Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Jeg er utgangspunktet positiv, fordi jeg tror de fleste brukere av 'racing båter' ønsker det.

For vannscooter kanskje ikke, fordi den nå plutselig ikke har noen kvalifiserte kjøpere til en brukt en, og også må koste mange penger på å kvalifisere seg på nytt for å bruke noe de lovlig har ervervet.

Jeg synes kanskje kravet er overkilled for vannscooter.

Med en antydning til at kurset skal koste 3500,- er det begrenset hva teoretisk og spesielt praktisk kunnskap det er mulig å tilegne seg. Det tilsvarer prisen på 1/2 dags kurs med kun teori.

Men, man må kanskje starte et sted, og foreløpig er ikke gruppen for 50+ knop i seriemessig utførelse altfor mange båter. For 30 år siden var det nesten ingen, og om 30 år vil sannsynligvis grensen på 50 knop oppfattes som latterlig lav. Det er da kun pensjonister og gamle seilbåter som beveger seg så sakte.

'Every action forces a reaction' heter det i grunnleggende fysikk, og her er hva jeg tror blir resultatet for båter i grenseland:

Det skapes et marked for 'nedtunings sett', som gjør at toppfarten blir 49,9 knop.

Det utstedes så et sertifikat på at båten med nedtunet motor er god for maks 49,9 knop. En handlekraftig regjering kan slå seg på brøstet med at de har skjerpet reglene. 

Verdiskapning er det også.

Denne dingsen har selvfølgelig 'bypass' mulighet, eller har en sikring som umulig lar seg resette, kan resirkuleres og brukes til flere båter.:lipseal::confused:

Og så går verden videre akkurat som før.

Havarita

Havarita

Jeg er utgangspunktet positiv, fordi jeg tror de fleste brukere av 'racing båter' ønsker det.

For vannscooter kanskje ikke, fordi den nå plutselig ikke har noen kvalifiserte kjøpere til en brukt en, og også må koste mange penger på å kvalifisere seg på nytt for å bruke noe de lovlig har ervervet.

Jeg synes kanskje kravet er overkilled for vannscooter.

Man må starte et sted, og foreløpig er ikke gruppen for 50+ knop i seriemessig utførelse altfor mange båter. For 30 år siden var det nesten ingen, og om 30 år vil sannsynligvis grensen på 50 knop oppfattes som latterlig lav. Det er da kun pensjonister og gamle seilbåter som beveger seg så sakte.

'Every action forces a reaction' heter det i grunnleggende fysikk, og her er hva jeg tror blir resultatet for båter i grenseland:

Det skapes et marked for 'nedtunings sett', som gjør at toppfarten blir 49,9 knop.

Det utstedes så et sertifikat på at båten med nedtunet motor er god for maks 49,9 knop. En handlekraftig regjering kan slå seg på brøstet med at de har skjerpet reglene. 

Verdiskapning er det også.

Denne dingsen har selvfølgelig 'bypass' mulighet, eller har en sikring som umulig lar seg resette, kan resirkuleres og brukes til flere båter.:lipseal::confused:

Og så går verden videre akkurat som før.

• Create New...