Apropos sikringer, så ville jeg flyttet sikringa til teinehaleren nærmere batteriet, på andre siden av bryteren. Om du har bestilt en plotter kan du se om du finner manualen på nett. Det skal/bør det stå hvor stor sikring som behøves i installasjonsmanualen. Når det gjelder plassering av koblingsskinner, så gjør du denne vurderingen best selv som kjenner båten og hvor det er fysisk mulig å plassere slikt. Jeg ville lagt vekt på å få færrest mulig lange kabelstrekk. Om du vet at lanterner, bryterpanel og plotter skal stå relativt nær hverandre (f.eks midt på eller fremme i båten), er det mest logiske for meg å trekke en lang 16mm2 frem og forgreine derfra fremfor å forgreine bak og trekke metervis med tynn kabel fremover i båten. Da får du større spenningsfall og mer kabelspaghetti. Igjen, denne vurderingen gjør du best selv. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Koffert1 Svart 15.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2021 Har kjøpt den nederste. Bruke 3 eller 4 ampere sikring da? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Jeg vill brukt 3A og hatt en 4A på lur :) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 HiWard skrev 45 minutter siden: Apropos sikringer, så ville jeg flyttet sikringa til teinehaleren nærmere batteriet, på andre siden av bryteren. Meget enig. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 (redigert) Om det er en slik Northlift teinehaler som på tegningen du har lagt ut, og du har den største orginale Northliftkontakten (32A) blir det en utfordring med 25mm2 kabel da kabelen ikke får plass i kontakten. 16mm2 får plass. Jeg løste dette ved å gå over til 16mm2 på de siste 30 - 40 centimetrene før kontakten. Koblet da 35mm2 (som jeg har brukt) og 16mm2 sammen ved hjelp av en koblingsplint. Redigert 15.September.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.