Vestlandssong
lurvetass skrev for 2 timer siden:Okkaby skrev for 3 timer siden:Første du må gjøre er en kompresjons test. Er den overhalt k. Så er du komt langt. Så får du gått over oljekjøler, trenger ikke være så dyrt det. Så får du renset varmeveksler/intercooler så disse er gull rene. Så sjekker du alle slanger, da det som har rent ned fort kan være fra tidligere slange lekkasje. Alt dette trenger ikke koste skjorta. Å du har stor sjangs for at motor er i goe form i mange år til. Husk på at dette er noe av det beste som noen gang gar komt ut på fra VP.
Tror jeg hadde fulgt dette rådet i første omgang. Sjekket motoren grundig og sett om det egentlig er småfiks. Og hørt med et annet verksted i tillegg.
Det er sikkert eit godt råd. Og hadde eg hatt kompetanse til å gjort dette sjølv hadde det ikkje vore tvil. Men når verkstedene tek over 1100-1200 kroner timen (eller meir) for arbeid vil det fort bli mykje penger av slik feilsøking. Når eg skriv om kostnadsramme på 100.000+ så er jo det eit worst case scenario, det kan verte billigare. Men berre det å finne ut eksakt kva som må gjerast vil koste ganske mykje, og eg heller derfor mest mot eit bytte.
Men ut frå det som de skriv her så virker det som denne motoren kan være verdt litt på markedet, at det er mykje motor igjen her. Ein kyndig mekaniker kan få seg ein god motor for ein billig penge.
Får eg ein grei innbyttepris på drev og motor vil det hjelpe på.
Ein annan grunn til at eg er såpass positiv til å bytte motor er at eg også har eit drev som snart er utgått på dato. Og i staden for å ta mange småreperasjoner på dette framover er det fristende å kjøpe både motor og drev som enten er nytt eller overhalt, og som eg veit passer bra saman.
Edit: Men vil absolutt ta ein runde på det med eventuell reprasjon. Har fått kontaktinfo til ein her i Bergen som skal være god på VP, og som er langt billigere enn merkeverksted. Skal ringe han og høyre kva han ser for seg av pris.