Jump to content

Edit History

Vestlandssong

Vestlandssong

Komodo skrev 19 minutter siden:

Siden kammen ser ut til å være en støpt del av pumpehuset, er jeg stygt redd for att pumpa er vrak. Jeg ser i alle fall ikke for meg en enkel måte å reparere den på i farta. Men hvis dette er årsaken til de problemer du har hatt, så ser du allikevel på en billig utgang i forhold til de scenariene du forespeilet i begynnelsen av tråden. Uansett hvem som skulle reparert motoren din hadde de ikke kommet unna å bytte den pumpa.

 

Når det gjelder simmerringer så er strengt tatt det et merkenavn/handelsnavn. Den tekniske terminologien er tetningsring. Dette er en gummitetning som skal holde tett for henholdsvis sjøvann og olje. En slik tetningsring tetter bare en vei. Dvs. at hvis den monteres feil vei vil mediet presse seg forbi straks det begynner å opparbeide seg et trykk. Du kan nesten si at den fungerer som en slags tilbakeslagsventil. Stålfjæra som kan sees på bildet til Mateco skal sørge for å holde tetningsleppa i et visst spenn mot akselen. Det er mange typer av slike tetningsringer, noen av dem har ei stålkappe innstøpt i den ytre gummidelen. Det er for å sikre et godt spenn når den presses inn i bosset. Du vil da få en statisk tetning mot bosset (den ikke roterende delen), og en dynamisk tetning mot akselen (som roterer i forhold til tetningsringen). I tillegg har slike pumper minst to kulelager som opplagring for akselen. Disse bør også byttes hvis ei pumpe skal overhales.

 

Var det oppklarende?

 

Takk, ja det var oppklarende. ??

Men eg  kjenner meg litt usikker på om pumpa må byttes eller ikkje. Hvis eg forstår det Cato skriv på rett måte, så er ikkje dei temperaturene eg har så unormale. Er det konsensus om dette, eventuelt kor mykje avvik frå normalen er det, og er det problematisk? 

Vil helst unngå tilsoting av ny turbo som følge av å slå av motor mens den er alt for varm.. 

Vestlandssong

Vestlandssong

Komodo skrev 13 minutter siden:

Siden kammen ser ut til å være en støpt del av pumpehuset, er jeg stygt redd for att pumpa er vrak. Jeg ser i alle fall ikke for meg en enkel måte å reparere den på i farta. Men hvis dette er årsaken til de problemer du har hatt, så ser du allikevel på en billig utgang i forhold til de scenariene du forespeilet i begynnelsen av tråden. Uansett hvem som skulle reparert motoren din hadde de ikke kommet unna å bytte den pumpa.

 

Når det gjelder simmerringer så er strengt tatt det et merkenavn/handelsnavn. Den tekniske terminologien er tetningsring. Dette er en gummitetning som skal holde tett for henholdsvis sjøvann og olje. En slik tetningsring tetter bare en vei. Dvs. at hvis den monteres feil vei vil mediet presse seg forbi straks det begynner å opparbeide seg et trykk. Du kan nesten si at den fungerer som en slags tilbakeslagsventil. Stålfjæra som kan sees på bildet til Mateco skal sørge for å holde tetningsleppa i et visst spenn mot akselen. Det er mange typer av slike tetningsringer, noen av dem har ei stålkappe innstøpt i den ytre gummidelen. Det er for å sikre et godt spenn når den presses inn i bosset. Du vil da få en statisk tetning mot bosset (den ikke roterende delen), og en dynamisk tetning mot akselen (som roterer i forhold til tetningsringen). I tillegg har slike pumper minst to kulelager som opplagring for akselen. Disse bør også byttes hvis ei pumpe skal overhales.

 

Var det oppklarende?

 

Takk, ja det var oppklarende. ??

Men eg  kjenner meg litt usikker på om pumpa må byttes eller ikkje. Hvis eg forstår det Cato skriv på rett måte, så er ikkje dei temperaturene eg har så unormale. Er det konsensus om dette, eventuelt kor mykje avvik normalen er det, og er det problematisk? 

Vil helst unngå tilsoting av ny turbo som følge av å slå av motor mens den er alt for varm.. 



×
×
  • Create New...