Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 14 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke nødvendigvis av prisen råvarer på produksjon av nye båter, men utelukkende av tilbud og etterspørsel. Nybåtmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. Siden det har vært mangel på råvarer har tilbudet blitt minimert og etterspørselen etter båt raskt har vært unormalt stor. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety tilsvarende lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet med lavt tilbud og økte priser i nybåtmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere bruktbåtpriser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil kanskje noen av de som kom lett inn i markedet med høy kjøpspris pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt unna bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalget, riktignok dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten måtte øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 13 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke nødvendigvis av prisen råvarer på produksjon av nye båter, men utelukkende av tilbud og etterspørsel. Nybåtmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. Siden det har vært mangel på råvarer har tilbudet blitt minimert og etterspørselen etter båt raskt har vært unormalt stor. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety tilsvarende lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet med lavt tilbud og økte priser i nybåtmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere bruktbåtpriser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil kanskje noen av de som kom lett inn i markedet med høy kjøpspris pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt unna bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalget, riktignok dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 11 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke nødvendigvis av prisen råvarer på produksjon av nye båter, men utelukkende av tilbud og etterspørsel. Nybåtmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. Siden det har vært mangel på råvarer har tilbudet blitt minimert og etterspørselen etter båt raskt har vært unormalt stor. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety betydelig lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet med lavt tilbud og økte priser i nybåtmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere bruktbåtpriser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil kanskje noen av de som kom lett inn i markedet med høy kjøpspris pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt unna bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalget, riktignok dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 10 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke nødvendigvis av prisen råvarer på produksjon av nye båter, men utelukkende av tilbud og etterspørsel. Nybåtmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. Siden det har vært mangel på råvarer har tilbudet blitt minimert og etterspørselen etter båt raskt har vært unormalt stor. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety betydelig lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet med lavt tilbud og økte priser i nybåtmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere bruktbåtpriser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil lanskje noen av de som kom lett inn i markedet pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalg, dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 8 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke nødvendigvis av prisen råvarer på produksjon av nye båter, men utelukkende av tilbud og etterspørsel. Nybåtmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. Siden det har vært mangel på råvarer har tilbudet blitt minimert og etterspørselen etter båt raskt har vært unormalt stor. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety betydelig lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere priser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil lanskje noen av de som kom lett inn i markedet pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalg, dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 7 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke bare av råvarer, men av tilbud og etterspørsel. Nybåtmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety betydelig lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere priser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil lanskje noen av de som kom lett inn i markedet pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalg, dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 6 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene på bruktmarkedet styres ikke bare av råvarer, men av tilbud og etterspørsel. Nybptmarkedet er også avhengig av tilbud og etterspørsel, men i tillegg råvsrepriser og valutakurser dersom det produseres utenlands. 
Spørsmålet blir jo om etterspørselen nå avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety betydelig lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere priser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil lanskje noen av de som kom lett inn i markedet pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalg, dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 5 minutter siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene styres ikke av råvarer, men av tilbud og etterspørsel. Spørsmålet er om etterspørselen avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety betydelig lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere priser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil lanskje noen av de som kom lett inn i markedet pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalg, dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer enten øke salget sitt eller gå over ende.

Lingefan

Lingefan

Worry II skrev 1 minutt siden:

 

Jo, men blir ikke dette en selvmotsigese, da ? Om nye båter blir mye dyrere grunnet råvarepriser og chipmangel, så vil vel bruktprisene holde seg godt til situasjonen bedrer seg om et par år ? 


Prisene styres ikke av råvarer, men av tilbud og etterspørsel. Spørsmålet er om etterspørselen avtar samtidig som prisene øker. Det ville i så fall bety betydelig lavere salg. På kort sikt vil det være positivt for bruktmarkedet, ikke nødvendigvis i form av høyere priser, men heller at brukte båter blir lettere å selge siden nye er for dyre og har for lang leveringstid. Og da vil lanskje noen av de som kom lett inn i markedet pga at de ikke kunne reise utenlands få solgt bruktbåtene sine på bekostning av nybåtsalg, dersom etterspørselsiden godtar prisingen eller synes prisene er gode nok. Med en gang tilbudet blir større enn etterspørselen vil prisene synke. 
Så vil ringvirkningene igjen bli med lavere etterspørsel etter nye båter vil råvarene bli vanskeligere å selge og dermed vil prisene synke ned igjen til salget igjen vil øke eller feste seg. For uten salg vil jo bedriftene som produserer gå over ende.



×
×
  • Create New...