Jump to content

Størrelse på båt vs motor


Steinrawr

Recommended Posts

Heisann! 

 

Jeg driver å spekulerer litt. 

 

Jeg kjøpte en 16-fots skjærgårdsjeep med en 75 hesters utenbordsmotor. Denne motoren (Suzuki DT75) var i så dårlig stand at jeg ikke får fiksa den på noe enkel måte. Jeg kom over en annen, praktisk talt samme motor (Suzuki DT90 V4) og kjøpte den, men den er på 90 HK. Båten er typegodkjent for 40-70 HK. 

 

Hvor betenkt bør jeg være med å sette på 20 HK mer enn det båten er typegodkjent for? Motorene veier ca. det samme og går like dypt.

 

Jeg har inspisert bakenden på båten, den er hel, og det virker som det er god støtte og en konstruksjon som bør tåle ganske mye belastning, men samtidig har jo produsenten godkjent denne båten for maksimalt 70HK. 

 

Jeg har tre alternativer: 

  • Sette på 90-HK og håpe det går bra
  • Fikse 75-HK og sette den på igjen - dyrt, tidkrevende og lang ventetid/nærmest umulig å få tak i nødvendige deler
  • Selge 90-HK og 75-HK og kjøpe en annen, mer egnet motor

 

Er det evt. mulig å gjøre tilpasninger som gjøre det mer aktuelt å sette på 90-HK f.eks. å bytte propell?

Link to post

Amerikanerne opererer gjerne med 30-40 hk pr fot, og mere til :giggle:

Men 5-6 hk pr. fot holder gjerne for norske forhold, iallefall for båter under 20 fot.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er disse motorene like i vekt?

DT75 finner eg ut at veier Ca.123kg og DT90 vet eg at veier 156kg, har hatt samme motor selv, på ein 15fot Skipsplast 460VS.

Skipsplasten og godkjent for 70hk, men funket fint med 90.

DT90 V4 er ein kraftig motor, eg manglet aldri krefter. Er vel kjent for å være litt tørst (som 2takt flest), men syns ikke min var så verst fordi eg hadde nok krefter til å marsje på lavere turtall.

WOT brukte eg bare ein skjelden gang på flatt sjø? 45 knop i Skipsplasten var forbeholdt nettopp det?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Betryggende med slike tilbakemeldinger! 

 

Dette er en 2000 modell Ranieri Azzurra 5m.

 

Den har ganske beefy hekk, med forsterkninger i flere retninger.. 

 

På DT90 står en solas 2411-133-17, så jeg tror det kommer til å gå helt greit unna ? på gamle DT75 var det 135-15-propell. 

 

Ser ut som det er ca 25kg forskjell på motorene, men det er jo absolutt ikke allerden av forskjell. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...