Lingefan
Helt enig med det du her skriver, Raymond Engmark.
I tillegg har vi det at prisen på råvarer (f eks polyester) har steget med 30% og at nybåtprisene øker fører til at salget avtar noe, men så lenge etterspørselen er større enn tilbudet vil prisene på spesielt nybåter kunne øke videre. Men også dette er et midlertidig luftslott-aktig prisøkning på råvarer som skyldes ringvirkninger av Covid-19. og salget vil til slutt avta når folks vaner endres.
For spørsmålet er jo hva som skjer når landet nå åpner opp, og vanene skal tilbake til 2019-vaner. Da tipper jeg priser på det meste skal tilbake etterhvert. Når salget synker pga prisene stiger for mye vil automatisk prisene synke igjen når salget og etterspørselen avtar. Mye av dette styres også av markeds-psykologi. Den veksten vi har sett i hyttemarked, båtmarkedet, enkelte ekstra fine kose-biler i ny og bruktmarkedet, sykler, sportsutstyr osv vil avta tilbake til normalen (dvs 2019). Renten også. Det betyr ganske enkelt at veksten som har vært i korona-perioden faller tilbake. Spørsmålet er om psykologien i tillegg gir en ekstra rekyl, slik at tilbake-bllgen blir større før den skal vokse tilbake igjen.
og som du sier - mange vil nok være overrasket over hva alle ting koster med båt, og alle øker prisene, alt fra båtplass, forsikring, båtopplag og styr. Mange vil gjøre mer selv og lagre utendørs og slurve med vedlikehold. I tillegg slurver mange med opplæringen på å legge til brygger så mange båter er jo ganske oppripet når de selges.
Men det vi her prater om er egentljg kun fokus i Norge, - vi styres jo av uante krefter fra utlandet. Dersom Kina med sin enorme gjeldsgrad og vekstberegning mister kontrollen vil resten av verden påvirkes. Nå ser det foreløpig fint ut, men mye kan skje som vi ikke har kontroll på, spesielt nå i den sårbare oppstartsfasen etter covid 19, vi får satse på at det blir en myk landing.
Men det som diskuteres her er båtprisene, lavere nybåtsalg og bruktmarkedet, de vil tilbake til 2019 nivå før eller senere og jeg har også lagret mange annonser og mye blir ikke solgt. Likevel er det en del som selges i prisklasse 800-1,2 når selgerne går ned 50-70.000 har jeg registrert. Har pruttet på båter som plutselig blir solgt høyere med en gang jeg gir et bud. Så markedet er bare tregt fordi selgerne har for høye forventninger og kjøperne vil ha prisen ned. Misforholdet er litt for stort til at man møtes raskt for en handel.