wilma Startet 11.September.2021 Del på Facebook Startet 11.September.2021 Sitter og tenker gjennom dagen... Skulle forberede til sesongslutt med service på motor og gir, samt fylle opp dieseltankene og skylle gjennom septiktankene. Kort fortalt, alt gikk bra fram til olje og filterskift på giret. Med 12 volt pumpe fra Biltema (mistenkelig lik pumpen fra Marco som koster mye mer) gikk dette som en lek i fjor. Så var ikke så bekymret for denne operasjonen denne gang heller. Så feil kan man ta! Det begynte med at jeg mistet skiven (som sitter mellom lokket og skruen) under motoren. Ok, får tak i den senere med minikamera og magnetstav. Kanskje? Fant ut at jeg like så godt kunne fullføre oljeskiftet så alt var klart til jeg fikk tak i skiven. Det gikk greit og suge ut oljen, men moroa startet da jeg skulle fylle ny olje. Puttet slangen i kannen med ny olje og reverserte pumpen. Etter en liten stund så jeg at det rant olje ut igjen av girkassen. Hadde ikke løsnet peilepinnen, så regner med at det ble mottrykk som dyttet ut oljen samme vei den kom inn. Ok, ikke mer enn at jeg fortsatt har olje nok tenkte jeg og fortsatte. Men nå var oljekannen blitt såpass lett at slangen som var stukket ned i kannen, og som sto litt i spenn, greide å vri på kannen. Den ramlet da ned fra motoren, og landet selvfølgelig opp ned ved siden av motoren. Og nå så jeg at det var mye mindre olje jeg faktisk hadde fått fylt, for den oljen jeg trodde jeg hadde fylt kom nå sigende i forkant av motoren. Jeg tørket opp, pakket sammen og dro hjem. Prøver igjen til uken! Og det er ikke helt sant at alt det andre gikk bra heller. Under lufting etter bytte av dieselfilterene hoppet slangen av luftenippelen og det sto en fin lang stråle med diesel innen jeg fikk skrudd igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Fyll oljen på giret via hullet til filteret før du setter oppi filteret. Enkelt å treffe det store hullet, så bare peile. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
wilma Svart 12.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2021 @Inter 9000 det var det jeg gjorde, men det meste kom ut igjen. Hadde som sagt ikke tatt ut eller løsnet peilepinnen så antar at det var derfor dette skjedde. Pumpen dytter ca 5 L i minuttet så ble kanskje litt mye på kort tid uten utlufting. Gikk så fint i fjor, men da var nok peilepinnen tatt ut.... Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 12.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2021 (redigert) Trenger å komplettere oljebeholdningen etter dette. Har ikke VP forhandler eller båt butikk i nærheten, men ser ut som Biltema har fått ATF olje som tilfredsstiller ZF 04D krav som jeg tror er spesifikasjonen som gjelder på de fleste HS girkassene. Burde jo da kunne bruke denne? https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/transmisjonsoljer/girolje-sae-dx-iii-2000046054 Redigert 12.September.2021 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 15.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2021 I mangel av svar her kan jeg jo svare selv da jeg fant akkurat den oljen jeg var ute etter på Biltema. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/gir-servoolje-2000038244 Denne heter Dexron III G, nøyaktig det samme som står på VP oljen jeg kjøpte sist. Dessuten står HS girkassene til VP spesifisert, så da blir det denne neste oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Synes det virker tungvindt å bruke motorisert pumpe på de få literne her, på min ZF63A suger jeg ut 4liter med vakuumpumpa til biltema samme som jeg bruker på motoren og fyller på med flaska, 1liter eller 4liter. De fleste har jeg tut en drar ut så påfyll er enkelt uten søl. Jeg fyller der filteret står, pleier å ta ut peilepinnen. ZF04D er riktig spec, den Hurth referer til i manualen. Har ikke funnet det på Biltema tidligere (før linken din), har handlet Texmatic 20l dunk på Tess, den varer en stund. En ting jeg stusser på er at Biltema oljene er halvsyntestisk, mens de fleste andre ATF oljer med riktig spec er fullsynt.? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
oberst1 Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 blue moon skrev On 2021-9-15 at 10.49: ZF04D er riktig spec, den Hurth referer til i manualen. Har ikke funnet det på Biltema tidligere (før linken din), har handlet Texmatic 20l dunk på Tess, den varer en stund. En ting jeg stusser på er at Biltema oljene er halvsyntestisk, mens de fleste andre ATF oljer med riktig spec er fullsynt.? Stemmer nok at de fleste ATF oljer er syntetiske, forhandler selv Mobil1 og bare der har de 8-10 forskjellige ATF oljer, alle syntetisk baserte... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.