Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

Generelt sett høres det ut som du egentlig vil ha en større båt? Hvie poenget er dagsturer i Oslofjorden som barna kan seiele, ville jeg sett etter noe enklere båt med gode seilegenskaper, First class 8 eller noe? Det finnes noen nyere små turseilere som i alle fall har pumpetoalett med eget avlukke, men du må opp i pris. Sjekk feks Maxus 26 eller Mariner 26. Du kan få lading fra påhenger også hvis du velger riktig. Mht rorkult autopilot fungerer min ST1000 glimrende på kryss, også i en del vind, men båten min er bare 1400 kg da. På romt slør med bølger er det noe værre, da blir det en del sikk-sakk.  Baugpropell trenger du virkelig ikke, heller ikke ankervinsj. Om du trenger furlex er litt smak og behag, men for en båt i denne størrelsen er stagkroker helt greit. Hovedargumentet for furlex er plassen seilene tar under dekk med stagkroker. Argumentene for stagkroker er enklere, mindre leamikk, dårlig profil på delvis innrullet seil. Mht storseilsskinne finnes det skinner du kan ta av når du ligger i havn. 

Krimart

Krimart

Generelt sett høres det ut som du egentlig vil ha en større båt? Det finnes noen nyere små turseilere som i alle fall har pumpetoalett med eget avlukke, men du må opp i pris. Sjekk feks Mariner 26. Du kan få lading fra påhenger også hvis du velger riktig. Mht rorkult autopilot fungerer min ST1000 glimrende på kryss, også i en del vind, men båten min er bare 1400 kg da. På romt slør med bølger er det noe værre, da blir det en del sikk-sakk.  Baugpropell trenger du virkelig ikke, heller ikke ankervinsj. Om du trenger furlex er litt smak og behag, men for en båt i denne størrelsen er stagkroker helt greit. Hovedargumentet for furlex er plassen seilene tar under dekk med stagkroker. Argumentene for stagkroker er enklere, mindre leamikk, dårlig profil på delvis innrullet seil. Mht storseilsskinne finnes det skinner du kan ta av når du ligger i havn. 

• Create New...