
Teerex
Vestlandssong skrev 1 time siden:Tja, eg syns ikkje det. Er ikkje opptatt av stor fart. Syns berre dagens løsning er akkurat litt liten. Vil ha den over "kneiken" så den går litt lettere i vatnet uten å presse motoren for mykje. 20 knop i marsjfart, 24-25 som toppfart er egentlig nok for oss. Så 4-5 knop meir enn me har i dag.
Kvifor tenker du det? Dette har eg ikkje greie på. Fordelen med 6 sylindre foran feks 4? Har nok uansett ikkje mulighet til å velge frå øverste hylle. Økonomien bestemmer mykje her.
Man trenger ikke å gå så veldig fort selv om muligheten er tilstede. Alltid greit å ha litt kraftreserver.
Ganske mange nyere biler har en toppfart rundt 200 km/t (noen under og noen over). Det hadde de forsåvidt også for 30-40 år siden, iallefall premium-modellene. Men i Norge kjører man jo ikke så ofte over 100 uansett (iallefall ikke her i Nord-Norge med max. 90 )
Med mulighet for toppfart godt over 30 knop kan du cruise relativt uanstrengt i 25 knop med behagelig turtall.
Planende skrog trives gjerne best når de kommer litt mere ut av sjøen, dvs. rundt 25 knop.
Ser at Viksund 310 også ble levert med D6-310 etter at den motoren kom på markedet rundt 2005.
Ellers vil jo en brukt KAD44 hjelpe litt på kraften, men ikke så mye.
6 sylindre er liksom standarden for litt mere påkostede og komfortable båter med innenbordsmotor (og utenbordsmotor).
4 sylindre er for meg litt mere traktor/fiskebåtfølelse, selv om D4 uansett er en god motor.
Bare lyden av en dieselsekser er for meg verd den evt. ekstra prisen Jeg vokste opp med en Perkins 6-syl dieselmotor fra 1968.