Lazyjack Startet 13.September.2021 Link til dette innlegget Startet 13.September.2021 Har manuell rattpumpe på år på fly og ved styreposisjon inne. Skal nå montere en ny pumpe for autopilot rett ved styresylinderen. Håper å unngå å miste all olja og lurer på om vakuumet vil holde på olja i systemet om jeg kun åpner en tilkopling på styresylinderen om gangen? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.September.2021 Link til dette innlegget Svart 13.September.2021 Nei det er vel forhåpentligvis en luftenippel på den øverste rattpumpa så olje vil det nokk renne ut. Men det er nå bare å samle den opp og fylle på ny olje når jobben er utført. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.September.2021 Link til dette innlegget Svart 13.September.2021 Tror ikke du unngår søl. Å blende luftingen på øverste rattpumpe kan hjelpe litt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 13.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2021 Takk. Tror ikke det er annen lufting på den øverste rattpumpe enn en stor messing lufteskrue som normalt er godt tildratt og tett. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 13.September.2021 Link til dette innlegget Svart 13.September.2021 Ett sted i systemet har du lufting som burde være på høyeste punkt.som de andre skriver må du regne med litt olje ut ,demonter slanger la det renne i en pøs til du har tilpasset nye slanger det er vanligvis lite plass til T kobling ved rattpumpa så finn en plass ved den elektriske pumpa . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.September.2021 Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 Lazyjack skrev for 23 timer siden: Tror ikke det er annen lufting på den øverste rattpumpe enn en stor messing lufteskrue som normalt er godt tildratt og tett. Det skal være lufte skrue på øvre rattpumpe i et system som her. Er oljen gammel skift den ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 14.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 Jada, som jeg har skrevet så har jeg denne luftingen. Tenkte bare at om jeg lot være å åpne den så ville vakuumet hindre olja i å renne ut mens jeg holdt på med tilkopling av ny pumpe for autopilot. Men som du sier er det sikkert en god ide å skifte olja, for alt jeg vet kan den være over 20 år gammel Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.September.2021 Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 (redigert) Lazyjack skrev 16 minutter siden: Tenkte bare at om jeg lot være å åpne den så ville vakuumet hindre olja i å renne ut mens jeg holdt på med tilkopling av ny pumpe for autopilot. Er den pluggen tett så er det ingen lufteplugg. Fra denne side 3 https://www.marineshop.no/userfiles/ProductDocuments/sleipner/Steering-Power_innenbords_1_1.pdf - Bytt ut påfyllingspluggen med en tett påfyllingsplugg som ikke puster på alle lavere rattpumper. Dette hindrer at oljen lekker ut ved disse rattpumpene. Den høyest plasserte rattpumpen må ha pustende påfyllingsplugg. Redigert 14.September.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 14.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2021 (redigert) Skjønner, da skal jeg ta en nærmere kikk bak rattpumpa. Redigert 14.September.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.