Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil forsåvidt være mere egnet for en båt på denne størrelsen. Men siden 350 hk visstnok ikke koster noe særlig ekstra så.... Men krever nok et annet drev osv. Iallefall annen utveksling.

 

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters 6-sylindrete motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm, altså ca det samme som TAMD41. Utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer for å få mere fart kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Antar du ikke har makset ut der ennå. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil forsåvidt være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters 6-sylindrete motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm, altså ca det samme som TAMD41. Utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer for å få mere fart kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Antar du ikke har makset ut der ennå. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil forsåvidt være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm, altså ca det samme som TAMD41. Utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer for å få mere fart kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Antar du ikke har makset ut der ennå. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil forsåvidt være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm, altså ca det samme som TAMD41. Utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Antar du ikke har makset ut der ennå. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil forsåvidt være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm, altså ca det samme som TAMD41. Utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil jo være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm, altså ca det samme som TAMD41. Utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil jo være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm. Så utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil jo være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Samme gjelder Hyundai. Så utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Teerex

Teerex

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil jo være mere egnet for en båt på denne størrelsen.

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Så utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:



×
×
  • Create New...