Jump to content

Kan dere anbefale meg en seilbåt til under 200k?

monstera

Recommended Posts

Jeg vil bytte ut snekka med seilbåt. Jeg ønsker en eldre, godt vedlikeholdt, trygg, men likevel gøy båt å seile.

Har satt opp flg. ønskeliste:

-må kunne seiles alene

-4+ faste sengeplasser.

-28 og til maks 36 fot.

-seil må være i ok stand for turseiling. Regatta er ikke aktuelt. 

-ønsker litt komfort, som v/k trykkvann, landstrøm, stekeovn, aller helst også solcelle m/regulator og en grei batteribank.

-autopilot, ankervinsj, vhf

Ja, og motor må være ok.

Har dere forlag til hvilke båtmerker jeg skal se etter? Evt. konkrete forslag fra finn.no?

Har aldri eid noen Maxi 95, men har sett på et par eksemplarer for å vurdere kjøp. Det som er litt spesielt med den båten, det er jo at motoren står midt i "stua" under salongbordet. Det er jo en drømmeplassering for vedlikehold, men ikke kanskje ikke så bra i forhold til å ferdes rundt i båten. Slo i fra meg Maxi 95 på grunn av at jeg syntes den ble for trang og at det var for tungvint å åle seg forbi motoren. Men hver gang jeg forsøker å være slangemenneske for å fikse på motoren på de båtene som jeg har, da tenker jeg jo "den som bare hadde hatt en Maxi 95". Det virker eller som motorplasseringen er veldig bra for stabilitet, sjøegenskaper og tyngdepunkt. Men har jo som sakt aldri hatt en Maxi 95 og vet det egentlig ikke så veldig godt. Bortsett fra pluss minus med motoren, en veldig flott båt med "godt omdømme".

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=220587391

Jan Herman Linge design. Jeg har seilt på et par willinger som mannskap - det er solide båter som seiler rimelig godt.  Denne har ny motor, og jeg tror prisen er ok.

Gammel båt som ser bra ut, men sjekk den nøye for plastpest og plast skader med fukt inntrengning samt kjølbolter og skader etter grunnstøtinger.

Lysekil skrev for 1 time siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=220587391

Jan Herman Linge design. Jeg har seilt på et par willinger som mannskap - det er solide båter som seiler rimelig godt.  Denne har ny motor, og jeg tror prisen er ok.

Gammel båt som ser bra ut, men sjekk den nøye for plastpest og plast skader med fukt inntrengning samt kjølbolter og skader etter grunnstøtinger.

Denne har jeg sett på og syns den ser spennende ut. Ser denne har kort rigg, mens andre har lang rigg. Vet du hva det har å si for seilegenskapene til denne båten?

monstera skrev for 5 timer siden:

Vet du hva det har å si for seilegenskapene til denne båten?

Du går fra snekke til seilbåt. Jeg vil si det er positivt med liten rigg på første båt. Du slipper å reve så tidelig, du vil ikke savne høyere mast. Er du for kresen i den prisklassen får du deg aldri båt….

Redigert av Code0 (see edit history)
Code0 skrev for 2 timer siden:

Du går fra snekke til seilbåt. Jeg vil si det er positivt med liten rigg på første båt. Du slipper å reve så tidelig, du vil ikke savne høyere mast. Er du for kresen i den prisklassen får du deg aldri båt….

Takk for svar. Spørs hvordan man definerer kresen.. Jeg vil ikke ta det jeg får for prisen. Da går jeg heller for en "enkel" båt, som er morsom å seile, men ikke noen turbåt. Kan jeg få i pose og sekk så er jo det det beste. Jeg utforsker bare hvilke muligheter jeg har i prissjiktet og fordeler og ulemper med de ulike mulighetene. 

Det at jeg kommer fra en snekke, sier kanskje noe om komfortnivået (eller ikke) jeg er vant med.

Redigert av monstera (see edit history)
monstera skrev for 7 timer siden:

Ser denne har kort rigg, mens andre har lang rigg. Vet du hva det har å si for seilegenskapene til denne båten?

Uten at jeg har personlig kjennskap til båttypen, vil en lavere rigg vanligvis gi tre effekter. Forutsatt at båtene med disse to riggtypene ellers er identisk. 1) Med mindre seil høyt oppe, vil båten krenge mindre enn en tilsvarende båt med høyere rigg, i samme vindstyrke. 2) Med lavere mast med plass til mindre seil, vil farten bli lavere enn en tilsvarende båt med høyere rigg. 3) En høyere rigg vil vanligvis kunne seile litt tettere mot vinden.

Men som sagt, det forutsetter at båtene ellers er like, der kortere mast ikke er kompensert med andre tiltak.

2 hours ago, Code0 said:

Er du for kresen i den prisklassen får du deg aldri båt….

Gitt at en kikker på eldre båter på rundt/drøyt 30 fot bør det da være kurant å få tak i ganske mye forskjellig? Jeg vil ikke tro jeg fikk stort mer enn pristaket som er nevnt her for min gamle traver med relativt ny motor, halvnye seil/rigg og en drøss utstyr, men mulig jeg tar feil?

alf-inge skrev 19 minutter siden:

Uten at jeg har personlig kjennskap til båttypen, vil en lavere rigg vanligvis gi tre effekter. Forutsatt at båtene med disse to riggtypene ellers er identisk. 1) Med mindre seil høyt oppe, vil båten krenge mindre enn en tilsvarende båt med høyere rigg, i samme vindstyrke. 2) Med lavere mast med plass til mindre seil, vil farten bli lavere enn en tilsvarende båt med høyere rigg. 3) En høyere rigg vil vanligvis kunne seile litt tettere mot vinden.

Men som sagt, det forutsetter at båtene ellers er like, der kortere mast ikke er kompensert med andre tiltak.

Takk for utdypende svar!

monstera skrev 8 minutter siden:

Dette er useriøst.

Du kan jo sjekke andre ting jeg poster her inne. Hvorfor skulle du som ikke har seilt før ønske deg større rigg? Vanligvis er det Medium og Large, ikke Small og Medium når en produsent velger å tilby to riggstørrelser. Når du er ute etter din første seilbåt er det ikke relevant å forkaste en båt du liker bare fordi samme båt finnes et-eller-annet sted med større mast. Det kan ta mange år før samme båtmodell med stor mast kommer på markedet. Stordalen sier du må selge de bæra du har, jeg sier du må kjøpe en båt som faktisk er på markedet. Ser etter billig bruktbil.. finner en i god stand.., men lysegrå og ikke sort.. da tar det tid før du får deg bil.. du får rapportere innlegget mitt, så tar moderator tak om jeg troller. 

Code0 skrev 4 minutter siden:

Du kan jo sjekke andre ting jeg poster her inne. Hvorfor skulle du som ikke har seilt før ønske deg større rigg? Vanligvis er det Medium og Large, ikke Small og Medium når en produsent velger å tilby to riggstørrelser. Når du er ute etter din første seilbåt er det ikke relevant å forkaste en båt du liker bare fordi samme båt finnes et-eller-annet sted med større mast. Det kan ta mange år før samme båtmodell med stor mast kommer på markedet. Stordalen sier du må selge de bæra du har, jeg sier du må kjøpe en båt som faktisk er på markedet. Ser etter billig bruktbil.. finner en i god stand.., men lysegrå og ikke sort.. da tar det tid før du får deg bil.. du får rapportere innlegget mitt, så tar moderator tak om jeg troller. 

1. Har jeg sagt at jeg ønsker meg større rigg? Nei, jeg spør fordi jeg ser modellen finnes med to riggstørrelser.

2. Har jeg sagt at jeg forkaster et forslaget pga. lav rigg? Nei, jeg spør fordi jeg ser modellen finnes med to riggstørrelser.

3. Jeg har ikke seilt før? Jo, det har jeg faktisk. Men mye mindre båt. Derfor spør jeg her i håp om at folk skal gidde å svare, uten å være spydig/nedlatende. Heldigvis er det noen som klarer det.

Enig med @Code0 , samtidig som jeg forstår at TS spør.

Mitt råd er:  Kjøp den båten du finner med mest mulig (nytt/nyere) utstyr og hvor seil, stående rigg og motor er bra. Og helst av kurant merke som du raskt kan bli kvitt igjen når 3-5 fot-abstinensene begynner å rive. For de kommer. 

Bruktkjøp vil alltid være å veie kompromisser, men er de dyre oppgraderingene gjort av tidligere eiere hadde jeg gitt blaffen i om skroget var hvitt eller blått. Skulle den lave riggen for eksempel nylig vært gjennom en riggsjekk, burde den på grunn av dette vært førstevalget. 

Jeg er faktisk ganske enig med Code0.  Her snakker vi om en båt med ganske nye seil, ganske ny motor, gjennomføringer skiftet,  osv osv.  Om båten ellers er hel i skroget ( og det er viktig !)  så er det et sikkert kjøp.  Om det er HR eller LR spiller ikke stor rolle.  Kanskje får du 0,2 - 0,4 knop mere i veldig lett vind på kryss.  Vel så viktig er seiltrim.  Når det blåser på, og det blir morsomt å seile,  vil du være fornøyd med LR siden du kanskje slipper å reve, og da  har en mye  bedre fasong på storseilet.

Om jeg var i markedet for en båt i denne klassen ville jeg nok tatt en tur til Vestlandet for å sjekke den ut -

Takk for svar. Jeg skal ta en titt på denne, få med en seilbåtkyndig og dra og se på den.

For ordens skyld, jeg har aldri vært uenig med Code0 om båten, kun stilt spørsmål om riggen. Etter å ha googlet litt og lest om tidligere eieres erfaring med Willing, viser det seg riktignok at LR utgaven oppleves som underrigget. Så da tenker jeg det er betimelig å stille spørsmål om riggen uten å få flåsete svar om "du må ta det du får", "feile gardiner", "hvorfor skulle du ønske deg større rigg" osv.

monstera skrev for 9 timer siden:

Takk for svar. Jeg skal ta en titt på denne, få med en seilbåtkyndig og dra og se på den.

For ordens skyld, jeg har aldri vært uenig med Code0 om båten, kun stilt spørsmål om riggen. Etter å ha googlet litt og lest om tidligere eieres erfaring med Willing, viser det seg riktignok at LR utgaven oppleves som underrigget. Så da tenker jeg det er betimelig å stille spørsmål om riggen uten å få flåsete svar om "du må ta det du får", "feile gardiner", "hvorfor skulle du ønske deg større rigg" osv.

Ser ut som veldig mye båt for pengene, dyre ting som er gjort med motor og nye seil. Jeg er også enig med @Code0 med at du nok kan risikere å vente lenge om det skal være full klaff på alle ønsker. Båten har også "nye" gode seil og gennaker så slettes ikke sikker på du vil oppleve at den har for lite seil.

Ang trolling har jeg normalt veldig lav tålmodighet, men synes ikke @Code0 var over streken her.

alf-inge skrev On 19.9.2021 at 19.16:

1) Ja, og det tilpasser du ved å reve i tide, gitt både høy og lav mast. Men når det blåser lite har du mer seil og mer fart med høy mast. Men tilstanden på seilene, hvilke trimmemuligheter du har (og hvor god du er til å trimme) betyr også mye på hvor mye båten krenger.  2) Gitt at alt annet er likt og det er lite vind, ja. 3) Også her betyr tilstanden på seilene, hvilke trimmemuligheter du har (og hvor god du er til å trimme) mer enn høyden på masten, med mindre det blåser veldig lite. 

Krimart skrev 2 minutter siden:

1) Ja, og det tilpasser du ved å reve i tide, gitt både høy og lav mast. Men når det blåser lite har du mer seil og mer fart med høy mast. Men tilstanden på seilene, hvilke trimmemuligheter du har (og hvor god du er til å trimme) betyr også mye på hvor mye båten krenger.  2) Gitt at alt annet er likt og det er lite vind, ja. 3) Også her betyr tilstanden på seilene, hvilke trimmemuligheter du har (og hvor god du er til å trimme) mer enn høyden på masten, med mindre det blåser veldig lite. 

Helt enig. Mine tre påstander forutsetter at alt annet enn mastehøyde (og dermd seilhøyde) er likt. Og det er som du sier, veldig mye annet som er viktigere og har større betydning for både fart og høyde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...