El barco de Sol Startet 13.September.2021 Del på Facebook Startet 13.September.2021 (redigert) Når er det best å bytte motorolje,ved vinteropplag eller vente til våren? Bør en bytte oljefilter og dieselfilter når de bare er brukt 75 timer? Jeg har byttet olje og filtre hver høst,men begynner å tro at dette ikke er nødvendig. Yanmar 4lh dte. Redigert 13.September.2021 av Lykken1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Jeg tenker det er greit å gjøre det hver høst som en regel uansett. Selv om jeg ikke alltid praktiserer det selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Dette spørsmålet har vært oppe mange ganger før. Du har flere leire: De som bare bruker da det er helt undødvendig å bytte siden de mener motorfanrikkene er inne på eiersiden av olje/filter og vil kun tjene penger. De som mister nattesøvnen og sågar antyder tung medisinering da de ikke får ut den aller siste skvetten i bunnpannen. De som følger instruksjonsboken. Denne saken under her forteller deg ganske mye. Men er lite likt på anononye nettsider for fritidsbåter, lurer på hvorfor.. https://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=871&fra=140 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Lykken1 skrev 49 minutter siden: Når er det best å bytte motorolje,ved vinteropplag eller vente til våren? Bør en bytte oljefilter og dieselfilter når de bare er brukt 75 timer? Jeg har byttet olje og filtre hver høst,men begynner å tro at dette ikke er nødvendig. Yanmar 4lh dte. Den evige diskusjonen, nå får du nesten like mange forskjellige svar som det er medlemmer på forumet😉🙂 Min motor har ca 200 timer pr sesong, og det skiftes olje på høsten. Hvorfor på høsten?? Jo, er godt med alt som er gjort, dessuten har ikke motoren vondt av å stå med ny olje vintern igjennom (selv om den antageligvis ikke har mer vondt av å stå med "gammel" olje heller) På våren er det full sjau med bunnstoff, polering ol. da er det godt at man allerede har gjort endel av vedlikeholdet på høsten. Altså, skift olje når det passer deg, det viktigste er at det blir gjort. Må det gjøres etter 75 timer? Neppe,men tar du "sjansen"???😉😉 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gullfisk Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Bytter olje og filter på motor og gir på høsten. Bytter dieselfilter på våren. Bytter annode på motor vår og høst, da båten ligger ute hele året, og sporadisk i bruk gjennom vinter. Føler både jeg og motor har det best slik. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Hei Ts. Samme motor her. Brukes hele året ca 100 timer årlig. Bytter olje og filter annenhver høst. Motor fra 93 og ca 4 tusen timer. Gjort det sånn i 10 år. Sånn gjør jeg det. Og sølvklumpen går som en klokke, lettstartet, ingen røyk, minimalt oljeforbruk. Kjøres påmax ca 15 minutter hver 20. time med daukjøring. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Samme her: Martine29 skrev 45 minutter siden: Brukes hele året ca 100 timer årlig. Bytter olje og filter annenhver høst. . . . eller vår, etter som det passer. Motoren kjøres heller ikke særlig hardt hos meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
El barco de Sol Svart 13.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2021 Per idag 1566 timer. Starter alltid omgående. Om vi beholder båten (3fot sykdom),så er det vel motor for min tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2021 Del på Facebook Svart 13.September.2021 Hulda bytter etter motorfabrikantens instruks som er 120 timer, sommer eller vinter, vår eller høst. Hulda har en bilmotor montert. Og motoren er derfor beregnet til å stå ute om vinteren. Filter blir alltid skiftet sammen med oljen. Slik har det vært i 20 år og 1227 motortimer. Omtrent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.