Arne2
I løpet av de siste 3 årene så har jeg vekselvis plasket litt rundt i en plastbåt på 32 fot (Oksø/ADA 32) og en stålbåt på 30 fot. (Seacat 30) Begge med seil. Formål: Lære litt om plast og rust og gamle motorer og kanskje litt om seiling. Gamle disse to gamle båtene fungerer da, og det går da framover, så jeg synes at jeg har lært litt.
Første konklusjon det var jo den at langturer, det er i hvert fall ikke noe for meg, her skal det gå langs land. Har så begynt å tenke tanken, "skal tro om det går an å komme seg litt lengre av gårde, eller rettere sagt ut på sjøen?" Synes det er noe trivelig med gamle båter og kunne kanskje tenke men en bitelitt større for en litt lengre tur.
Hva velger man da, innenfor sjangeren "gammelt og bra" for en litt lengre tur? Jeg har sett meg ut et par "gamlinger" som jeg synes har litt "sjel for en slik tur":
Er det eventuelt noe med disse båtene som kan gjøre dem til et dårlig valg, eller noe man skal være spesielt oppmerksom på?
Er det heller noen andre båttyper man heller bør satse på, og eventuelt heller gå opp i pris, slik at man får noe som "fungerer"?
Ellers de båtene som jeg har. Stålbåten: For høyt tyndepunkt, for smal og for liten for lengre turer. Meget bra for helgeturer. Oksø/ADA 32: Meget bra sjøegenskaper, men jeg tror at de båtene som jeg har nevnt over er litt større og litt stødigere. Den har eller såpass gammel motor og "lav" vedlikeholdsstatus at den behøver en hel del budsjett for å være klar. Tenker da at det kan være like greit å bytte til en litt større og stødigere båt.
Kunne nok ha brukt litt mer penger og kjøpt meg noe dyrere, for eksempel en Bavaria eller en Hanse (hvilken?) men det er liksom noe med stilen til disse nye flotte båtene som allikevell ikke aperelerer helt. Det blir liksom "skrivebord fra IKEA med mast og kjøl" i stedet for "gammal båt med sjel". (Og for mange problemer?)
Er det noen som har gode tips eller syn på saken? (Eller som vet om noen gode tilbud?)