Jump to content

Edit History

MB Keila

MB Keila

Kortet inn sitat.

Solseng skrev On 22.9.2021 at 23.13:

(For stor propell er nok hovedgrunn til båtens oppførsel). En annen mulig forklaring er at med for stor propell og for lavt turtall, kommer man ikke inn i motorens maksimale dreiemoment/kraftområde. Godt mulig at det ligger rundt 5000rpm.

Et annet problem er at propellprodusentene/propellserien ofte hopper i 2" steg. 2" opp eller ned er ofte ganske mye - spesielt når man befinner seg på lavere stigning i utgangspunktet. Ikke så lett å finne 14" som passer denne motoren. Dermed står fort valget mellom 13" eller 15". I og med at man er 800-1000rpm under ønsket turtall, heller jeg mer til 13" enn 15".

Hei. Jeg har begynt å lete etter noe rimeligere enn 5-6000,-. Hadde jeg visst at 14x13 var perfekt, så kunne jeg revet i en ny stål. Skulle vært mulig å låne før kjøpe. Bor i Gokk, så ikke flusst med "propellbutikker" rundt omkring.
Samme størrelse/pitch på alu kontra stål gjør vel en forskjell?
Det står 13 7/8 dia på nåværende. Da blir vel ikke 14" rare forskjellen?

MB Keila

MB Keila

Solseng skrev On 22.9.2021 at 23.13:

Ikke godt å si hvor skoen trykker nest mest. (For stor propell er nok hovedgrunn til båtens oppførsel). En annen mulig forklaring er at med for stor propell og for lavt turtall, kommer man ikke inn i motorens maksimale dreiemoment/kraftområde. Godt mulig at det ligger rundt 5000rpm.

Et annet problem er at propellprodusentene/propellserien ofte hopper i 2" steg. 2" opp eller ned er ofte ganske mye - spesielt når man befinner seg på lavere stigning i utgangspunktet. Ikke så lett å finne 14" som passer denne motoren. Dermed står fort valget mellom 13" eller 15". I og med at man er 800-1000rpm under ønsket turtall, heller jeg mer til 13" enn 15". Spesielt siden motoren kanskje er litt på den marginale siden i forhold til båten.

Går man for alu i stedet for stål, trenger det ikke koste allverdens å forbedre opplevelsen vesentlig heller.

Hei. Jeg har begynt å lete etter noe rimeligere enn 5-6000,-. Hadde jeg visst at 14x13 var perfekt, så kunne jeg revet i en ny stål. Skulle vært mulig å låne før kjøpe. Bor i Gokk, så ikke flusst med "propellbutikker" rundt omkring.
Samme størrelse/pitch på alu kontra stål gjør vel en forskjell?
Det står 13 7/8 dia på nåværende. Da blir vel ikke 14" rare forskjellen?

• Create New...