Jump to content

Beste familieseilbåt 37-40 fot?

SY Johanne

Recommended Posts

Tross næringsfattig kosthold og forsøk med å la dem sove med trange klær, har ungene vokst ut av vår 34 fots Sweden Yacht. Den er nå solgt. Vi ønsker oss ny båt mellom 37 og 40 fot, men merker jeg ikke kjenner markedet godt nok. Dessuten er det få båter til salgs. Vi har budsjett på maks 800.000 og har disse kravene:

• Stiv og sjøsikker
  • Ikke rullemast
  • Ikke teakdekk
  • Må seile rimelig godt
  • 190 minimum ståhøyde i salongen
  • 3 lugarer

Vi har funnet Jeanneau Sun Odyssey 37 eller 40 som vi liker veldig godt, men det er ikke mange til salgs. Vi spør derfor ekspertpanelet på båtplassen; hva er de beste familieseilbåtene på 37-40 fot (til vårt budsjett) og hvorfor?

Redigert av SYC34 (see edit history)

Det er mange flere båter til salgs om våren. Ellers opplever jeg at "høstpris" ikke samsvarer med billigere, tvert imot.

Med "best" må man ta i betraktning utstyrsnivå - det man selv har bruk for, hverken mer eller mindre. Å betale for noe man ikke har bruk for er penger man kunne spart eller investert i utstyr man selv mener man har behov for. Å kjøpe en billig båt med mangler på utstyrsfronten blir fort svindyrt og arbeidsintensivt, og har stort verditap - bedre at forrige eier tok tapet.

Min tilnærming er alltid å orientere meg om hva etterinstallasjon av nødvendig utstyr koster i både penger og tid/arbeid. Jeg har sjelden funnet en båt hvor jeg ikke trenger å putte inn minst 100.000,- og mange dager med arbeid. Jeg vil heller ha en eldre båt med mye utstyr enn en nyere båt med mangler. Utstyret må gjerne være gammelt, så lenge det gjør fungerer og gjør nytten.

Eksempler på hva jeg må for min del:

-Varme

-Varmtvann, fortrinnsvis både via motor, varmeapparat og landstrøm.

-Solcelle (min 200 W) + regulator

-Landstrøm med galvanisk skille

-Autopilot

-Baugspyd med kasettstige

-Ankervinsj akter og baug (kjetting)

-Daviter, store

-Furlex

-Logg

-Dybdemåler

-Vindinstrument

-Baugpropell

-Elektrisk vinsj eller vinsjhåndtak

-Lazy bag (eller rulleseil)

-Høyt cockpittelt

-VHF

-Rodkick

-Jolle med påhengsmotor

-God strømmåler

-God septikmåler

-Teleskopisk spribom

-Gode seil

-Gode puter, sprayhood, osv

-Stor batteribank

-Stor vanntankkapasitet

-Opplagsstativ og kalesje

-Stor plotter

-Stor ferskvannskjølt motor under 1000 timer

-M.m.

Man kan ta det for gitt at det meste finnes og fungerer, men langt fra alt

Som totalpakke så finner jeg at Bavaria som oftest gir mest for pengene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...