Jump to content

Båtvinduer av Lexan

bjorn.bjerke@online.no

Recommended Posts

Hulda skrev 20 minutter siden:

Fordelen med plastglass er at man kan bearbeide dem selv, de dugger ikke på innsiden og de er vanvittig sterke, selv mot skarpe/spisse gjenstander. Derfor valg av dette materialet.

Men tåler de vinduspussere . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har vurdert polycarbonsat (lexan) i sidevinduene, men har endt opp med herdet glass fordi det ikke tar riper eller påvirkes av UV-stråler. I frontvinduene ville det neppe vart lenge med vinduspusserne(?).Når det gjelder ripesikkerhet og UV-bestandighet er acrylglass (Plexiglass) bedre enn Polycarbonat, men ikke sterkt nok ut fra et sikkerhetshensyn. Ellers har plastglass den store fordelen (for noen) at du kan skjære, bore i det, lime det og bøye det. Men sånne behov har jeg ikke.

Jeg hadde før dobbelt herdet glass, men den tiden er forbi. Det ble etter hvert rene akvariet mellom glassene. Manglet bare gullfiskene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nimbusen har lexan vindu rundt styrhuset. Må være ærlig og si at jeg skulle ønske de hadde funnet en bedre løsning på det. Jeg byttet ut det originale vinduet i fjor, da det var blitt tåkete og ripete. Ved første tur ut i regnvær brukte jeg vinduspusseren, og, ruta full av småriper igjen. Ikke ille, men nok til å irritere en som akkurat hadde brukt 10000,- på ny rute.

Lexan lar seg ikke polere opp til 100% ny stand, i motsetning til akrylvinduer.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...