Jump to content

Kan dere anbefale meg en seilbåt til under 200k?

monstera

Recommended Posts

Mye diskusjon om mastehøyde. Det er viktig å tenke geografi med valg. På vestlandet er det mer vind enn i Oslofjorden som gjerne krever høyere rigg med mer duk. 

Tenk også bruk. 3 sesongsbåt med overnatting krever mer og bør være en lunere båt. Da er ofte svenske båter bygget for nordisk klima bra. Syden-båter er ofte bare et tynt skall og ganske kald. 

Ja, den er veldig fin!

Innledningsvis skrev jeg at vi ønsker en viss komfort, som egentlig bare var en smørbrødliste over den standarden vi er blitt vant med i snekka. Men etter å ha diskutert litt her er det faktisk noe vi kan gå på kompromiss med. Vi har hatt motorbåt i mange år og overnatter stort sett kun i båten 8-14 netter i løpet av året (om sommeren). Samvittigheten min sier at turbåter fortjener å brukes oftere. Hytter på land har vi to av, så vi er egentlig ikke ute etter nok en hytte på sjøen. Vi syns det er vanskelig å identifisere eksakt behov, men hvis vi tar utgangspunkt i tidligere bruk av båt, tenker jeg at vi kan endre base case noe; Vi vil ha det enkelt, med båt som er komfortabel nok til å bo i, kanskje opptil en uke, men gøy å seile og kan seiles alene. Det må være en grei toalettløsning i båten.

Jeg har vært mannskap på Express- treninger og syns det er en artig båt, men kunne tenkt meg en båt som er litt bedre innredet for tur, men tilsvarende seilglede. 

Vi må ikke ha båt i høst, og budsjettet vårt er ikke absolutt. Under 200k var mest tenkt for å gjenspeile enkeltheten vi ønsker. Det kan godt hende vi kjøper oss en enkel, liten seilbåt som ventepølse inntil vi klarer å identifisere behovet vårt.

1 hour ago, Førstefender said:

Nå er ikke jeg seilebåt ekspert, men den Sweden Yachts C34 linket til over her, så jo ut som en  "no brainer", ja over budsjett, men budsjett er jo til å strekkes og er vel lov å prute på båter også ;)

også helt objektivt sett en av tidenes vakreste seilbåter :) Ellers skal vel den belgen byttes vært 7. år i følge VP. Så den skulle den vært byttet i fjor. Men de holder jo normalt mye lenger. 

monstera skrev for 4 timer siden:

[...]

Jeg har vært mannskap på Express- treninger og syns det er en artig båt, men kunne tenkt meg en båt som er litt bedre innredet for tur, men tilsvarende seilglede. 

[...]

Det vil nok påvirke spekteret av båter som anbefales litt og f.eks. Maxi 95 passer nok ikke helt til denne profilen.  Hvis du ønsker deg en "forvokst Express" på rundt 30 fot, tror jeg du bør ta en kikk på f.eks. Omega 30.  Finnes også andre lignende båter fra samme tidsperiode.  Se etter båter som ikke er altfor tunge i forhold til størelsen, som har brøkdelsrigg og som ikke er underrigget.  En 30-foter bør ikke veie mye mer enn 3 tonn, og bør ha seilareal på omtrent 50 kvm (storseil + fokk/genua).

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Xtian skrev for 3 timer siden:

Det vil nok påvirke spekteret av båter som anbefales litt og f.eks. Maxi 95 passer nok ikke helt til denne profilen.  Hvis du ønsker deg en "forvokst Express" på rundt 30 fot, tror jeg du bør ta en kikk på f.eks. Omega 30.  Finnes også andre lignende båter fra samme tidsperiode.  Se etter båter som ikke er altfor tunge i forhold til størelsen, som har brøkdelsrigg og som ikke er underrigget.  En 30-foter bør ikke veie mye mer enn 3 tonn, og bør ha seilareal på omtrent 50 kvm (storseil + fokk/genua).

Christian

Takk for innspill. Noen tanker om denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=229279354

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...