
mateco
Når det gjelder sjøvannspumpen så har jeg utført en tilsvarende jobb på en TAMD41A motor.
Impellere fra venstre mot høyre: Ny Biltema impeller, Ny Original VP impeller, Gammel original VP impeller. "Hakket" i impeller også på original VP impeller, men legg også merke til at original impeller har fått uttrekksgjenger i notingen. Legg også merke til at ny original VP impeller er ca 1,5 mm lavere enn den gamle originale impelleren. Høyde på original VP impeller og Biltema impeller er nøyaktig lik. Hård-het i gummi virker også lik, men prisen 1/4 av den originale.
Jeg hadde nok nappet ut pumpa og skiftet Akseltetning med det samme. Samtidig så får du sjekka medbringeren, og da spesielt med tanke på den steinen som har medført ditt impeller havari som kan ha medført ekstra belastning og deformering av denne.
Nedenfor bilde av ny og gammel akseltetning (simmering). Den gamle var så slitt at pumpen saug falsk luft slik at den bare spant i en luftlomme ved lavt turtall på motor.
Legg spesielt merke til den bort-slitte tetnings-lippen som skal tette mot akselen. Ny original akseltetning ca. 120 NOK.
Lykke til videre !