Jump to content

Langtur neste år?

Sealord

Recommended Posts

Ja, det er utruleg fint her nede. Veldig idyllisk og spesielt på kanalane. Heime byrjar panikken å bre seg om ein ikkje ser tosifra på dybdemålaren, her nede er det normalen. Til og med innsjøane vi har segla over ligger på mellom 3 og 8 meter!

Den første delen av ruta hadde vi mykje regn og vind. Vår oppleving var litt prega av det, men eg nøler likevel ikkje med å anbefale det. Når vi ankom Amsterdam kom sola også og den setter jo ein ekstra spiss på opplevinga.

Har gått "standing mast" route et par ganger, det er en flott tur,men anbefaler å hoppe over Eemskanaln som går fra Delfzijl til Groningen.Da unngår du også Reitdiep kanalen,Groningen kan være kronglete å gå igjennom og Eemskanalen er bare kjedelig.

Gå heller inn i kanalsystemet ved Dokkum i nord.

Beregn dobbelt så lang tid som du tror, rett nord for Gouda er det en jernbanebro som åpnes kun en gang i døgnet,turen gjennom Amsterdam på natterstid er også veldig artig,men tar tid.

Det blir alltid mye ventetid, rett nord for Leeuwarden har bakeren og brovokteren alliert seg så alle båtene blir låst mellom to broer og bakeren er "tilfeldigvis"åpen i de to timene brovokteren har siesta.

Et par steder er det en liten avgift til brovokteren ellers er det helt gratis i alle sluser og broer, om natten er det bare å fortøye ved kanalkanten eller ved en ventebrygge før en bro eller sluse.Noen av broene er ikke betjent etter kl.2000 så det lønner seg å orientere seg på forhånd hvilke som er åpne. Det finnes også en del ordinære marinaer langs kanalene, spesielt i området rundt Sneek er det et enormt aktivitetsnivå med seilklubber og marinaer.

• 3 måneder senere...

Hei til Deg.

Tar du turen til Nederland så får du en kjempeopplevelse. :cheers: Vi gikk Hele Nederland på langs med en Fairline 50 nå i sommer. Hadde ingen negative opplevelser slik som ASK hadde. Vi gikk inn ved Vlissingen og utigjen ved Delfsiijl. Var innom Amsterdam. Men skulle jeg si noe om hvor vi syns det beste området var så er det nok området mellom Vlissingen og Amsterdam. Lengre nordøstover var det jo også vakkert men ikke slik som lengre sør.

Kjempeflott organisert på kanalene,i slusene og ved broene. Leste mye litteratur om Nederland og seilas på kanalene. Fikk et inntrykk av at mange "reisebrev" spesiellt de som var skrevet av nordmenn var litt overdrevne når det gjalt dette med slusing og broåpninger e.t.c.

En slik tur gjennom Nederlandske kanaler mener jeg kan gjennomføres med enkelhet av de fleste som er litt over middels båtvandt.

Vi gikk også gjennom Kielkanalen men denne kanalen var ganske kjedelig i forhold til de Nederlandske.

Heia Nederland,vi kommer nok tilbake en dag :flag: Dere får ha en riktig så fin tur uansett hvor dere drar :sailing:

Dette har jeg lyst til å høre mer om. Jeg har seilt Kielerkanalen flere ganger. Jeg synes ikke den er kjedelig, så da må jo seilasen i Nederland bli helt topp. Hvilken rute anbefaler du etter at vi forlater Brunsbüttel?

brunsbutel.jpg

Dette er litt av seilasområdet omkring Brunsbüttel. Det er flott å seile herfra til Helgoland - en av mine favoiritthavner.

Gick från Antwerpen (när jag köpt min båt där) till Lauersoog och vidare hem via Kielkanalen. Kan bara instämma att det är en flott tur att gå "Stande Mast Route". Bäst var det i de södra delarna innan Amsterdam. Man behöver inte gå genom Amsterdam på natten utan kan gå "runt" och tex ligga i Sixhafen med gratis färja till centrun.

Tja, så langt har jeg egentlig ikke tenkt, men man kan jo begynne å tenke . . . .

Ja, der er du absolutt inne på noe. Hver gang vi er ferdige med D5LA kommer ganske mange kommentarer av typen: "Hva skal vi nå gjøre på tirsdagskveldene? Kan ikke du finne på noen andre kurs? Eller kan du ikke bare finne på noe slik at vi har en god unnskyldning for å dra på båttur?"

Jeg er interessert :-) Men det må være litt arbeid underveis. Kanskje vi kunne tjene (redusere deltakerkosten) noe underveis?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...