Jump to content

Edit History

Okkaby

Okkaby

Vestlandssong skrev 15 minutter siden:

 

Takk for gode innspel, @Grand Banks jr og @Okkaby. Eg hadde ein 41B motor i forrige båt, så eg kjenner til dei. Det kan absolutt være eit alternativ. Er  jo avhengig av kva som er tilgjengelig på markedet akkurat no også. Vil helst ikkje vente i månedsvis (men må eg så må eg)

 

Eg heller meir og meir mot totaloverhalt, men føler at det er ein viss skepsis ute å går her i gruppa til om motorene er i den tilstanden som er forespeila, sjølv om dei er nullstilt og med garanti. Stemmer det? Eg snakka på telefonen med ein kar no, som meinte at enkelte av dei som totaloverhalte og hadde med garanti, brukte SLP-deler, som etter det eg forstår ikkje er originale VP-deler. Desse fekk visst nok motorene til å skjære seg, og motorhavari vart resultatet. Bør eg være bekymra for å komme ut for slikt hvis eg kjøper frå seriøse verksteder? 

 

Som du skriv @Grand Banks jr, eg har nokon valg å ta, og valga vert stadig fleire :crazy: 

 

Skal du total overhale en 41 med kun originale deler, så er det deler for 80000kr å da er ikke turbo/intercooler/varmeveksler/oljekjøler ny, men kun rengjort. Må du bytte noen av disse så blir det jævla dyrt. Dieselpumpa kommer også i tillegg. 

SLP hadde en feil produksjon av foringer, hvor disse var 0,2-0,3mm unna spec. Dette resulterte i at sylinder skal seg ved høy belastning etter en stund(opplevde sjøl dette når vi overhalte min) Er ikke verksted som har overhalt min, men meg sjøl og en kompis. Jeg fikk nye deler fra leverandør, å disse holdt spec, noe vi sjekket ganske så nøye. Å den har nu kjørt 6-700 sjømil i sommer uten å skjære seg.

SLP er svensk å levere deler til hele verden innen både marine å industri. Er mye mer skeptisk til RECMAR sine deler, som ingen vet hvor blir produsert. 

Er ikke mange autoriserte verksteder som vil overhale 41 motor lengre, da prisen blir alt for høy. Skal autorisert verksted total overhale med alt av nye lager/liner kit+++ så blir der fort 150k i regning, eller mer når en skal ta med ut/inn montering av motor. 

VP lager ikke deres deler sjøl de heller. til 41 er det Mahle som produsere delene. så får en tak i deler fra de, til en brukbar pris, er det å regne som original deler.

 

Er en motor total overhalt, så er den god i Mange år. Men ja den skal være overhalt å ikke overmalt. 

 

Bare overhaling av diesel pumpa på 41 blir fort 12-15k. Må dyer byttes, blir det også en goe slant oven i. 

Okkaby

Okkaby

Vestlandssong skrev 2 minutter siden:

 

Takk for gode innspel, @Grand Banks jr og @Okkaby. Eg hadde ein 41B motor i forrige båt, så eg kjenner til dei. Det kan absolutt være eit alternativ. Er  jo avhengig av kva som er tilgjengelig på markedet akkurat no også. Vil helst ikkje vente i månedsvis (men må eg så må eg)

 

Eg heller meir og meir mot totaloverhalt, men føler at det er ein viss skepsis ute å går her i gruppa til om motorene er i den tilstanden som er forespeila, sjølv om dei er nullstilt og med garanti. Stemmer det? Eg snakka på telefonen med ein kar no, som meinte at enkelte av dei som totaloverhalte og hadde med garanti, brukte SLP-deler, som etter det eg forstår ikkje er originale VP-deler. Desse fekk visst nok motorene til å skjære seg, og motorhavari vart resultatet. Bør eg være bekymra for å komme ut for slikt hvis eg kjøper frå seriøse verksteder? 

 

Som du skriv @Grand Banks jr, eg har nokon valg å ta, og valga vert stadig fleire :crazy: 

 

Skal du total overhale en 41 med kun originale deler, så er det deler for 80000kr å da er ikke turbo/intercooler/varmeveksler/oljekjøler ny, men kun rengjort. Må du bytte noen av disse så blir det jævla dyrt. Dieselpumpa kommer også i tillegg. 

SLP hadde en feil produksjon av foringer, hvor disse var 0,2-0,3mm unna spec. Dette resulterte i at sylinder skal seg ved høy belastning etter en stund(opplevde sjøl dette når vi overhalte min) Er ikke verksted som har overhalt min, men meg sjøl og en kompis. Jeg fikk nye deler fra leverandør, å disse holdt spec, noe vi sjekket ganske så nøye. Å den har nu kjørt 6-700 sjømil i sommer uten å skjære seg.

SLP er svensk å levere deler til hele verden innen både marine å industri. Er mye mer skeptisk til RECMAR sine deler, som ingen vet hvor blir produsert. 

Er ikke mange autoriserte verksteder som vil overhale 41 motor lengre, da prisen blir alt for høy. Skal autorisert verksted total overhale med alt av nye lager/liner kit+++ så blir der fort 150k i regning, eller mer når en skal ta med ut/inn montering av motor. 

VP lager ikke deres deler sjøl de heller. til 41 er det Mahle som produsere delene. så får en tak i deler fra de, til en brukbar pris, er det å regne som original deler.

 

Er en motor total overhalt, så er den god i Mange år. Men ja den skal være overhalt å ikke overmalt. 

 

 



×
×
  • Create New...