Jump to content

Lavere bruktbåtpriser og dårlig nybåtsalg fremover? Min spådom.


GVH1979

Recommended Posts

Sommeren er over og for mange av oss var kanskje det den siste (på en god stund) hvor man koste seg relativt bekymringsløst mens man seilte mellom holmer og skjær? 
For etter flere år med gode tider ser vi nå en ny hverdag. 

Det har vært flere tråder om bruktpriser, en av dem dukket opp da Covid slo til og het vel noe slikt som "Hva med båtprisene nå?" eller noe liknende. Hypotesen da var at prisene ville synke pga nedstengning, økt ledighet og lavere økonomisk aktivitet. Noe som viste seg å ikke bli tilfelle i det hele tatt. Prisene gikk til himmels og resten er historie. 
Min spådom er at vi nå får regningen for de gode årene vi har bak oss. 
Økte renter (tre rentehevinger før båten blir satt på sjøen igjen i mai?), dramatisk høyere strømregninger gjennom høst, vinter og vår og en varig høyere strømpris i overskuelig fremtid, og høyere drivstoffpriser vil sette en solid brems på Ola og Kari sitt forbruk fremover. Hvis man i tillegg må legge til høyere skatter og avgifter etter valget er jeg redd det er lite som taler for fortsatt kjøpefest i båtmarkedet. 
Det eneste som mangler da er et kraftig fall på verdens børser som mange mener markedet er overmodent for. (China Evergrande kan bli den utløsende faktoren her) 
 

Så hva tror det eminente forumet? Er jeg for pessimistisk på båteiernes vegne? 

Link to post

For hver borger som kommer til å slite framover vil det være mange fler som kommer til å ha det helt topp.

 

Det virker på meg som at folk flest i Norge har god og trygg økonomi. Kanskje er det flere som vil revurdere 3-fot-syken, kanskje noen vil prioritere å "bare" pusse opp badet framfor å kjøpe ny båt i tillegg, akkurat i år. Kanskje noen fler med konspiranoia velger å cashe inn et par av spekulasjonsleilighetene de har kjøpt og kjøper båt for dem. Hvem vet.

 

Men blodtåka som eksisterte på båtmarkedet under Korona tror jeg vi har sett slutten på.

 

Link to post

Selv om det er forventet at en del av dem som kjøpte båt fordi det ble for vanskelig å reise på utenlandsferie vil selge nå som utlandet åpner seg, har jeg liten tro på et nærmest kollaps i båtmarkedet. Mange har fått smaken på båtlivet, og det var til tider flott sommervær i fellesferien. Da vil mange få lyst til å fortsette med båt, eller i det minste drøye med å selge om de har anledning til det.  Om det hadde vært en "drittsommer" med mye regn, ville nok flere av dem som kjøpte båt å feriere i solgt båtene sine.

 

Og om du legger til varslede renteøkninger(som ingen andre land har varslet), økning i strømpris og drivstoffpriser har jeg fremdeles liten tro på kollaps selv om det kan påvirke dem som har en anstrengt økonomi fra før av til å motvillig selge.

 

Jeg vil fortsatt ha båt, men jeg har ikke lån på den og båten ligger i en relativt rimelig båthavn. Og jeg reiser normalt sydover på "sommerferie" i de kaldeste månedene. Da er det fint å ha båten til både ferieturer, helgeturer, fisketurer og rekreasjon resten av året.

Link to post
Sahara skrev for 2 timer siden:

Det sitter langt inne å selge båt med stort tap etter bare en sesong eller to. Da blir heller båten beholdt en stund til. Og sånn sett begrenses tilbudssiden og prisfall. Uansett hadde det vært veldig merkelig hvis ikke årets forsommer markerte en topp for båtprisene

 

Blåmandag på børsen i dag også.

Det betyr ikke alt for båtprisene. Men jeg er enig i resonnementet. at vi kommer fra en "dopet" økonomisk situasjon, enten det gjelder båt eller næringsliv.

 

Og det er begrenset hvor mye penger som genereres privat, som er "andres penger" til beskatning.

Blir spennede hva slags regjering vi får, og hva de gjør videre hvis børskrisen fortsetter - på vei til mer normalitet.  Blir ikke overrasket hvis de kaster sine øyne på vår felles oljeformue, og "doper" norsk økonomi så lenge det går.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Inflasjon, lønnsvekst og råvaretilgang vil også påvirke båtprisene. Men enig i at det blir spennende å se om trenden holder seg. I tillegg til båter fikk bl.a hytter, sykler og annet friluftsutstyr også en skikkelig oppsving under pandemien. Tipper det også vil være et skille på båtstørrelse og at det er flere impulskjøpere som har levere terskel for å selge igjen blant de mindre båtene. Videre kan kanskje miljøfokuset ha litt å si? Fly rundt i verden for å feriere eller seile her hjemme?

Link to post
GVH1979 skrev for 7 timer siden:


Min spådom er at vi nå får regningen for de gode årene vi har bak oss. 
 

Så hva tror det eminente forumet? Er jeg for pessimistisk på båteiernes vegne? 

 

20% børsfall.

5 kjappe rentehevninger.

Arbeiderpartiregjering.

Ut av Eøs.

Femdobling Co2 avgift.
Avslutte oljeproduksjon.

1,5 kr kwh i september.

Dobbel pris på ved fremover.

Bensin over 20 kr liter.

Forbud mot fossile biler, båter og fly.

Barkebiller i Canada.

Fraktproblemer og containermangel.

Ny flyktingkrise på gang.

 

Dette er vel noen av overskriftene siste dagene (ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge eller alt)

 

Kanskje ikke vi båteiere som har grunn til å bekymre oss mest? Man tar ikke tap før man

selger, og dermed pris ned. så det er bare å la være å selge. Det er verre med alt det andre.

 

Så er jo viruset over ser det ut til, så der er jo lyspunkter også. Det går nok helt bra :-)

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Jeg har ingen tro på noe særlig fall i båtprisene. Fortsatt er nybåt helt uhorvelig dyrt. Sjekket prisen på en ny, men enkel Beneteau First 27 og den bikket 1,4 millioner med relevant utstyr. Det har vært en fantastisk fin sesong i sommer og mange har fått smaken på båtlivet. Samtidig er det solgt veldig lite større båter de siste årene. Prisene vil nok holde seg. 

Link to post

Lavere bruktbåtpriser er av minimal interesse for meg. Dyreste båten min er fra 1977, har eid den siden 2004 og oppgradert siste ti år for nærmere 200000,-. Har ikke tenkt å selge. Ellers er alt relativt på båtmarkedet. Folk som sammenligner båt med bil, vil ha det nyeste og betaler hva som helst. Vi som sammenligner med hytte, kjøper gammelt og heller oppgraderer etterhvert, har vel opplevd at pris på gammel båt har falt så lavt den kan komme allerede. Kjøpte en fullt brukbar Albin Viggen med alt utstyr, fire seil inkl. spinnaker, 4 takts påhenger, båtshake, porta potti, padleåre, brannslokkingsapparat, nye fortøyningtau med dempere, to gassovner, ekstra bensin, fendere, mengder med nyere tau, dregg med tau, bergkiler, kasteline, opplagsstøtter etc. for 12000,- Alt fungerer. Pris på mindre plastsnekker er ofte betydelig lavere enn motorene er verdt. Kabinbåter av eldre årgang trenger kanskje ny motor og puter, med går til hogging. Kan man gjøre en jobb selv, er det kjøpers marked om man ikke må ha nytt fordi det er nytt.

Link to post
3 hours ago, Gudrun said:

Se der kom den ja.

Tråden om håp om billigere bruktbåter.

 

Like sikkert som påske, st Hans og jul er tråden til de som håper å snakke ned prisene.  :lol:

 

   

 


Nå har jo bruktprisene gått gjennom perioder med svært god utvikling og andre perioder med negativt utvikling. Det er i alle fall ikke slik at bruktprisene øker jevnt og trutt hvert år hvis det er det du insinuerer 

Link to post

Da vi kjøpte Viknesen for 11 år siden ( brukt) var det mange som mente det var tullete å kjøpe slik en overpriset båt som ikke engang var behagelig å se på ( litt enig der selv). Andre mente at de kunne godt ha hatt Viknes, men de ville vente til prisene var mere edruelige.

Hadde jeg solgt i år hadde marginen vært  +/- 5%. Har da hatt båtglede i 11 år uten nevneverdig verditap , mens andre har sittet på gjerdet og sett sommere komme og gå mens prisene aldri ble slik de ønsket.

 

Hvordan prisene blir i fremtiden aner jeg ikke, noen har krystallkule de ser i, noen ber, andre bruker kyllinger og stearinlys osv. for å forutsi markedet fremover.

Vil heller bli sår i lommeboka enn sår i ræva etter å ha tilbrakt livet sittende på gjerdet.

Link to post
hanto1 skrev 2 minutter siden:

Vil heller bli sår i lommeboka enn sår i ræva etter å ha tilbrakt livet sittende på gjerdet.

:giggle::giggle::giggle::giggle: Der er vi helt enige @hanto1. Kan ikke se for meg en sommer uten båt. Det sagt.
I 2010 var styringsrenten (gj.snitt) på 1,92% før den toppet året etter på 2,14%, etter det har vi hatt 9 år med fallende renter til dagens nivå. Det er 9 år med bedre økonomiske betingelser for Ola og Kari som ikke er i formuesposisjon. :-) Under samme periode har også børs og bolig priser steget til dels kraftig de fleste steder i landet hvilket har virket positivt inn. 
Jeg tror denne ensidig oppadgående trenden nå blir brutt, i tillegg kommer el.prisene som nok er det vi kommer til å merke raskest og kraftigst de neste månedene. 

Jeg har verken krystallkuler eller kyllinger, men danser regndansen av og til og håper det hjelper. :-) 



 

Link to post
Gudrun skrev for 15 timer siden:

Se der kom den ja.

Tråden om håp om billigere bruktbåter.

 

Like sikkert som påske, st Hans og jul er tråden til de som håper å snakke ned prisene.  :lol:

 

   

 

@Gudrun det er nok lett og oppfatte mitt første innlegg på en slik måte, men for å oppklare litt så er ikke det min hensikt. 
Jeg har allerede båt og er ikke i markedet for å kjøpe. :-)

Link to post
Sahara skrev for 11 timer siden:

Nå har jo bruktprisene gått gjennom perioder med svært god utvikling og andre perioder med negativt utvikling. Det er i alle fall ikke slik at bruktprisene øker jevnt og trutt hvert år hvis det er det du insinuerer 

 

Noen små dropp innimellom ser man jo, men i det store og hele avhenger bruktprisene av etterspørsel og prisforskjell nytt/brukt. Jeg kan ikke se noen god grunn til noe stort dropp nå, og antar at prisene vil holde seg relativt stabile fremover. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja håper renta går opp og bruktbåtprisene synker. Har sittet litt på gerdet nå da de båtene jeg ser på har steget 50-60000 i det siste..  selfølgelig er jo etterspørsel etter veldig populære båter fremdeles stor, men det kommer til å bli endring. Håper jo ikke det blir krakk, for jeg skal jo også selge to båter selv samt en påhenger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Dersom «avgiftsfri» diesel forsvinner vil det nok gi en effekt på større båter. Derimot er ny-båter høyt priser, og blir neppe billigere med det første. Når det kostet 3-4mill for en ny 30fots familiebåt da vil godt brukte båter fortsatt være interessante. Samtidig er båt det første som ryker når privatøkonomien går dårlig. 
 

Her er så mange X’er og Y’er at ingen vet hvor det bærer. Men uansett morsomt å spekulere…:)

Link to post
hanto1 skrev 47 minutter siden:

Vil heller bli sår i lommeboka enn sår i ræva etter å ha tilbrakt livet sittende på gjerdet.

Det er vel det som er forskjellen på de(vi) som vil på vannet når sommeren er der, og de som er livredde for at det «ikke skal lønne seg» hver gang de kjøper noe. Tenk om de to fine somrene man satt på gjerdet, var de to siste man fikk? Jeg har ingen aning om hva jeg får igjen den dagen jeg selger, naturlig nok siden jeg ikke har planer om salg. Så hvordan skal jeg måle om jeg har gjort et bra kjøp? Er rimelig sikker på at å ha båt koster penger uansett, som alt annet også. Solgte min forrige båt på høsten, og tenkte jeg skulle kose meg og se på båt frem til våren etter. Klarte nesten 14 dager:giggle:

Link to post
1 hour ago, index said:

 

Noen små dropp innimellom ser man jo, men i det store og hele avhenger bruktprisene av etterspørsel og prisforskjell nytt/brukt. Jeg kan ikke se noen god grunn til noe stort dropp nå, og antar at prisene vil holde seg relativt stabile fremover. 


forholdet mellom nypris og bruktpris har vært alt annet en stabil hvis vi ser det over noen tiår. Lange trender i begge retninger. Men nå skal det sies at jeg heller ikke har tro på noe stor nedgang. Men blir overrasket hvis ikke markedet går tilbake til pre-covid nivå 

Link to post
Bårdp skrev for 3 timer siden:

Bare å selge med en gang. Vil vel ikke være mange som betaler stort for en bruktbåt til våren når SV har fått justert drivstoffprisene.

 

Er litt lei av "småskjulte" politiske skitslenginga. Burde vel strengt tatt ikkje gjere det, men gjer det likevel... Noko av det første avgiftsdronninga og finansminister Siv Jensen gjorde, som for øvrig tydlegvis enkelte trur representerer eit parti som garanterer billig drivstoff, var å gjennomføre den høgaste avgiftsauka på anleggsdiesel i historia. 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-siv-jensen-bor-beklage-overfor-egne-velgere/61331057

 

Kjem ikkje til å kommentere dette noko meir, og det bør strengt tatt ikkje andre heller for å halde tråden open!

Link to post
sunnmøre skrev for 2 timer siden:

 

Er litt lei av "småskjulte" politiske skitslenginga. Burde vel strengt tatt ikkje gjere det, men gjer det likevel... Noko av det første avgiftsdronninga og finansminister Siv Jensen gjorde, som for øvrig tydlegvis enkelte trur representerer eit parti som garanterer billig drivstoff, var å gjennomføre den høgaste avgiftsauka på anleggsdiesel i historia. 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mener-siv-jensen-bor-beklage-overfor-egne-velgere/61331057

 

Kjem ikkje til å kommentere dette noko meir, og det bør strengt tatt ikkje andre heller for å halde tråden open!

Fakta det du skriver, og uansett hvem som styrer i 2022, så kommer det vel nesten garantert til å bli dyrere drivstoff.

Men i feks Sverige er det helt vanlig med dieselpriser  på rundt 18kr literen og DK er ikke langt bak, de kjøper og bruker store båter der fremdeles. Hender jeg er innom utenlandske båtforum, der "klager de over korona priser på brukte båter der også, tror nok prisene vil holde seg relativt gode ennå en stund, spes på litt større båter, tydelig et sug i markede for større bobåter.

Link to post
sunnmøre skrev for 4 timer siden:

 

Er litt lei av "småskjulte" politiske skitslenginga. Burde vel strengt tatt ikkje gjere det, men gjer det likevel... 

 

Du har sagt det tusen ganger før, men sier det likevel for tredje og siste gang? (et sitat)

 

Det må da være lov å grunngi sine argumenter i en dikusjon, jeg synst det vitner om mer seriøsitet enn å ikke gjøre det. Om man kaller det politisk skitslenging er vel ikke innafor sålenge man holder seg noenlunde til fakta? på den annen side, det er kanskje litt tidlig å starte "valgkamp" nå.

 

Det er et faktum, ut fra de enkelte partiers programmer at det pr i dag er stort flertall på stortinget for en femdobling av co2 avgiften, fjerning av "avgiftsfri" farget diesel, og gjeninnføring av hk avgift på båtmotorer. Blir det innført? vet ikke. Men om det så blir det vet man ikke om det får utslag på båtprisene. kanskje må det hentes på marginer slik det ble da avgifta ble tatt vekk? uansett blir det for dumt om man i ettertid gir skylda for dette til en finansminister fra eks Sv (som i dag har litt over 7% oppslutning) Når man vet utmerket godt at det ikke er slik det fungerer.

 

Nå er det vanlige folks tur sies det. Jeg vet ikke om vi er vanlige folk? vi får glede oss i såfall :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...