Jump to content

Plutselig turtall dropp på SB motor (VP D6-370)

bergetun

Recommended Posts

Hei, 

Har en Khamsin med D6-370 (2008) der turtallet på SB motor plutselig dropper og ikke klarer å bygge seg opp igjen. Dette skjer etter en stund ved turtall over 3000 rpm.   

- Ved å ta begge motor i fri og kjøre opp igjen, så fungerer alt fint igjen. 

- Skjer bare på SB motor 

- Ingen feilmelding fra EVC når dette skjer

- Diesel fin-Filter skal være relativt nye. Grovfilter en rent og pent etter inspeksjon. 

- Lufteskruen på filter ser tilsynelatende tett og fin ut. 

Er det noen som kan peke meg i riktig retning angående feilsøking. PÅ forhånd takk for hjelpen. 

Symptomene som er beskrevet er ikke typiske for en trøblete MAP-sensor. Men det kan jo være den allikevel. Med to motorer er det enkelt og gratis å kryssbytte disse og på den måte bekrefte/avkrefte om det er synderen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg fikk tatt en skikkelig testtur på fredag.  Var ute å koste meg i 4-5 timer (95 nm) og opplevde problemet 3 ganger. Alle gangene innenfor de første 40 minuttene av turen.  Resten av turen var det ingen problemer.   Jeg lurer på hvorfor det virker når motorene er skikkelig varm ? 

Jeg holder en liten knapp på @bellen sitt tips at det kanskje ligger i spaken.   Det kan virke som den mister synkronisering mellom motorene.  Rører jeg spaken litt opp og ned  når det skjer, så spretter turtallet opp igjen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...