Jump to content

Alurib jolle og korrosjon/malingsslipp: årsak

VonSchnellfahrer

Recommended Posts

Hei, 

Har en alu rib jolle som jeg ser har begynt å korrodere og eller fått malingsslipp. Usikker på medvirkende eller direkte årsak, og lurer på om andre har hatt noen erfaringer da problemstilling kanskje har dukket opp tidligere?

Litt bakgrunnsinfo.

Jeg har en par måneder gammel alu rib. Den er 310 lang, og leveres ferdig  malt med tynt lag med grå coating av ukjent malingssystem. Jeg har ikke bunnsmurt den ytterligere. Den har ligget på sjøen siden 15 Mai. Det har vært noe groe som har vært skrubbet av med en myk plastikkbørste/oppvaskbørste ca hver 3dje uke. 

1 August 

Ble det montert trim flaps ihht monteringsveiledning. Trimflaps er av 316SS (som jo ikke er venn med aluminium i spenningsrekka). Ihht manual ble det derfor installert anode, dette er krav i manualen for bruk i sjøvann. Anode er korrodert som seg hør og bør=virker som forventet. Ser at jeg burde revet av plasten på oversiden slik at ikke kontakt kun går igjennom A4 skrue til undersiden. 

Når jeg dykket under å skrubbet den sist, kan jeg ikke huske å ha sett noen antyding til dette. Virker som det har oppstått siste 20 dager. 

Jeg lurte på om det er noe erfaring på dette fra tidligere. Mine spørsmål er som følger:

1. Båten har i liten grad vært trekt opp på stein, og det er få striper under. Burde ikke lakken være tett og bobbler/lakkslipp følgelig kun oppstå der det er mekanisk skade på overflatebehandling?

2. Bør trimplan av 316SS fjernes da disse ikke kan "sikkert" benyttes på alu rib? Løsning kan jo i såfall være å fjerne disse, epoxye igjen monteringshull, slipe litt ned og coate med Jotun Alusafe eller noe tilsvarende "alu-ok" 2 komponent epoxy for å utbedre "skaden".

3.Burde trim flaps vært bondet til skrog?

4.Burde alu-skrog få "egen" anode? Står spesifikt i manualen at dette ikke skal være nødvendig. 

5.Har noen observert tilsvarende bobbling i coating uten trim plan?

4.jpg

7.jpg

6.jpg

Jeg har vært borti slikt tidligere. Ikke egen båt.

Det er to åpenbare feil:

1) Det er montert store flater av materiale 'i motsatt ende av spenningsrekka'

2) Anoden er montert feil

3) Det er ingen fundering på hva egentlig anoden er ment å beskytte

Legg merke til at motoren er galvanisk isolert fra skroget, så vidt jeg kan se av bildene.

Båten er malt, men det er i seg selv ikke nødvendig på en båt som er produsert i sjøvannsbestandig aluminium, eks. AW5083, flere andre kvaliteter som kan brukes. 

Skroget blir malt av produsenten. Man må forvente at det er underlag av etsprimer eller annen metode for å hindre oksidasjon under malinglaget. I teorien er muligens malingen antatt å være diffusjonstett, hvilket i praksis ikke forekommer. 

1) Store flater er relativt. Det som skjer er at en liten ripe gjennom malinglaget blir er svært liten anode mot et gigantisk flak av en katode som er trimflap, relativt. Derfor vil det umiddelbart starte en prosess der trimflap vil stjele elektroner fra ripen inn til aluminiumet. Det er arealforskjellen som er i sterk disfavør av aluminiumen. Eksempelvis på Hulda er det noen få kvadratcentimeter anoder (sink Zn) som beskytter mange kvadratmeter stål (Fe)(både rustfritt og karbonstål). Hos deg er det tvert om. Feil 2 er at trimflapen og dens komponenter burde vært montert galvanisk isolert fra skroget. Alternativt vært av samme materiale som skroget.

2) Monteringen av anoden gir at den for en stor del er galvanisk isolert fra trimflap'en. Det er ingen garanti for hvor mange mA som faktisk når overflaten av det rustfrie stålet.

3) Anoden er der for å beskytte trimflap'en. Ikke båten. Så lenge ikke annet er uttrykkelig dokumentert. Og den dokumentasjonen tror jeg ikke finnes, i og med at produsenten av trimflap'en ikke kan ha noen rimelig formening om størrelsen på undervannsskroget som delen skal monteres på. Merk at AISI 316 (om det er materialet) ikke er immun mot sjøvann under alle forhold. Blant annet er gnissende forbindelser utsatt for korrosjon. 

Bonde trimflap'ene til skroget vil gi galopperende korrosjon. Se forklaring over.

Små skraper i malingen skulle ikke ha noen betydning, om skroget er laget av korrekt aluminium.

Enten må trimflap fjernes, isoleres eller materialet endres.

Anoder på skroget, følg produsentens anvisning.

Jeg har, som antydetover, sett samme tidligere. Det er i utgangspunktet ikke lett å få maling til over tid å sitte på aluminium i marine/saline miljøer. En kompis har en alu.rib med skrog av aluminium. Her har malingen begynt å slippe, selv om jolla i hovedsak lever sitt liv hengende i davitene. Korrekt utført er aluminium et utmerket materiale til bruk i sjøvann. Det stiller såpass spesielle krav at da jeg bygget Hulda, valgte jeg vekk aluminium til fordel for vanlig konstruksjonsstål (St37 og St56).

Dette var litt av en avhandling. På ingenørnivå :-) Sikkert mange andre som har divergerende synspunkter. 

Tusen takk for gode, utfyllende og velbegrunnede svar. Det er en stund siden korrosjonslæren, men det må jo være et ypperlig eksempel på teori i praksis. Setter pris på at du tok deg tid til å gå i dybden her. 

Hulda skrev for 11 timer siden:

Enten må trimflap fjernes, isoleres eller materialet endres.

Anoder på skroget, følg produsentens anvisning.

Da tenker jeg vi fjerner trim flaps, følger produsentens anvisning angående anoder på skrog (som i dette tilfellet er ingen anoder), utbedrer skadene med noe egnet epoxy & bunnsmører båten med Alusafe bunnsmørning; så ser vi hvordan det går neste sessong. 

Ivar: Takk for tips om kompositt-varianten. Tror uansett jeg avstår fra alle risikoer rundt rustfritt stål (innfesting) på denne jolla fremover. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...