pipe
BåtGeir skrev for 13 timer siden:Det er mange firmaer som operer med ulike priser for ulike tjenester. Så det går fint. At noen firmaer/bransjer ikke praktiserer det betyr ikke at det ikke går. Det behøver heller ikke være baksgårsfirmaer som utfører slike jobber. Det kommer jo an på kjøper hva man velger. For meg er det naturlig å betale mer for kompetansekrevende og utstyrskrvende arbeid og minder for motsatt.
Det må være vanskelig for ett båtverksted å ha en ufaglært som kan betales lite nok til att man kan justere timeprisen ned med flere hundre kroner.
Det skiller jo antagelig ikke mer enn en femti lapp eller så i reine lønnsutgifter i timen.
Så er jo utfordringen å holde på arbeidskraft som jobber billig i tunge fysiske jobber lenge nok til att de kan gjøre nytte for seg på flere områder der det kreves moe erfaring.
Så var det det å finne jobb til de 7,5 time om dagen 5 dager i uka året rundt.
Nei, hadde jeg vært sjef for ett båtverksted hadde jeg satset på faglærte mekanikere og hadde jeg vært en faglært mekaniker hadde jeg ikke tatt i jobber som å slipe ned og legge bunnstoff.
Man setter jo ikke bilmekanikere til å vaske og polere biler som en del av arbeids hverdagen eller.