chiipa Startet 19.September.2021 Link til dette innlegget Startet 19.September.2021 (redigert) Hei. Har en Bavaria 25 hvor jeg har spak/hendel i motorrommet som går til tømming av septiktank mener jeg. Finner ingen pumpe, men antar da at det er frittfall ved tømming? Er det bare å åpne denne et stykke ut på havet og vips så er det tømt? Hvordan vet jeg at tanken er tom? Redigert 19.September.2021 av chiipa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 19.September.2021 Link til dette innlegget Svart 19.September.2021 Du bør se en brun stripe bak båten om det gjøres i lav fart. Har du tilgang til tanken kan du lyse på den med en lykt (helt inntil, det er mørkt under nivå og lyser opp hele tanken over). Om du dunker på tanken bør du også høre forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
chiipa Svart 20.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 Takk for svar. Men da forstår jeg at det egentlig bare er å åpne ventilen i lav fart og satse på at det renner ut av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 20.September.2021 Link til dette innlegget Svart 20.September.2021 chiipa skrev for 3 timer siden: Takk for svar. Men da forstår jeg at det egentlig bare er å åpne ventilen i lav fart og satse på at det renner ut av seg selv. Det er i utgangspunktet fremgangsmåten ja, da skal tanken tømmes forutsatt at utløpet/kranen ikke er tett. Jeg har samme båt, og har opplevd en gang at det tettet seg i kuleventil/utløp fra tanken. Det løste seg heldigvis ved å dunke litt på tanken og septikslangen. Da jeg kjøpte båten ble jeg anbefalt å ta båten opp i fart/plan etter å ha åpnet ventilen ved tømming for å få litt sug i skroggjennomføringen - hvor stor effekt det kan ha vet jeg ikke, men jeg gjør det vanligvis på denne måten. Synes også det er greit å pumpe litt vann gjennom toalettet med ventilen åpen for å skylle gjennom tanken. Bare husk å stenge ventilen igjen etterpå. Ellers er det en stor fordel å tømme tanken ofte, bør ikke bli stående over tid med innhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.