Swingswong Startet 10.September.2021 Link til dette innlegget Startet 10.September.2021 Hei. Jeg har et lifepo batteri til forbruk og et amg til start. Jeg har dcdc lader som skille mellom de. Så lurer jeg på å montere et skillerele mellom de to batteriene som kobler de sammen. 2 grunner til dette. 1: om start av en eller annen grunn ikke klarer å starte motor. 2: bruk av 230v inverter som trekker mer enn hva bms i lifepo kan gi. Tanker? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Ingen dum idé, er min tanke. Prinsippet med å bruke startbatteriet til forbruk kan riktignok diskuteres, men bare bruk det med vett så du ikke tømmer startbatteriet da Jeg har et lignende opplegg i båten min, bare at det er kun på forbruksbanken. Den består av 360Ah LiFePo4 (80A BMS), i parallell med 440Ah AGM. Har fungert fint i 5 sesonger, og jeg kjører 1500W kaffetrakter som trekker ca. 140A via inverter. Min erfaring er at AGM batteriene er mest villige til å avgi strøm (og de er som oftest fulle), så tanken om å fore inverteren med strøm derfra er god. Antar at AGM batteriet ditt ikke er så ulikt LFP batteriet kapasitetsmessig, og at de står i noenlunde nærhet til hverandre. Hvis ikke så kan ting bli annerledes hos deg. Om startbatteriet først har konka, så er det ikke sikkert at LFP batteriet kan hjelpe deg, så hvis du vil ha trygghet så må du gjøre mer research. Om det vil fungere i praksis, det kommer an på bl.a. effektkravet til startmotoren, tilstanden til AGM batteriet og BMS'en på LFP batteriet. Og om du forventer å kunne starte fra kun LFP batteriet alene. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.September.2021 Link til dette innlegget Svart 10.September.2021 Nu vet ikke jeg hva motor du har. Men Starter trekker vel fort 200ah eller kanskje mer. Så har ikke ditt lifepo stor BMS, så vil nok denne kutte ut før du får start på motor via lifepo. Å ut ifra det jeg mener å ha lest, så har vel de fleste av disse ferdige lifepo batterier en kjøper i butikker, ganske så liten bms. Bygger du sjøl, så kan en jo sette inn kraftigere bms, som tåler høy belastning. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Swingswong Svart 11.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Bør kanskje vurdere å bygge et batteri med 250A bms….. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 11.September.2021 Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Heyo/daly/deligreen 250A bmsene skal tåle opptil 600A i momentan... Så spørs det litt hvor store celler du bygger av og hvor mange C de er rated for.. Men tenker du å beholde dcdc, samt montere ett skillerele i parallell? Lurer på hvordan dcdc vil oppføre seg da.. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Det er sant. Dcdc kan bli forvirret. Kanskje best å deaktivere dcdc om de sammenkobles. Alternativt til stor bms kan vel være å koble feks inverter rett på cellene? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2021 Skillerelet var tenkt å kun legges inn når inverter brukes eller om startbatteriet trenger litt hjelp til start av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2021 Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 Jeg er helt uvitende, men hva er feil med: Jeg har vanlig bly/syre startbatteri. Til dette batteriet kobler jeg lading fra motordynamo. Alt forbruk går ut fra dette batteriet. Setter inn LiPO4. Denne banken lades kun fra landstrøm, solcelle og aggregat (samme lader som landstrøm). Mellom LiPO4 monteres en dcdc-lader. Følgende skjer: motor forholder seg kun til blybatteriet. Om BMS kutter, vil det ikke skje noe med dynamoen. Blybatteriet vil ha hvilespenning på 12,7 V. LiPO4 vil ligge konstant på minimum 13,2 V. Derfor vil det hele tiden flyte en strøm fra LIPO4 til blybatteriet. Som i sin tur nærmest vil få et evig liv. Tenker jeg feil? Hvis jeg tenker riktig, vil slike installasjoner bli nokså enkle å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.September.2021 Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 Nesten rett @Hulda Har omtrent sådan oppsett jeg. Men dcdc åpner kun når den registrere lading inn på bly fra motor. Når motor stopper, så stenger dcdc ned forbindelse til lifepo. Men ville en ha mulighet å bruke lifepo til start i nøden, så går det jo å legge en egen kabel via en hovedbryter som en kan slå på om en skulle komme i nød å trenger dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dreuf Svart 12.September.2021 Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 (redigert) Tenker du at dcdc skal lade fra lifepo4 til bly? Isåfall lurer jeg på om blybatteriet trenger konstant lading? Om du mener at dcdc skal lade fra bly til lifepo4. Så er det sånn mitt oppsett er. Tryggere mtp om bms skal kutte. Men mister litt lade effekt siden den er mindre enn hva dynamo kan levere. Dcdc kan settes til å starte ved en viss spenning på input siden eller kan linkes mot dynamo/tenning/bryter. Redigert 12.September.2021 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 Det er et slikt oppsett jeg har i dag, men som @Okkaby sier ønsker jeg dersom mot formodning startbatteriet ikke gir nok til start av motor kan man foreta en nødsammenkobling. Og siden bms ikke klarer mer enn 100A og jeg ville ha en inverter som kommer til å trekke mer enn det, tenkte jeg å koble start og forbruk sammen. Med nærmere ettertanke vil jeg tippe at det ikke kommer til å gå. Spenningen på lifepo holder seg såpass høy, mens startbatteriet mister spenning under høy belastning. Da trekkes sikker mer enn 100A ut fra lifepo. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.September.2021 Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 @Swingswong: Tror du har nailet problemet der. Og, om du vil ha en inverter som trekker over 100A så har du antakelig for snau batterikapasitet til at dette er fornuftig (100Ah?). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2021 Link til dette innlegget Svart 12.September.2021 (redigert) Da er tankegodset mitt på rett spor. I dag er 'startbatteriet' på 2x225 Ah. Kunne tenkt meg å redusere dette til 2x120 Ah når nåværende batteripakke konker. Hulda har baugbatteri som kan dra igang motoren. Dessute aggregat som via Stirling lader med 50 A. Slik sett skulle startsikkerheten være ivaretatt. Redigert 12.September.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.