Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft (båtrace unntatt - hvor førerne er kompetente og risikoen forstått/lukket løype/HMS/rescue): FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% av de som trår over den grensen gradvis lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 

Poenget: Hvis kurset bestod av å erfare en bråstopp i 20 knop, da hadde jeg takket pent, men bestemt neitakk. Det litt som å ta et fallsikringskurs. I noen tilfeller blir deltakerne forsiktig "hengt" i seletøyet og bare med egen kroppsvekt/gravitasjon som som "fart". Jeg har fallsikringskurs, og takket pent nei til "opplevelsen".

 

Newtons lover og deakselerasjon er sikkert like nyttig å forstå, som å kjøre 50+ knop i praksis i en stor, trygg båt på flatt hav. Dessverre har en slektning nettopp vært i en alvorlig bilulykke. Om det skjer på land eller til vanns: Det er det samme. Newtons lover og fysikkens krefter. Håper virkelig at ingen kommer i slike situasjoner.

Solseng

Solseng

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft (båtrace unntatt - hvor førerne er kompetente og risikoen forstått/lukket løype/HMS/rescue): FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% av de som trår over den grensen gradvis lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 

Poenget: Hvis kurset bestod av å erfare en bråstopp i 20 knop, da hadde jeg takket pent, men bestemt neitakk. Det litt som å ta et fallsikringskurs. I noen tilfeller blir deltakerne forsiktig "hengt" i seletøyet og bare med egen kroppsvekt/gravitasjon som som "fart". Jeg har fallsikringskurs, og takket pent nei til "opplevelsen".

 

Newtons lover og deakselerasjon er sikkert like nyttig å forstå, som å kjøre 50+ knop i praksis i en stor, trygg båt på flatt hav. Dessverre har en slektning nettopp vært i en bilulykke. Om det skjer på land eller til vanns: Det er det samme. Newtons lover og fysikkens krefter. Håper virkelig at ingen kommer i slike situasjoner.

Solseng

Solseng

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft (båtrace unntatt - hvor førerne er kompetente og risikoen forstått/lukket løype/HMS/rescue): FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% av de som trår over den grensen gradvis og lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 

Poenget: Hvis kurset bestod av å erfare en bråstopp i 20 knop, da hadde jeg takket pent, men bestemt neitakk. Det litt som å ta et fallsikringskurs. I noen tilfeller blir deltakerne forsiktig "hengt" i seletøyet og bare med egen kroppsvekt/gravitasjon som som "fart". Jeg har fallsikringskurs, og takket pent nei til "opplevelsen".

 

Newtons lover og deakselerasjon er sikkert like nyttig å forstå, som å kjøre 50+ knop i praksis i en stor, trygg båt på flatt hav. Dessverre har en slektning nettopp vært i en bilulykke. Om det skjer på land eller til vanns: Det er det samme. Newtons lover og fysikkens krefter. Håper virkelig at ingen kommer i slike situasjoner.

Solseng

Solseng

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft (båtrace unntatt - hvor førerne er kompetente og risikoen forstått/lukket løype/HMS/rescue): FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% av de som trår over den grensen gradvis og lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 

Poenget: Hvis kurset bestod av å erfare en bråstopp i 20 knop, da hadde jeg takket pent, men bestemt neitakk. Det litt som å ta et fallsikringskurs. I noen tilfeller blir deltakerne forsiktig "hengt" i seletøyet og bare med egen kroppsvekt/gravitasjon som som "fart". Jeg har fallsikringskurs, og takket pent nei til "opplevelsen".

 

Newtons lover og deakselerasjon er sikkert like nyttig å forstå, som å kjøre 50+ knop i praksis i en stor, trygg båt på flatt hav.

Solseng

Solseng

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft (båtrace unntatt - hvor førerne er kompetente og risikoen forstått/lukket løype/HMS/rescue): FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% av de som trår over den grensen gradvis og lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 

Solseng

Solseng

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft: FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% av de som trår over den grensen gradvis og lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 

Solseng

Solseng

Ikke imot "høyhastighets"kurs. Men statistikken peker vel mer mot generelle holdninger og vurderingsevne. Greit nok: Et høyhastighets-kurs kan kanskje virke forebyggende på lengre sikt, og forebygge fremtidige hendelser. Jeg har forsøkt å følge litt med på ulykkene denne sommeren, og såvidt jeg vet er det bare en ren ulykke knyttet til fart + dømmekraft: FunRun Karmøy hvor føreren av en 30+ fot/50 knop+ ikke fulgte nok med/klarte å bedømme situasjon/håndtering.

Godt mulig et slikt sertifikat hadde hjulpet i denne konkrete hendelsen. Rent statistisk er det likevel ikke her hovedproblemet ligger. At båter chinewalker er nå så, men tipper 99% trår over den grensen gradvis og lærer fort uten noen form for kurs eller sertifikat. Samme med fart i mot og medsjø (trim).

 

Har vel mest tro på realistiske holdningskampanjer og saklig informasjon. Hvis jeg skulle skremme folket til vett, hadde jeg bare laget informative reklamevideoer og brukt litt penger på å få de ut på riktige plattformer.

 

 



×
×
  • Create New...