bergetun Startet 16.September.2021 Link til dette innlegget Startet 16.September.2021 Hei, Har en Khamsin med D6-370 (2008) der turtallet på SB motor plutselig dropper og ikke klarer å bygge seg opp igjen. Dette skjer etter en stund ved turtall over 3000 rpm. - Ved å ta begge motor i fri og kjøre opp igjen, så fungerer alt fint igjen. - Skjer bare på SB motor - Ingen feilmelding fra EVC når dette skjer - Diesel fin-Filter skal være relativt nye. Grovfilter en rent og pent etter inspeksjon. - Lufteskruen på filter ser tilsynelatende tett og fin ut. Er det noen som kan peke meg i riktig retning angående feilsøking. PÅ forhånd takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.September.2021 Link til dette innlegget Svart 16.September.2021 Potmeter i helndelen kansje? Hva turtall legger den seg på? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 16.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2021 @Bellen Har lurt litt på potmeter, men burde man ikke fått en feilmelding da ? Hva med MAP sensor. Kan en kranglevoren map-sensor lage slike symptomer som jeg beskriver i innlegget mitt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Det potmeteret kan du trolig kjøpe løst på nettet. Jeg hadde problemer med min kontroller og plukket den fra hverandre og fant et delenummer på potmeteret og bestilte det fra "nettet". Det jeg trengte var et standard potmeter brukt av mange bilprodusenter blaa. Kostet noen hunrelapper husker jeg ikke helt feil. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
MajorAndy Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Jeg holder også på MAP-sensoren. Kendt problem på D6. @Bitteliten ved måske mere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Det kan være MAP-sensor, men det spørs hvor lavt turtallet går. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Symptomene som er beskrevet er ikke typiske for en trøblete MAP-sensor. Men det kan jo være den allikevel. Med to motorer er det enkelt og gratis å kryssbytte disse og på den måte bekrefte/avkrefte om det er synderen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Inter 9000 Svart 18.September.2021 Link til dette innlegget Svart 18.September.2021 Jeg ville fått en kontroll på injektorene. Har du merket om den er mere tungstartet enn tidligere? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
bergetun Svart 19.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Jeg fikk tatt en skikkelig testtur på fredag. Var ute å koste meg i 4-5 timer (95 nm) og opplevde problemet 3 ganger. Alle gangene innenfor de første 40 minuttene av turen. Resten av turen var det ingen problemer. Jeg lurer på hvorfor det virker når motorene er skikkelig varm ? Jeg holder en liten knapp på @bellen sitt tips at det kanskje ligger i spaken. Det kan virke som den mister synkronisering mellom motorene. Rører jeg spaken litt opp og ned når det skjer, så spretter turtallet opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Da tror jeg du kan utelukke MAP-sensoren. Den gir som regel permanent feil. Har du noen gang prøvd å justere volumet på en gammel radio, der lyden plutselig forsvinner nesten helt og når du vrir så vidt på knotten igjen så kommer lyden tilbake til normalt? Det er slik potmeteret i spaken også fungerer.. eller... ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.