Vestlandssong
Olepo skrev 1 time siden:Hovedspørsmålet er vel hvor langt TS er villig-/ eller har mulighet til å strekke seg økonomisk.
Ja, det er nettopp det. Hvis me tek opp litt lån så KAN me kjøpe alt nytt (drev+transom+motor). Men så kunne eg også betalt ned resten av studielånet mitt i tillegg til å betale litt ned på huslånet. Så dette handler i bunn og grunn om kor stor plass dette skal ta i livet vårt og kor mykje me er villige til å prioritere det. Det er det berre me sjølv som kan svare på, og det er noko me fortsatt tenker gjennom. Viktig å ikkje gløymde at motor og drev ikkje er det einaste som koster penger i ein 20 år gamal båt. Nok av andre ting som må repareres
og byttes etter kvart også.
LarsSO skrev 1 time siden:Har selv montert en hyundai 270 i min Vinsund 925.
Veldig fint å få litt info om båten og din erfaring med den. Vurderer fortsatt dette alternativet.
Olepo skrev 1 time siden:
Hva er galt med motoren du har i dag, bortsett fra at den har litt for lav effekt?
Ganske mykje, i følge verkstaden. Den lekk kjølevæske på sidene, samt oljelekkasje fleire plasser. De må plukke frå kvarandre motor og kan ikkje gje pris uten å åpne motor. Men at dette kan komme opp mot 100-tallet er ikkje umulig. Det tenker eg er uaktuelt for ein motor eg egentlig ikkje er fornøyd med ein gong.
Olepo skrev 1 time siden:Det bør kanskje vurderes å heller utbedre denne, eller erstatte den med en brukt, fungerende motor som er "bolt on" hvis dere ikke har økonomi til en større oppgradering nå
Det koster ein del å berre få motoren montert også, og ein gamal motor kan fort bety mange nye kostnader. Så eg er usikker på om dette er så mykje billigere enn å kjøpe ein overhalt motor.
Olepo skrev 1 time siden:Det må i tilfelle handles av en solid og seriøs aktør der alt som er utført kan dokumenteres.
Den KAD42-motoren eg vurderer er det Tor Båtservice i Trondheim som sel. Volvo Penta forhandler med eigen butikk, framstår som ein seriøs aktør. Stort sett berre topp anmeldelser frå kundene på Facebooksida si. Skal sjølvsagt kreve å få med dokumentasjon på alt av arbeid hvis det skulle bli aktuelt.