Luske_Ludvig Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Mye diskusjon om mastehøyde. Det er viktig å tenke geografi med valg. På vestlandet er det mer vind enn i Oslofjorden som gjerne krever høyere rigg med mer duk. Tenk også bruk. 3 sesongsbåt med overnatting krever mer og bør være en lunere båt. Da er ofte svenske båter bygget for nordisk klima bra. Syden-båter er ofte bare et tynt skall og ganske kald. Sitér dette innlegget Link to post
monstera Svart 21.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Ja, diskusjonen endte dessverre opp i mastehøyde på èn spesifikk båt. Jeg bor på Vestlandet og båten er tenkt brukt hele sesongen, så du har noen gode poeng der. Er det andre gode båter i prisklassen jeg også bør kikke på? Hva Hero 101 og Albin Ballad? Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 (redigert) Sweden Yachts C34 Litt dyrere enn budsjett, men her slipper en motorbytte på noen år Syns det var mye riktig her. +Supert båtmerke +Nyere motor /seildrev + Lite teak https://www.finn.no/219888775 Redigert 21.September.2021 av Luske_Ludvig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 (redigert) Her er en Confortina. Også super båt med lite teak https://www.finn.no/222904704 Redigert 21.September.2021 av Luske_Ludvig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 21.September.2021 Link til dette innlegget Svart 21.September.2021 Lav mast kan være en fordel hvis det er mange broer i området ditt. Mange broer er på 15 meter så med lavere mastehøyde enn dette så kommer du under. Sitér dette innlegget Link to post
monstera Svart 22.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Luske_Ludvig skrev for 15 timer siden: Her er en Confortina. Også super båt med lite teak https://www.finn.no/222904704 Likte denne, men blir litt bekymret for lekkasjene som er nevnt i annonsen. De kan være greie å fikse, men kan ha ført til skader som ikke er lette å få øye på ved befaring. Sitér dette innlegget Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 HR Monsun er båten du trenger. Topp kvalitet selv om den er "gammel"., langkjølt og stødig båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Angående lekkasjer på Comfortinaen, så må en sjekke at dekk ikke er råtnet og mugg osv. Men båten er rimelig og fikser man alt dette har man en 200K båt. Comfortina er gromme båter. I denne prisklassen kan man ikke ha 10 tommeltotter. Just warning! ?Sikkert rom for pruting og. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Nå er ikke jeg seilebåt ekspert, men den Sweden Yachts C34 linket til over her, så jo ut som en "no brainer", ja over budsjett, men budsjett er jo til å strekkes og er vel lov å prute på båter også ;) Sitér dette innlegget Link to post
monstera Svart 22.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Ja, den er veldig fin! Innledningsvis skrev jeg at vi ønsker en viss komfort, som egentlig bare var en smørbrødliste over den standarden vi er blitt vant med i snekka. Men etter å ha diskutert litt her er det faktisk noe vi kan gå på kompromiss med. Vi har hatt motorbåt i mange år og overnatter stort sett kun i båten 8-14 netter i løpet av året (om sommeren). Samvittigheten min sier at turbåter fortjener å brukes oftere. Hytter på land har vi to av, så vi er egentlig ikke ute etter nok en hytte på sjøen. Vi syns det er vanskelig å identifisere eksakt behov, men hvis vi tar utgangspunkt i tidligere bruk av båt, tenker jeg at vi kan endre base case noe; Vi vil ha det enkelt, med båt som er komfortabel nok til å bo i, kanskje opptil en uke, men gøy å seile og kan seiles alene. Det må være en grei toalettløsning i båten. Jeg har vært mannskap på Express- treninger og syns det er en artig båt, men kunne tenkt meg en båt som er litt bedre innredet for tur, men tilsvarende seilglede. Vi må ikke ha båt i høst, og budsjettet vårt er ikke absolutt. Under 200k var mest tenkt for å gjenspeile enkeltheten vi ønsker. Det kan godt hende vi kjøper oss en enkel, liten seilbåt som ventepølse inntil vi klarer å identifisere behovet vårt. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 1 hour ago, Førstefender said: Nå er ikke jeg seilebåt ekspert, men den Sweden Yachts C34 linket til over her, så jo ut som en "no brainer", ja over budsjett, men budsjett er jo til å strekkes og er vel lov å prute på båter også ;) også helt objektivt sett en av tidenes vakreste seilbåter :) Ellers skal vel den belgen byttes vært 7. år i følge VP. Så den skulle den vært byttet i fjor. Men de holder jo normalt mye lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 22.September.2021 Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 monstera skrev for 4 timer siden: [...] Jeg har vært mannskap på Express- treninger og syns det er en artig båt, men kunne tenkt meg en båt som er litt bedre innredet for tur, men tilsvarende seilglede. [...] Det vil nok påvirke spekteret av båter som anbefales litt og f.eks. Maxi 95 passer nok ikke helt til denne profilen. Hvis du ønsker deg en "forvokst Express" på rundt 30 fot, tror jeg du bør ta en kikk på f.eks. Omega 30. Finnes også andre lignende båter fra samme tidsperiode. Se etter båter som ikke er altfor tunge i forhold til størelsen, som har brøkdelsrigg og som ikke er underrigget. En 30-foter bør ikke veie mye mer enn 3 tonn, og bør ha seilareal på omtrent 50 kvm (storseil + fokk/genua). Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
monstera Svart 22.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2021 Xtian skrev for 3 timer siden: Det vil nok påvirke spekteret av båter som anbefales litt og f.eks. Maxi 95 passer nok ikke helt til denne profilen. Hvis du ønsker deg en "forvokst Express" på rundt 30 fot, tror jeg du bør ta en kikk på f.eks. Omega 30. Finnes også andre lignende båter fra samme tidsperiode. Se etter båter som ikke er altfor tunge i forhold til størelsen, som har brøkdelsrigg og som ikke er underrigget. En 30-foter bør ikke veie mye mer enn 3 tonn, og bør ha seilareal på omtrent 50 kvm (storseil + fokk/genua). Christian Takk for innspill. Noen tanker om denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=229279354 Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 23.September.2021 Link til dette innlegget Svart 23.September.2021 monstera skrev for 13 timer siden: Takk for innspill. Noen tanker om denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=229279354 Den kjenner jeg nok ikke så godt til, men ser ut til å være verdt en kikk. Et annet alternativ i denne størelsen fra samme epoke kan være Maxi Fenix. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.