Komodo
Vestlandssong skrev 1 time siden:Har fortsatt ikkje slått frå meg tanken på å beholde motoren, eg skal bruke litt tid på å snakke med andre verksteder om denne jobben.
Hvis jeg var deg ville jeg beholdt den motoren som står i fram til du har råd til å sette inn en motor som båten virkelig fortjener.
Vestlandssong skrev 1 time siden:Hyundaien virker meir aktuell. Riktig nok berre 3 liter, og "V" i staden for rekke. Men 6 sylindre.
Husk at du da går ned i slagvolum fra 3,6 til 3 liter. Det betyr at du får en motor hvor det er hentet vesentlig mer effekt ut av et enda mindre volum. Merk også at en V-sekser har smalere lager på veivakselen enn en rekkesekser. Det kommer rett og slett av at motoren og veivakselen er kortere. Smalere lager betyr mindre areal som tar opp kreftene. Ikke noe problem i en bil, men i en lastebil som kjører i konstant motbakke derimot...
Vestlandssong skrev 1 time siden:Sjølv om eg skulle gjere ein eigen innsats med rensing av varmeveksler og eksosbend kjem eg truleg ikkje unna det faktum at motoren må ut av båten (vanskelig tilkomst på toppen av motor) og motor må skrues frå kvarandre. Sjølv om repereasjonskostnadene "berre" kjem på 50.000 så har eg fortsatt ein 20 år gamal motor med berre originale slitedeler.
Ut fra de felene du har beskrevet kan jeg ikke helt forstå at motoren må ut av båten. Og dersom toppakningen ikke er gåen må jo heller ikke motoren åpnes, da er det bare snakk om utstyret rundt.