Jump to content

Edit History

Vestlandssong

Vestlandssong

Brigg skrev 16 minutter siden:

 

Men ikke noen funksjonsfeil på motoren? Den har oljetrykk, kjølingen fungerer, har turbotrykk og den effekten den skal ha?

 

I så fall ville jeg spurt et annet verksted om råd. Eller dokumentert problemene med bilder på dette forumet. Her finnes det tonnevis med kompetanse på denne motoren. 100 båtlapper for å fikse noen olje- og kjøleveskelekkasjer høres horribelt ut i mine ører. 

 

Takk, eg vil følge dette rådet. Me har kjørt denne motoren i 50 timer sidan me kjøpte båten for 3,5 mnd sidan, uten store problemer. Det einaste symptomet har vore at motortemperaturen er for høg, og det var grunnen til at me bestilte time på verksted. Det var to mnd ventid på verksted, og fram til det brukte me båten heile tida. På vår 14 dagers båtferie i sommar løyste me problemet med varm motor ved å legge turtallet litt lavere. Opplevde ein gong motoralarm etter gange i litt grov sjø. Motoren starter alltid på første forsøk og den har aldri gitt frå seg ein einaste ulyd. 

 

Eg legg ved det som båtverkstaden har sagt at dei foreløpig (uten å åpne motor) ser av problemer. Pluss bilder av problemene.

 

Det pussige her er at ut frå bildene ser det ut til at det har rent frostvæske i strie strømmer ut frå motoren. Men så lenge me har brukt båten har det ikkje forsvunne meir enn nokre desiliter frostvæske. Har fylt på littegrann ein gong. Kan merkene etter renning være frå ein tidlegare lekkasje kanskje?

 

"Lekkasjen kommer i fra toppakning eller eksosmanifoild.

Dette ser vi ikkje før eksosmanifoilden er tatt av.

Det er også flere oljelekkasjer på motor.

Det er begynnende lekkasje på oljekjøler."

 

Dette er ein større jobb enn først anntatt.

Om det er toppakningen som er gåen, kan dette være årsaken til varmgang.

 

Du  ser tydelige renninger i fra frostvæske.

Frostvæsken du mister samler seg under motoren.

 

Edit: Pris opp mot 100.000 var dersom dieselpumpe, turbo og dyser evt må/bør overhales også.

 

 

 

img-3734.jpg.157c2dc5b61a37ada02c0e0a2c7fc447.jpgimg-3732.jpg.ca8cce7b7003173a1ab55c849f629281.jpgimg-3731.jpg.6d704653138481cde5c6883f9f6a8958.jpgimg-3730.jpg.2a6e2e004fa3f63d442f3c7db8ede487.jpgimg-3729.jpg.8e0bb44d74d1f46dd49d24ea56deb590.jpgimg-3728.jpg.adeed3bbe7acf447dcba6e64f66a0937.jpgimg-3724.jpg.4b005e7e37c96a777539bb621837cfb3.jpg

Vestlandssong

Vestlandssong

Brigg skrev 5 minutter siden:

 

Men ikke noen funksjonsfeil på motoren? Den har oljetrykk, kjølingen fungerer, har turbotrykk og den effekten den skal ha?

 

I så fall ville jeg spurt et annet verksted om råd. Eller dokumentert problemene med bilder på dette forumet. Her finnes det tonnevis med kompetanse på denne motoren. 100 båtlapper for å fikse noen olje- og kjøleveskelekkasjer høres horribelt ut i mine ører. 

 

Takk, eg vil følge dette rådet. Me har kjørt denne motoren i 50 timer sidan me kjøpte båten for 3,5 mnd sidan, uten store problemer. Det einaste symptomet har vore at motortemperaturen er for høg, og det var grunnen til at me bestilte time på verksted. Det var to mnd ventid på verksted, og fram til det brukte me båten heile tida. På vår 14 dagers båtferie i sommar løyste me problemet med varm motor ved å legge turtallet litt lavere. Opplevde ein gong motoralarm etter gange i litt grov sjø. Motoren starter alltid på første forsøk og den har aldri gitt frå seg ein einaste ulyd. 

 

Eg legg ved det som båtverkstaden har sagt at dei foreløpig (uten å åpne motor) ser av problemer. Pluss bilder av problemene.

 

Det pussige her er at ut frå bildene ser det ut til at det har rent frostvæske i strie strømmer ut frå motoren. Men så lenge me har brukt båten har det ikkje forsvunne meir enn nokre desiliter frostvæske. Har fylt på littegrann ein gong. Kan merkene etter renning være frå ein tidlegare lekkasje kanskje?

 

"Lekkasjen kommer i fra toppakning eller eksosmanifoild.

Dette ser vi ikkje før eksosmanifoilden er tatt av.

Det er også flere oljelekkasjer på motor.

Det er begynnende lekkasje på oljekjøler."

 

Dette er ein større jobb enn først anntatt.

Om det er toppakningen som er gåen, kan dette være årsaken til varmgang.

 

Du  ser tydelige renninger i fra frostvæske.

Frostvæsken du mister samler seg under motoren.

 

 

 

img-3734.jpg.157c2dc5b61a37ada02c0e0a2c7fc447.jpgimg-3732.jpg.ca8cce7b7003173a1ab55c849f629281.jpgimg-3731.jpg.6d704653138481cde5c6883f9f6a8958.jpgimg-3730.jpg.2a6e2e004fa3f63d442f3c7db8ede487.jpgimg-3729.jpg.8e0bb44d74d1f46dd49d24ea56deb590.jpgimg-3728.jpg.adeed3bbe7acf447dcba6e64f66a0937.jpgimg-3724.jpg.4b005e7e37c96a777539bb621837cfb3.jpg



×
×
  • Create New...